WID ( Water Injection Dredger) MERSEY van Oord. Scratchbouw

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Macrabbit, 8 mrt 2020.

  1. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Is weer een mooi project, succes met bouwen.
    Weet niet of het al genoemd is maar je zou ook een pompje kunnen proberen van de ruitensproeier van een auto.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
     
  2. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Freek-Johan. Die heb ik zelfs liggen. Het punt is dat ik eerst iets moet maken, zodat ik kan testen wat ik nodig heb. Zover ben ik nog niet, maar ik denk altijd wel een stukje vooruit.
     
  3. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal,
    Weer lekker bezig geweest met het maken en weer dichtmaken van gaten in de romp. Foto's staan een beetje door elkaar , maar heb ze eigenlijk pas achteraf genomen en niet stap voor stap zeg maar.
    De schelpen voor de boegschroef in model gemaakt en tevens een rooster ervoor. Even verder naar achteren het rooster voor de inlaat voor de injectie waterpompen ( deze worden nog verder afgewerkt) en daar achter de roosters voor het inlaatwater voor de koelers. Ook de patrijspoorten zitten op hun plaats.

    P1010123.JPG

    In wezen hetzelfde plaatje, alleen van de andere kant. Het enige verschil, aan deze kant zitten meer patrijspoorten.
    P1010124.JPG

    Ook aan de onderkant de roosters voor de koelwaterboxen. Tevens het afneembare luik te zien wat toegang geeft tot de ruimte waar de waterpomp straks zijn water vandaan moet halen. Is dus op dit moment volledig waterdicht aan de binnenkant. Heb na het dichtmaken van de gaten de romp volgegoten met water om te kijken of er mogelijk water naar buiten zou komen. Niet dus. Conclusie, de romp is waterdicht tot nu toe.
    P1010125.JPG

    P1010126.JPG

    Kijkje aan de binnenkant. Goed te zien dat de waterkamer voor de pomp geheel gesloten is. Tegen de tijd dat ik weet welke pomp ik ga gebruiken zal hier de aanvoer daarvoor nog inkomen. Hier zie je ook de plaatjes
    waar de roosters van gemaakt zijn. Die steken door de romp zodat ze mooi met epoxy vastgezet kunnen worden.
    P1010127.JPG

    En nog eentje van de roosters, beetje dichterbij.
    P1010129.JPG

    Tot zover deze keer. Moeten in de romp nog een aantal gaten komen. Aan de voorkant tbv de ankerkluizen, en vlak voor de inlaatroosters nog een verdieping naar binnen voor het scharnierpunt van de injectie pijp. Ook voor het uitgaande, vaste stuk van de injectiepijp komt nog een gat met daarin een bocht, naar achteren wijzend. Maar hoe dat precies komt laat ik de volgende keer zien.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    aac en Bart Cornet vinden dit leuk.
  4. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    Ziet er weer netjes uit.
    Vraagje: hoeveel extra gewicht heeft de boeg nu door de epoxy vulling?

    Groet,
    Mathieu
     
  5. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Mathieu, ik had een mengsel van 100 ml resin plus 50 ml harder, aangevuld met wat katoenvlokken. Ik had nog een beetje over dus zal ongeveer 150 à 160 gram zijn.
     
  6. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    Sjoerd,
    Dat lijkt mee te vallen.
    Misschien heb ik het gemist maar wat worden de afmetingen en de schaal van deze WID?
    En wat wordt je te verwachten vaarklaar gewicht?

    Groet,
    Mathieu
     
  7. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Heb je weer netjes gemaakt. Herkenbaar jou methode voor het dek te verankeren.
    Lopen de hoekprofielen zo ver door voor stevigheid of heb je zover een dek nodig voor van alles en nog wat ?:)
     
  8. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hey Mark,
    De aluminium hoeklijnen gebruik ik in eerste instantie direct na het verwijderen van de plug. Dit om kromtrekken van het nog verse epoxy ( ja, ook na een week uitharden) te voorkomen. Bijkomend voordeel, ik gebruik deze ook om het (vaste) dek te verankeren. In de loop van de bouw bepaal ik de uiteindelijke lengte.
     
    Marc w vindt dit leuk.
  9. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    Sjoerd,

    Ik zag je vraag over de krappe bochten bij de Union, ik antwoord even hier voor de duidelijkheid.
    Je zou wigvormige stukjes pijp kunnen zagen, die aan elkaar solderen en zo de bocht door.

    Groet,
    Mathieu
     
  10. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je voor het mee denken Mathieu. Ik heb dat zelf al meerdere keren gedaan, zowel bij de Union Boxer ( Brandblusleidingen) als ook bij de Union Sovereign ( Uitlaten). Maar de WID waar ik nu mee bezig ben heeft achterop een spaghetti aan bochten zitten. Dat is op deze manier niet echt netjes te doen. Een enkele bocht is een minder groot probleem. Vandaar mijn vraag aan Jan, Die heeft zo een drietal bochten achter elkaar. Een ware kunstenaar in mijn ogen.
     
  11. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    Wat dacht je van een koperbuisje (als dat beschikbaar is), buigveer er in, voorzichtig warmstoken en dan in de juiste vorm buigen?

    Groet,
    Mathieu
     
  12. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Mathieu, ik waardeer je inspanning wel degelijk. Maar ik ben ook een beetje doorgeschoten in de details zeg maar. In de metaal, weet natuurlijk niet of je daar in thuis bent, heb je bij "normale" bochten een bepaalde straal van de bocht. De meest gangbare zijn de 1,5 D bocht en de 2,5 D bocht, waarbij de D staat voor de diameter. Een 8"bocht ( diameter 220 mm uitwendig) met een straal van 1,5 D heeft een werkende lengte van 1,5 x 220 = 330 mm Dit omgerekend naar de schaal 1:50 betekent dat een bocht van 4,4 mm ( 220:50) een werkende lengte mag hebben van 6,6 mm. Dat is niet te realiseren. Ik zal dus sowieso consessies moeten doen. Koper buis met een veer erin tijdens het buigen werkt niet. Althans zeker niet met de diameter die ik ga gebruiken. De bocht moet zo krap dat je de veer er niet meer uit zult krijgen, Daarnaast moet je ook nog een aantal bochten achter elkaar zien te buigen. Daarom ben ik erg benieuwd hoe Jan dit heeft gedaan.
     
  13. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik ben wel bekend met de kleinste mogelijke straal van pijpwerk.
    had even niet in de gaten dat het bij jouw ook zo klein zou worden.

    Heb je een plaatje van de te maken spaghetti?

    Groet,
    Mathieu
     
  14. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Heb ik wel, maar wegens geheimhouding mag ik deze niet delen. Komt tzt uiteraard wel aan bod in de bouwbeschrijving.
     
  15. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Misschien kan je dit beter uitleggen, of een foto/tekening plaatsen.
    Op deze cryptische omschrijving is het moeilijk om een advies te geven.
    In mijn modelstoomsleepboot Dockyard V zijn er vele koperen leidingen in ø 3, 4 en 5mm.
    Zie bijvoorbeeld de tweede foto in mijn draadje : https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-30#post-4009724
    Henk
     
  16. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Henk,
    Uiteraard zou ik bijna zeggen, ik ken je bouwverslag en heb een abbo. Geweldig bouw werk overigens. Nu is stoom niet zo mijn ding, maar het schip is uniek. Petje af. Wat betreft een foto van hoe het moet worden, heb in de vorige post al gezet dat dat moeilijk is ivm geheimhouding. Maar als ik er aan toe ben zal er wel het één en ander duidelijk worden. Alvast bedankt voor het meedenken.
     
  17. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.548
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    O.K, je kan geen foto van de spaghetti tonen.
    Mijn bedoeling was, je behulpzaam te zijn met het buigen van bochten, vooral bochten met een kleine radius.
    Wel HEEL belangrijk: gloei de koper pijp niet uit!
    Aan de binnenkant van de pijp ontstaat er een oxidatie huid, welke in de loop der tijd als gruis zal loskomen.
    Resultaat schade aan pompen en afsluiters.
    Henk
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Er mooi... maar waarom vul je die snuit met epoxy? Ramsteven heb je dan wel, geen beschoeiing is meer veilig
    maar voor onderhoud betekend het hakwerk. En als het lekt... kan je dan nog bij de componenten?
    Epoxy zo gegoten kan erg heet worden. Neem aan dat je het in laagjes hebt gedaan?
    Gr Bas
     
    reneke100 vindt dit leuk.
  19. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Henk, Dat had ik begrepen en wordt daar vrolijk van natuurlijk. Tegen de tijd dat ik daar mee bezig ga, zal ik dit zeker melden in mijn verslag. Dan zal ik ook wat zelf samengestelde fotootje kunnen laten zien. Heb zelf veel installatie techniek gedaan en het uitgloeien van koper maakt het wel werkbaarder maar inwendig krijg je de oxydatie, dat wil ik niet hebben natuurlijk.. Alle moeilijke pijpwerk zit trouwens NA de pomp. Ik kom hier zeker op terug Henk, maar je mag alvast wel een voorzetje geven hoor. De pijp die gebogen moet worden zal 15 en 6 of 7 mm uitwendig zijn. Nu kun je voor 12 mm prima bochtjes kopen bij de bouwmarkt. Zal ze iets aan moeten passen qua verdikking waar de pijp normaal ingesoldeerd moet worden.
     
  20. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Bas,
    Dank voor je reactie. Het opvullen van het voorste gedeelte is juist om lekkages te voorkomen. Zoals je hebt kunnen zien bij het verslag van de boegschroef is er niets gelijmd. Ook de straalbuis aan de romp niet. Door het vol te gieten met epoxy is het absoluut lekvrij en ja, de kop wordt er ook lekker sterk van. Onderhoud is niet aan de orde. Alle bewegende delen zitten in het gedeelte waar ook de motor aan vast zit. Het gronddeel is immers een muurplaat met aan de uitgang 1/2"gasdraad. Daarop past een afdekdop met een O-ring. Deze dop heb ik aangepast en alles zit daarop. Die dicht dus af met de O-ring en ik kan het geheel er zo uitdraaien.
    Ik heb al het één en ander met epoxy gedaan en inderdaad, de romp werd aan de voorkant handwarm, geen probleem. Heb het overigens wel in één keer gegoten.
     
    kaapstander en MicropropSport vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina