WID ( Water Injection Dredger) MERSEY van Oord. Scratchbouw

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Macrabbit, 8 mrt 2020.

  1. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Ziet er weer netjes uit,

    vraagje; hoe krijg jij die messing buisjes zo mooi gebogen? Heb je daar een hulpmiddeltje voor?
     
  2. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hier dan de rest maar van de werkzaamheden tot nu toe.
    De funddatieplaten voor de thrusters zijn ook gemaakt en (voorlopig) even vastgezet met secondenlijm. Door Mijn maatje Pim zijn de besturingsdelen voor de thrusters gemaakt. In eerste instantie was de bedoeling dat de motoren IN de gondels geplaatst zouden worden. Onder het schip dus. Dit bleek achteraf geen goede keuze. Niet bedrijfszeker genoeg en ook het vermogen van de motoren was te gering. Nu komen er dus motoren IN het schip zoals we de andere thrusters ook aandrijven. Echter passen dan de motoren niet meer onder het dek. Maar ook daar is wat op gevonden. Dit zal in een later stadium blijken. Tegen die tijd komen er wel foto's van.

    P1010212.JPG

    In het Maindeck en ook de andere dekken zit een behoorlijke zeeg. Aangezien ik deze van printplaat maak, hiervoor een aantal spanten in de vorm gemaakt en aan de onderkant op de plaat gesoldeerd.
    P1010210.JPG

    Ook het verticale schot geplaatst.
    P1010211.JPG

    Op deze foto is goed te zien hoe groot de zeeg wel niet is.
    P1010213.JPG

    P1010214.JPG
    Ook het Wheelhouse Deck op maat gemaakt met ook daarop een dwarsspant waar de zeeg in zit. En een foutje hersteld. Had me een spant vergist in het afkorten van dit dek. Dan maar een stukje aanlassen.
    P1010215.JPG

    En begonnen met de opvulling tussen het Maindeck en Wheelhouse deck. Deze blijft ook nog dry-fit totdat het gehele Maindeck is voorzien van alles wat daar op komt.
    P1010216.JPG

    P1010217.JPG

    P1010218.JPG

    Is best nog wel een bewerkelijke moduul.
    P1010219.JPG

    Van deze moduul komen er nog wel een paar plaatjes. Dit stukje is nog niet gereed.
    Tot zover deze up-date en tot de volgende keer.
     
    aac en vGenLheftruck_Maarten vinden dit leuk.
  3. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Welke buisjes bedoel je Jeremy? De bochtjes die de romp binnengaan zijn van koper. Het zijn soldeerbochtjes 12 mm die je in de bouwmarkt kunt kopen. De messing buisjes van de bordessen aan de buitenkant zijn op de volgende manier gemaakt. Van de horizontale hoeken(bochten)zijn de pijpjes onder een hoek gezaagd en vervolgens aan elkaar gesoldeerd. Zijn dus eigenlijk geen bochten. De verticale U stukken onder de bordessen zijn van massief messing staf en met behulp van een vlammetje en een tang omgebogen. Vervolgens de poten op maat gemaakt en ook aan de bordessen gesoldeerd.
     
  4. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Ik bedoelde inderdaad de U beugels onder de bordessen. Had al een vermoeden dat ze van massief staf zijn. Had volgens mij de tip over inzagen al eens eerder gelezen. Maar is nu duidelijk, dank!
     
  5. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    In het verleden ben ik een keer op mijn vingers getikt betreffende de vorm van het dek,
    De zeeg is in de lengte richting gezien de holte van het dek.
    In de breedte, heet het de bolling van het dek.
    Voor zover de opmerking.
    Ik zie wel, dat je net als ik graag werkt met printplaat.
    Je kan het prachtig solderen en gaat het fout, dan is het weer zonder schade los neembaar(gebruik tinzuiger).
    Veel succes met de voortgang, het is een plezier om je vorderingen te volgen.
     
  6. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    583
    Locatie:
    Den Bosch
  7. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Misschien kan je een eigen draadje plaatsen in.

    Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines
    https://www.modelbouwforum.nl/forum/model-truckers.56/


    Waarschijnlijk krijg je daar meer informatie.
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  8. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    583
    Locatie:
    Den Bosch
    Sorry was niet m'n intentie je topic te kapen.
    Het belangrijkste wat ik nog nodig heb zijn de maten van het origineel.
    Bedankt iig voor de link!
     
  9. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.546
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Nu, je kaapt mijn topic niet.
    Op het aangeven onderdeel van het forum, kan je misschien meer informatie krijgen.
    Overigens, naar aanleiding van het advies aan jou, heb ik de Mod's verzocht om mijn topic" De kraan van Piet" te verplaatsen naar de genoemde link.
    Overigens complimenten voor de Mod's over de snelheid, waarmee de verplaatsing is uitgevoerd.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  10. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Uiteraard heb je helemaal gelijk. Ikzelf wordt niet gehinderd door uitgebreide nautische kennis, maar op deze manier wordt het wel steeds beter;). Bedankt Stoompomp.
     
  11. reneke100

    reneke100

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    151
    Heren het is eigenlijk heel simpel
    De zeeg loopt in de lengte van het dek.
    De ronding dwarsscheeps noemen we in de scheepsbouw dekrondte.
    De dekrondte is ongeveer 1/50deel van de totale breedte.
    Je hebt onder water ook nog rondte zitten trouwens
    Dat is tonrondte
    Dat is de ronding van de kim
    Normaal in het middenschip recht maar in het voor- en achterschip met rek.
     
    Laatst bewerkt: 30 jun 2020
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    1/20e lijkt me erg veel. Volgens mij is het 1/50e. Op een schip van 10 meter breed gaat het dek geen 50 cm omhoog naar het midden. Gr. Klaas.
     
  13. reneke100

    reneke100

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    151
    Mijn excuses
    Type fout met grote handen op klein toetsenbord
    Het is idd 1/50 van de breedte
    Ik zal het originele bericht aanpassen.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  14. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo allemaal. Tijd vliegt. Was al weer even geleden dat er een up-date was geplaatst. Buiten nog al wat andere hobby wzh. toch ook nog het één en ander aan de WID gedaan.

    Het moduul voor de ingang vanaf het Maindeck naar de Accommodatie verder voorzien van de nodige details. De ruimte aan de BBzijde van de ingang voorzien van een openstaande deur. Is eerlijk gezegd een vrije invulling mijnerzijds omdat ik niet zeker weet of dit een soort werkplaats is. Komt nog wel verlichting in. Op het bordes aan SB zijde een kantelbaar stuk gemaakt. Deze wordt 90 graden omgeklapt naar buiten als de gangway aan deze kant wordt gebruikt. De gangway wordt hier dan op aangesloten. Vanaf het Maindeck komt er nog een trap naar dit bordes gemonteerd.

    P1010223.JPG

    En nog een bovenaanzicht van dit moduul.
    P1010224.JPG

    Doordat de motoren ( niet deze) niet in de gondel konden worden gemonteerd moest er wat anders verzonnen worden. Nu hebben we al heel veel setjes thrusters gemaakt dus dat idee gevolgd. Had wel als consequentie dat de motoren bovenop de thrusters en IN het schip gemonteerd moesten worden. Probleem was alleen dat daar eigenlijk geen plaats voor was. Geluk bij een ongeluk, op het echte schip zijn boven de thrusters een tweetal luiken gemaakt om bij calamiteiten bij de thrusters te kunnen komen. Deze luiken zijn zo hoog dat de uiteindelijke motoren die ik ga gebruiken hier perfect onder passen. Probleem opgelost dus. Het enige is, dat ik nog niet de juiste motoren heb gevonden. Bij mijn leverancier uit China zijn weinig modellen op voorraad op dit moment. Heb nu motoren die iets te hoog zijn. De luiken zijn op dit moment dus eigenlijk net wat te hoog. Als ik de juiste motoren heb wordt dit nog aangepast.
    P1010225.JPG

    Hier de opstaande randen van de inspectieluiken. Een voordeel van werken met printplaat is oa de mogelijkheid om met dun materiaal, in dit geval 0,3 mm dik, dit te realiseren en middels solderen vast te zetten.
    P1010226.JPG

    En dan met styreen het luik gemaakt. Deze valt dus geheel om de fundatieplaat heen. Dit in verband met lekkage. Nu nog met een gat bovenin waar de bovenkant van de motor doorheen komt. Bij montage van de juiste motoren zal dit niet meer nodig zijn.
    P1010228.JPG

    In het vaste dek een opening gemaakt om bij de ingewanden van het schip te kunnen komen. Alles gezet uit 0,3 mm plaat en gesoldeerd.
    P1010229.JPG

    En een perspex plaat op maat gemaakt. Dit zorgt dus, samen met tape rondom, voor een waterdichte romp.
    P1010230.JPG

    En het valse dek pas gemaakt. Hierin de nodige aanpassingen gedaan. Het grote luik is voor het eventueel demonteren en verwijderen van de hoofdmotoren. Het kleine luik is de afdekking van de Moonpool. Het open gat is voor een luik waar de voorraden door worden gegeven naar beneden.
    P1010231.JPG

    De nodige details aangebracht op het grote luik. Deze heb ik voorzien van gaten om de bouten waarmee dit luik vast zit te imiteren. Achteraf :mad: blijkt dat deze bouten met een speciale constructie van af de binnenkant worden gedemonteerd en gemonteerd. Ook zie je rondom dit luik ee 8-tal gaten zitten. Deze zijn bestemd om 1 stuks 20 Ft container te plaatsen of 2 stuks 10Ft containers.
    P1010232.JPG

    Hier nog even duidelijker de gaten voor de containers te zien.
    P1010233.JPG

    Wel, dat zijn al weer 10 foto's. Ik ga nog even door met de volgende serie.
     
    aac, Tug.NL en MicropropSport vinden dit leuk.
  15. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    En weer verder.
    Dit is natuurlijk vloeken in de kerk. Een Boskalis container op een van Oord schip. Moest toch even "passen" of de 20 Ft container zou passen. Nou dat was dik voor elkaar. Gauw de container weer op de Sovereign gezet.
    P1010234.JPG

    Maar zonder container wel een beetje kaal, dus eerst ook maar een 10Ft container gemaakt.
    P1010235.JPG

    Verder met de details op het losse dek. Eerst een pijp in het dek gemaakt voor een kabel tbv servey meting via de moonpool. De opstaande randen gemaakt van het luik voor de suppleys. Daarna de rekken voor de afval containers. Het voorste rek komen 4 afvalcontainers op te staan en het tweede rek komen stuks grotere afval containers te staan.
    P1010241.JPG

    Een plaatje van 10FTt container en een gevuld rek met 4 afvalcontainers.
    P1010242.JPG

    En uiteraard een deksel op het luik. Deze is nog niet helemaal gereed.
    P1010249.JPG

    En nog even vanuit een andere hoek.
    P1010251.JPG

    Zo, jullie zijn weer bij. Is toch beter om wat vaker het verslag bij te houden. Nu ruim 2,5 uur bezig geweest. Wel, ik hoop dat jullie het kunnen waarderen en zeg tot de volgende keer.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    aac, ekas, Bart Cornet en 7 anderen vinden dit leuk.
  16. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Onwijs mooi sjoerd, petje af voor je! Ik hoop dat nivau ook nog eens te halen :oops:
    Grt peter.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Heerlijk om het te zien vorderen en ook het soldeerwerk blijft kunstig.
     
  18. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Peter. Wat dat niveau betreft, dat komt wel goed met jou. Kom op het forum ook regelmatig kunstwerkjes tegen waarbij ik ook denk dat ik nog een lange weg te gaan heb. Maar dat is het leuke van de hobby toch?
     
  19. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hey Ferry, dank je wel voor je reactie. Je weet het, messing is, naast styreen, een favoriet materiaal voor mij.
     
  20. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Ondanks dat er geen touwtje aan kan wordt het wel een heel gaaf scheepje.....
     

Deel Deze Pagina