WiDV (HD Video voor FPV)

Discussie in 'Multicopters FPV foto en video' gestart door iVolo, 18 apr 2015.

  1. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Deze thread gaat over WiDV: Products - Wireless Digital Video

    Wireless Digital Video

    Er is een vrij nieuwe zender ontvanger combinatie op de markt die HD video over een afstand van +/- 5Km LOS kan verzenden (met standaard antennes) en speciaal gemaakt is voor FPV.

    Het systeem bestaat uit min. 3 componenten:
    -Camera 5Mpx 1980x1080@30fps Full HD en 1280x720@30fps (HD)
    -Zender met opname op SD card
    -Ontvanger met opname op SD card en HDMI out

    Ook kan telemetrie overgedragen worden (bi-directioneel!) met MAVlink protocol ondersteuning die als OSD overlay kan gebruikt worden. Tevens bestaat de mogelijkheid om een tweede (of meer) ontvanger aan te sluiten voor een Diversity+, volgens de ontwerper een verbeterde smart diversity dan met een analoge ontvanger.

    Verder zijn er 10x zoom en alle instellingen van de camera vanop afstand mogelijk, alsook besturing (nu nog beta V3) via USB Joysticks van je model.

    Prijs valt mee, start bij 490.00 EUR excl. BTW. Vergelijk hier de verschillende modellen: Wireless Digital Video:product version comparison - Wireless Digital Video

    Als de range aan de limiet komt treedt er pixelatie op maar heb je toch nog genoeg beeld om een bocht te maken en terug te keren.

    Ikzelf overweeg er eentje te bestellen voor mijn PixHawk, de ontwerper Francisco uit Valencia is technisch heel erg op de hoogte en antwoord erg snel en volledig op alle vragen.

    De prijs vind ik verantwoord, ook al is het eigenlijk gebaseerd op Raspberry Pi. Maar het programeerwerk voor de OSD en MAVlink is mooi uitgevoerd. Reken ook dat je geen GoPro nodig hebt.

    Belangrijk detail voor FPV, totale latency is 120ms, veel minder dan b.v. de DJI LightBridge die voor FPV te traag is.

    Ik zal later een video plaatsen die de werkelijke kwaliteit laat zien, zonder de compressie van YouTube of Vimeo. Deze video is een opname die op de grond gemaakt werd, je ziet dus ook wat er gebeurd als de range op de limiet zit. Het is ook een real life situation, geen promo filmpje zoals bij de grotere merken waar alle foutjes weggewist zijn. Het mag volgens mij wel iets scherper maar toch ben ik overtuigd dat het een grote stap voorwaarts is tegenover analoge video.
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2015
  2. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Hierbij een link naar mijn DropBox van de video gemaakt met het grondstation: https://dl.dropboxusercontent.com/u/97482061/00013.mkv

    Geen promofilmpje maar toont echt wat je mag verwachten. Beeldmateriaal komt echter wel van de ontwerper. Ik merk nogal wat jello in de heldere passages, ik vermoed dat zijn vliegtuig veel trillingen heeft.
     
  3. PiperCub

    PiperCub

    Lid geworden:
    23 aug 2009
    Berichten:
    104
    Locatie:
    België (Tongeren)
    Gezien een latency van 120ms is het systeem zeker niet geschikt voor FPV racing of precisie vliegen.

    Digitale systemen zoals deze weken momenteel steeds op basis van h264 codec waarbij je altijd een latency van +100ms zal hebben.

    Waar blijven de Full HD brillen/cameras op basis van analoog signaal met ZERO latency??? 5.8ghz band biedt toch voldoende bandbreedte voor een dergelijk signaal of ben ik mis?
     
  4. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Toch in elk geval beter dan 4x meer voor een LightBridge. Zero zou natuurlijk beter zijn, maar onhaalbaar.

    Maar voor precisie vliegen is ook de beeldkwaliteit belangrijk om kleine takjes e.d. te zien, en dan heb je hier wel een voordeel toch?
     
  5. Killerbean

    Killerbean

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    612
    Locatie:
    .
    Wacht even met bestellen.

    Ronald, hier van het forum en nog een paar anderen zijn de WIDV aan het testen.
    Behalve als je een goede korting krijgt zou ik nu nog niet kopen
    Ik zal ronald even vragen om hierin te reageren.
     
  6. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Video gemaakt met de laatste versie van de FW. De vlucht is in het begin nogal schokkerig omdat men de bewegingen en besturing met de USB joystick wil testen. Opname is van de grondunit, ik schat via Google maps dat ze hier ongeveer 3Km ver gingen.
    https://dl.dropboxusercontent.com/u/97482061/00690.mkv
     
  7. DaKluit

    DaKluit

    Lid geworden:
    8 jul 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb hem dus, maar ik ben er nog niet aan toe gekomen om hem goed te testen helaas. De planning is het eerste weekend van Mei, dan hoop ik er iig 1x een vlucht mee te hebben gemaakt.
    Op een mini is dit systeem niet aan te raden nee. Daarvoor is de latency te hoog. Maar voor een mini racer heeft de Sony 800tvl eigenlijk al een te hoge latency, dus dat statement zegt niet zoveel over de WiDV.
    Maar ik zal wel wat laten weten over een week of 2 :)

    Ronald


     
  8. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Mijn modules zijn vanmorgen aangekomen, snelle levering want gisteren verstuurd. Alles was goed verpakt en blijkt ook te werken, eerste snelle test gedaan in slechte omstandigheden daar de Rx vlak naast mijn Wifi router stond. Beeld mag nog wat scherper, ik vermoed dat ik moet uitkijken naar een M12 of CS mount voor de cameralens te vervangen door een beter exemplaar. Nu zit er een prul plastic lensje op, verwacht dat het beeld stukken beter zal zijn met een lens uit glas van een goede HD bewakingscamera. Zie hier: http://www.truetex.com/raspberrypi

    In het weekend kan ik wat verder testen, wel binnen wegens het slechtere weer.
     
  9. BergenB

    BergenB

    Lid geworden:
    19 nov 2014
    Berichten:
    6
    Ziet er wel goed uit maar 115 gram voor de transmitter is nogal aan de zware kant?
     
  10. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Klopt, ook de afmetingen van het doosje zijn niet klein, een FPV racer moet je er niet mee maken. Qua gewicht kan je wel een GoPro of zo in mindering brengen.
     
  11. Killerbean

    Killerbean

    Lid geworden:
    18 aug 2011
    Berichten:
    612
    Locatie:
    .
    115 gram voor het setje valt reuze mee.

    Mijn pan servo weegt ook 90 gram.
    De rest erop ook nog eens ongeveer 100.

    Je hebt dan ook geen mobius meer nodig , en dat scheelt je ook alweer 50 gram...
     
  12. DaKluit

    DaKluit

    Lid geworden:
    8 jul 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Utrecht
    Ivo,
    Top dat je hem zo snel hebt gekregen :)
    Ja, op plekken waar veel wifi is heeft de WiDV het lastig. Dat is het nadeel dat de 2.4GHz band wordt gebruikt. Je kan dit deels omzeilen door de landinstelling aan te passen waardoor er meer kanalen en meer vermogen vrij komt. Maar dat valt dan niet binnen het legale spectrum.

    Goeie tip van die mount, trouwens. Ik schrok zo van die prijs dat ik gelijk op zoek ging naar goedkopere oplossingen. En gelukkig heb ik nog een kapotte camera liggen hier. Ga ik snel maar ff doen:
    http://wiki.raspberrytorte.com/index.php?title=Camera_Module_Lens_Modifcation
     
  13. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Watterott heeft een goedkopere oplossing, al is ze niet op stock: http://www.watterott.com/de/Raspberry-Pi-Camera-Board-/w-M12x05-mount-Lens

    Momenteel heb ik om de CoG van mijn kopter weer goed te krijgen de zender uit het doosje gehaald en achteraan geplaatst. Dat is erg makkelijk te doen als je een goed doosje en korte USB kabel vindt. Het totale gewicht stijgt nu wel iets maar de balans zit veel beter daar het kabeltje van de camera vrij kort is en de RPi dus erg ver naar voor geplaatst moet worden. Ook staat zo mijn antenne niet meer te dicht bij de GPS en RC ontvanger en is de warmte dissipatie beter verdeeld.

    Nu nog mooi weer voor een test.
     
  14. DaKluit

    DaKluit

    Lid geworden:
    8 jul 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb hem afgelopen maandag getest. Zal een dezer dagen de live-video uploaden. Met de standaardantennes had ik nog storingsvrij beeld op 3km! (Wel op 720p)
    En zag er erg mooi uit. Moet alleen de nieuwe lens nog ietjes bijstellen, is nog niet helemaal scherp.
     
  15. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Ik ben benieuwd naar de video! Ikzelf heb wat aan het sukkelen geweest met mijn RC zender, maar dat lijkt me nu opgelost. Alleen is het weer hier boven Antwerpen nu niet echt geschikt voor een testvlucht. Ik bestelde ook een andere camera met M12 schroeflens via aliExpress, maar die komt maar niet aan. Spijtig want Watterott heeft nog steeds geen stock.
     
  16. DaKluit

    DaKluit

    Lid geworden:
    8 jul 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Utrecht
  17. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Camera ondertussen aangekregen en getest, lijkt me iets scherper al is het lastig beoordelen daar de FOV volledig anders is. Wel spijtig dat ik de lensjes van mijn andere FPV camera's er niet op kan vijzen, de fitting is wel M12 maar de brandpuntafstand is anders. Bij de meeste lensjes heb ik maar één of twee toeren draad en dat is wat weinig om ze vast te zetten. De standaard lens is wel erg fisheye.

    Ook is er een groot verschil in FOV bij HD en FULLHD.

    De nieuwe software staat er ook op, maar bij gebrek aan USB hub nog geen failsafe test kunnen uitvoeren.
     
  18. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
  19. DaKluit

    DaKluit

    Lid geworden:
    8 jul 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Utrecht
    Ow handig van ze o_O
     
  20. DaKluit

    DaKluit

    Lid geworden:
    8 jul 2012
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Utrecht
    3 weken terug de eerste testvlucht kunnen maken. Ik mocht meeliften met het vliegtuig van een vriend. Hup, wat klittenband en ducttape en gaan.

    Beeld is super, eerlijk gezegd. Ik had de video op HD (720p) gezet, dan had ik iig het beste bereik. Op 3km nog steeds storingsvrij beeld met de standaard antenne's. Ja, er zaten wat storingen onderweg naar de 3km, maar dit waren lokale plekken. Met een richtantenne prik je daar makkelijk doorheen. En daarnaast stond er ook nog een 1.3 vtx te blazen naast de vtx van de WiDV. Op dezelfde dag kwam een andere vriend ook niet verder dan 3km op 2,4 analoog met clovers, terwijl hij twee dagen ervoor nog 20km vloog met clovers.

    Anyhow, nu kan het echte testen beginnen. Nieuw vliegtuig is toevallig gisteren binnen gekomen (een MyTwinDream) dus dan hoef ik niet meer mee te liften. Het is de komende maand nog redelijk druk, maar ik vind vast nog wel een gaatje om het nieuwe vliegtuig klaar te krijgen.

    Hier de vlucht. Ik krijg de twee video's niet perfect synchroon, helaas. Is mijn laptop te langzaam voor :D Maar het geeft een goed idee en referentiepunten zijn op beide video's te zien.
     

Deel Deze Pagina