Wie ben ik dan wel... (even voorstellen dus)

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door marcelvdl, 22 feb 2015.

  1. marcelvdl

    marcelvdl

    Lid geworden:
    31 dec 2014
    Berichten:
    100
    He hoi,

    mijn naam is Marcel en struin sinds het einde van vorig jaar "stiekum" de nodige discussies af m.b.t. houten historische zeilschepen. De reden daarvan? Tja, enige tijd geleden, ik schat zo'n 27 jaar (!):p ben ik begonnen met de bouw van "de Sperwer", de boeier van Billing Boats, maar ben door diverse oorzaken (kindertjes - inmiddels het huis uit - twee verhuizingen, druk met het werk etc.) nooit verder gekomen dan het beplanken van de romp, het dek er op bevestigen en de roef in elkaar zetten....
    Afgelopen december heb ik de doos maar weer eens tevoorschijn gehaald en flink afgestoft en ben verder gegaan waar ik destijds gebleven was. Ik had er enorm veel lol in ondanks de wat matige beplanking. Destijds was er - in ieder geval bij mij - nog geen internet (ik denk dat het woord nog niet eens bestond...) en hulp en advies vragen van pro's was dus ook een stuk moeilijker. Inmiddels (zie foto's) is zij bijna klaar. Ik moet de touwen nog netjes wegwerken/oprollen (ik heb ergens gelezen hoe ik dat soepel krijg en in de opgerolde vorm kan houden, maar kan niet meer vinden hoe... iemand met een goed advies? Ik dacht iets gelezen te hebben van wax of haarlack) Ik had er zoveel lol in dat ik inmiddels van Sergal de HMS President aangeschaft heb en daar bijna mee zal gaan beginnen. Jullie adviezen en hulp daarbij (veel tips, goede raad en waarschuwingen heb ik al gelezen) zullen er hopenlijk voor zorgen dat ik er dit keer niet weer bijna 30 jaar over zal doen om het scheepje gereed te hebben. Ik zal in een aparte discussie verder af en toe verslag doen van de bouw van de President en indien nodig jullie om raad vragen;).

    Voor nu Hartelijke groet!
    Marcel.
    image.jpg
    ps: mocht ik mij (nog) niet helemaal aan de forumregels houden, dan verneem ik dat graag.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen

    [​IMG]
    Als je je touwtjes opschiet op een omgekeerd stukje tape, op het plakgedeelte dus, dan blijven ze mooi in de vorm liggen. Daarna fixeren met witte houtlijm (beetje verdunnen met water is raadzaam, maar niet absoluut nodig) Na droging, kun je het opgeschoten touw van het tape nemen en plaatsen waar je wilt. Het behoud zijn vorm en de houtlijm droogt transparant op en is dus niet meer zichtbaar. (succes)
     
  3. marcelvdl

    marcelvdl

    Lid geworden:
    31 dec 2014
    Berichten:
    100
    Geweldig Piet!

    dank voor de snelle reaktie; precies wat ik zocht.

    gr.
    Marcel.
     
  4. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Welkom Marcel.

    Veel plezier op het forum en zeker met de HMS President.
     
  5. marcelvdl

    marcelvdl

    Lid geworden:
    31 dec 2014
    Berichten:
    100
    Dank Frank! :)
     
  6. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 nov 2015
  7. marcelvdl

    marcelvdl

    Lid geworden:
    31 dec 2014
    Berichten:
    100
    Ha Chris,
    dank voor het welkom! Ik heb de afgelopen dagen al erg genoten van je bouwverslag van de Friesland. Klasse hoor.
    Ik had 4 april al in de agenda gezet. Ik hoop er dan te kunnen zijn. Ik wil die mooie schepen wel eens live bewonderen...:p

    groet,
    Marcel.
     
  8. ChrisVanDerLinden

    ChrisVanDerLinden

    Lid geworden:
    28 okt 2013
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Eersel (NB)
    Dankje! Zou leuk zijn als om je te ontmoeten :)
     
  9. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.569
    Locatie:
    noord-holland
    hoi, marcel welkom op het forum.
     
  10. marcelvdl

    marcelvdl

    Lid geworden:
    31 dec 2014
    Berichten:
    100
    Dank Timberwolf!
     

Deel Deze Pagina