Wie bouwt en vliegt er met ontwerpen van Drela?

Aan de andere kant van de oceaan lijken ze erg populair. De modellen van Dr. Drela.

Maar op dit forum lees ik er vrijwel niets over. Hooguit bij de DLG zweefgenoten.

Ik zou toch graag eens wat ervaringen vernemen! :yes:

Supra wordt tegenwoordig gebouwd in Europa gebouwd en daardoor iets populairder.
Het is gewoon duur om zo'm model over te laten komen uit de USA. Er zijn veel andere modellen met minstens zelfde presaties.

Ik kende deze firma niet, ik zelf ga voor f3j-achtige zwevers, en die bouw ik niet zelf. Lijkt me te moeilijk.
Ik ben een houtbouwer. :)

Gr.
Taco.

knikvleugeltje zei:
ik zelf ga voor f3j-achtige zwevers, en die bouw ik niet zelf. Lijkt me te moeilijk.
Ik ben een houtbouwer. :)

Het is geen firma, maar een bekende slimmerik die zijn constructies deelt met andere vliegers. Er staan uitgebreide bouwbeschrijvingen voor grotere thermiekzwevers bij.

Klik HIER maar eens.

Kijk eens in het HLG/DLG forum. Daar worden (copieën van) Apogee's en SuperGee's gebouwd en dat zijn allemaal ontwerpen van Mark Drela.
Forumleden Theo en Frans Bal hebben een MicroDLG ontworpen, de OFA (One For All), zie www.f3k.nl). De OFA heeft een AG03 profiel aan de wortel en een AG11 aan de tip, net als de Apogee.
thumb_ofa3dez.jpg

Ik heb ook een Huron van Valenta en die heeft een AG15 profiel.

Bij pure zwevers ben ik die profielen niet tegengekomen, ook de modellen van Drela zie je nooit gebouwd worden. Inderdaad vreemd eigenlijk.

Wie durft?

Leon

Ik heb vorig jaar letterlijk de balsa-Apogee van Drela gebouwd, verslag staat hier ook op het forum

Hoi, Ik ben nieuw op dit forum maar kon een reactie op de vraag niet laten. Ik heb meerdere Drela kisten gebouwd, : Apogee 110 gr. Supergee 243 gr. Buble ancer 1135 gr. en een Supra 1620 gr. Het is onmogenlijk om de gewichten behalen die Drela aangeeft maar in de buurt komen kan wel. Ik zal proberen om wat foto's van de kisten te posten.

VANKAMP zei:
Hoi, Ik ben nieuw op dit forum maar kon een reactie op de vraag niet laten.

Mooi zo! :wink:

En foto's zien we graag!

Zelf heb ik wel trek in het bouwen van de Allegro-E-Lite. (ik heb nu teveel plannen, maar welke modelbouwer niet... :| )

Er vliegen ook al een paar supergee's rond :). (die van mij bijna weer... :roll: )
Maar tot nu toe vooral DLG's gezien idd. Weinig Allegro's en Bubble Dancers enzo...
Zowieso valt het aantal zwevers in NL wat tegen vind ik...

Een albatros zal je niet snel vinden... Hoewel dat toch een supermooie blijft :)

Ik heb de foto's digitaal gemaakt en ze staan op de computer, maar hoe krijg ik ze op dit forum?

Hans vroeg of ik de plaatjes wilde plaatsen. Dat wilde ik maar al te graag. Kijk zelf maar waarom:

Apogee

apogee%20boven%20aanzicht.jpg

Apogee%20voor%20aanzicht.jpg

Apogee%20zij%20aanzicht.jpg

Bubble Dancer

Bubble%20Dancer%20boven%20aanzicht%201.jpg

Bubble%20Dancer%20boven%20aanzicht%202.jpg

Bubble%20Dancer%20Flaps.jpg

normal_Bubble%20Dancer%20onder%20aanzicht.jpg

Bubble%20Dancer%20staart%201.jpg

Bubble%20Dancer%20staart%202.jpg

Bubble%20Dancer%20tip.jpg

Bubble%20Dancer%20voor%20aanzicht.jpg

Supergee II

Super%20G%20boven%20aanzicht.jpg

Super%20G%20voor%20aanzicht.jpg

Super%20G%20zij%20aanzicht.jpg

Supra

Supra%20boven%20aanzicht%201.jpg

Supra%20boven%20aanzicht%202.jpg

Supra%20onder%20aanzicht.jpg

Supra%20profiel.jpg

Supra%20voor%20aanzicht.jpg

Supra.jpg

Zo. dat zijn er heel wat! Misschien kan Hans er wat bij vertellen. Bouwmethoden en vliegervaringen bijvoorbeeld..

Sow!!! Strakke bakken!!
allemaal helemaal zelf gebouwd?
rompjes ook?

bij mij zitten er altijd nog wat "dingetjes" overal.... :roll:
Tot nu toe is niet alles in 1 keer mooi, maar goed, het vliegt :D.
Supergee komt eraan. moet nu alleen nog servo's in de romp en het hoogteroer erop maken.

Ja, allemaal zelf gebouwd.

De Bubble dancer heb ik gemaakt voordat de Ava met flaps beschikbaar was. Ik heb de Bubble dancer gevlogen samen met een Super Ava en ze doen niet voor elkaar onder. De Bubble dancer loopt iets beter en is i.v.m. de flaps beter te besturen in remstand. Ook kom je iets hoger aan de lijn omdat je meer druk kan zetten, daarna flaps in en een betere zoom, als daar bij een Bubble dancer sprake van kan zijn. Mijn versie heeft een volledige D-box en oversized liggers omwikkeld met kevlar, totaal geen flex te zien tijdens de start. De V-stelling heb ik ook aangepast op mijn smaak: 1e knik tussen middenvleugel en tip: 7 graden en de tip 12 graden i.p.v. 2 x 10 graden. De vleugels heb ik met carbon capstrips en achterlijsten van 3x1 mm gemaakt. Hoogte en richting roer van Bluefoam met 36 gr. kevlar, carbon neus en uni carbon als ligger. Dit is sterker even licht en bouwd sneller dan met balsa, na enige ervaring met snijden en vacumeren. De bouw van de Bubble dancer vleugel heeft even veel tijd gekost als de bouw van de Supra vleugel en ik heb mij lelijk vergist in die rottige capstrips, mooi resultaat maar een heel geklooi. De flaps heb ik met abreisgewebe als elastic flaps uitgevoerd. Met een koolstof staafje gemaakt van kous over een siliconen slangetje die je na uitharden van de hars er uit trekt is de flap torsie stijf gemaakt. Dat laatste is veel eenvoudiger dan het klinkt. De romp heb ik uit mallen gamaakt, alleen de staart boom, hoogteroer hevel en start haak zijn geen eigen productie. De mal voor de romp heb ik gemaakt ven een Hi Aspect van Art Hobby en gebruik ik ook voor de Supra. Als je goed op de foto's kijkt zie je dat ik een plankje van 1,5 mm balsa onder de neuslijst van de vleugel heb gelegd om de instelhoek goed te krijgen. Zonder dat plankje vliegt de Bubble dancer een stuk sneller en reageert fel op het hoogteroer. de Staartboom is relatief lang en de neus relatief kort met 350mm. Ik heb 4AA formaat cellen in de neus en geen extra gewicht nodig omdat de Bubble dancer met een extreem naar achter geplaatst zwaartepunt kan vliegen. De kleinste belletjes pik je er mee op. Volgende keer over de andere zwevers.

Back