Wie gaat er naar Fascination Modellbau Sinsheim?

GJVO

In Memoriam
Forum veteraan
Wij (Gerben en ik) vertrekken vanavond naar de modelbouwbeurs in Sinsheim.
Wie gaan er nog meer naar die beurs?

Hier is een kortingscoupon, scheelt je 2 euro entree.
http://www.acteurope.de/Coupon_sinsheim09.pdf

Even ter info, Sinsheim is geen koopjesbeurs zoals Dortmund maar er staan wat apartere dingen dan je normaal tegenkomt en er is een vliegshow die de moeite waard is.

De link naar de Messe.
Faszination Modellbau Sinsheim - Ausstellung für Modellbahnen und Modellsport - Messe Sinsheim - Startseite

GJ

Het was een druk en lang weekend.
Even een kort verslag.

Vrijdagochtend om 3 uur uit Amsterdam gereden, Gerben opgehaald uit Rotterdam om 4 uur en toen het gas erop naar Sinsheim.
Om 8.30 waren we in het Kreuzberghof hotel, 15 minuten van de beurs.
De beurs was erg druk en we moesten dan ook een minuut of 10 in de rij staan om naar binnen te komen.

Aangezien het zaterdag erg mooi weer was (zon, 14 graden, geen wind) zijn we eerst naar de vliegshow gegaan.
De piloten hadden er zin in, bleek achteraf.
Mooie show gezien, wel erg veel helies, als je er 1 gezien hebt dan heb je ze allemaal gezien.
Er zit wel veel verschil in het 3D vliegen viel me op, de ene piloot vliegt erg hoekig de andere mooi soepel.
We moesten ook tot de conclusie komen dat de electrohelies veeeeel meer vermogen hadden en veel mooier vlogen dan de brandstof helies.

Graupner, Multiplex en Robbe vlogen hun Neuheiten.
Leuke is dat als je zoals wij al jaren meelopen in de modelbouw dat je kisten ziet die zogenaamd Neuheit zijn maar eigenlijk gewoon modellen zijn die, toen ik jong was, al in de catalogus stonden.
Enige echte leuke ding, wat ik zelf wel zal gaan kopen, is de Funcopter van Multiplex, een echte heli van EPP, redelijk groot, ding vloog erg goed en kan bijna niet stuk.
Dat demonstreerden ze ook door de heli van 2-3 meter hoogte de grond in te sturen.
5 seconden later vloog ie weer.

De turbinejet van Ralph Losemann met Vectorsturing was er ook weer, 3D met een jet blijft apart.
Dezelfde man was ook nog verder aan het experimenteren met een kist die echt horizontaal stil kon hangen in de lucht.
Turbine kon 90 graden draaien, richting grond en op de vleugeltips zaten electromotoren met propjes om dat te stabiliseren.
In de neus zat een EDF, om die te stabiliseren.
Het was zeer experimenteel maar hij durfde het toch aan om voor (zeer veel) publiek te vliegen.
Erg indrukwekkend.

Daarna kwamen kwamen de echt leuke dingen.
Kontronik met een F5D pylonracer, liep 270-300 km/u.
Helaas stond de muziek wat hard want het gegil van een pylonmotor is mooier dan menig gezang van een duitse band.

Na Kontronik kwam Plettenberg.
Ze hebben weer wat nieuws.
Een soort vectorsturing voor een electromotor.
De motor staat op 2 rubbers en kan tegelijk met het richtingroer gestuurd worden.
Uitslagen van 10 graden naar links en rechts zijn mogelijk.
Er werd een demo gedaan met een F3A model, in meskant kan de romp volledig horizontaal blijven, de sturing op de motor zorgt ervoor dat de kist niet zakt.
Dit systeem zat ook op de grote (3,5 meter) kist van Bernd Beschornder, 22 kilowatt op een 25 kilo kist.
We hebben even het aantal Kokam cellen geteld, 48 stuks.
Hij vliegt op 80 volt.
Ook een erg indrukwekkend ding!
En wat zijn die Plettenbergs toch mooi stil en wat lopen ze soepel!

We zaten een beetje te hopen op Wolf Fickenscher, de F5B kampioen en ontwerper van de Raketenwurm.
Maar op zaterdag was Heiko Greiner de man die de F5B demo ging doen.

Het ding werd weggegooid en zoals elke keer als er een F5B demo gegeven wordt (ja, ook als wij op de club onze F5B kisten vliegen) werd het weer stil en hoorde je oeh en ahh.
Ding gaat met 200 km/u recht omhoog om binnen 3-4 seconden uit zicht te zijn.
Hij gaf een erg mooie demo, we zagen de vleugels buigen.
Volgas even up trekken en doorgaan.
Erg gaaf!
Als laatste kwam er een electrojet.
Dat ging best hard, gok zo'n 200+ maar de F5B man vond het wel leuk om wedstrijdje te doen.
Dus samen volgas over het veld, de F5B was een stuk sneller, zelfs de 2e keer, met de motor uit.

Zondag zijin we ook wezen kijken, toen was het kouder en grijs,
De piloten deden even snel de demo en wegwezen.
Wolf Fickenscher was er nu ook, met de F5B.
Hij liet even zien hoe sterk de vleugels zijn.
Continu up en down geven in een looping, rol, schudden met die kist.
Het bleef heel!
De show die op het bovenstaande fimpje staat is van zondag, dus niet de allermooiste demo.

Op de beurs zelf stonden ook weer erg veel helies, dingen kosten echt niks meer.

Ik was zelf op zoek naar een mooie zwever, helaas had ik 2000 euro te weinig meegenomen.
Wel een partij A123 cellen gekocht (de echte), nog geen 10 euro per stuk.
Emcotech heeft een mooie lader voor die cellen, kan 1,5 kilowatt laadvermogen leveren.
Of een andere, die kan 3 kilowatt laadvermogen leveren.
vanaf 1200 euro is ie van jou....

Verder zie je erg veel 2,4 ghz, ook op de show werd voor 99% met 2,4 gevlogen.
En ik zag opvallend veel Graupner IFS3 setjes in gebruik.
En.... electro rules!

Nog even bij de bootjes gekeken, niks nieuws, de grote speedboten zijn een beetje uit de mode zo te zien.

Bij de auto's viel het me op dat de 1:5 wel erg hard rijden tegenwoordig.
8 jaar geleden had ik ook een Groschl maar dat is echt veel mooier en sneller geworden, zat al bijna weer te twijfelen om weer auto te gaan rijden....
Maar toen zag ik de prijzen van de onderdelen, veel te duur, ik blijf lekker goedkoop vliegen.

Maar, al met al, een leuk weekend, wel vermoeiend maar de moeite waard.
Dortmund slaan we dit jaar maar weer over, staat toch niks interessants.

Volgend jaar is de beurs in Karlsruhe, ook met vliegshow.

LET OP!
PROMODAG BIJ DE ACK
ZIE ONZE WEBSITE ACK Home bij EVENTS

Laatst bewerkt:
Dit systeem zat ook op de grote (3,5 meter) kist van Bernd Beschornder, 22 kilowatt op een 25 kilo kist.
We hebben even het aantal Kokam cellen geteld, 48 stuks.
Hij vliegt op 80 volt.
Ook een erg indrukwekkend ding!

ben je zeker van die voltage ?

waarschijnlijk staan er een hoop cellen parallel aangesloten om meer capaciteit te hebben.

het zal eerder 12s4p zijn.

48 cellen........het is te hopen dat Kokam hem een goede sponsoring geeft:p

Er was ooit een documentaire over Bernd, daar hadden ze het ook over een speciale regelaar die 80 Volt aan kon.
Als je 22 kilowatt op 40 volt gaat vliegen zit je op ruim 500 Ampere.
Dat is erg veel.

GJ

Hoi Gert-Jan,
heb je het museum wel eens gezien?
Dat is echt de moeite waard.

Auto und Technik MUSEUM SINSHEIM / Technik MUSEUM SPEYER

Wij van de Aeroclub Heemskerk gaan ook ieder jaar naar Sinsheim. Op vrijdag naar de beurs, op zaterdag naar de show als het mooi weer is. Als het slecht weer is naar het museum (in Sinsheim of Speyer) en zondag weer naar huis. Speyer ligt een kwartiertje van Sinsheim af.

m.v.g. Erik

Hoi Erik!

Ik heb je niet gezien.
Het was ook erg druk dit jaar.
We zaten nog te twijfelen om naar het museum te gaan maar op de foldertjes leek het ons niet de moeite waard.
Volgend jaar inderdaad in Karlsruhe, het is nog de vraag of de vliegshow dan doorgaat.
Volgend jaar dan maar met z'n allen een schnitzeltje eten?

GJ

Volgend jaar gaan we wel even samen happen. Wij zitten ieder jaar in een hotel in Walldorf. Prima eten daar.
Ik denk wel dat de vliegshow in Karlsruhe doorgaat. Het schijnt dat er in de omgeving genoeg plaats is. Maar als het niet doorgaat is het ook goed. Wij vinden de beurs (met het indoorvliegen en alle neuheiten) veel belangrijker. Dat vliegen zien we dan wel bij de shows later in het jaar (Harsewinkel, La Ferte Alais, Lehrte show).

Volgend jaar moet je absoluut eens naar het museum gaan. Leuk om eens in een Concorde te klauteren. Binnen staat het stampvol met formule 1 wagens, vliegtuigen, stoomlocomotieven en spul uit de tweede wereldoorlog. Ook de Imax 3D films zijn mooi.

Het museum in Speyer heeft sinds kort een Russische space shuttle. Dit museum is kleiner dan die in Sinsheim maar ook echt de moeite waard.

m.v.g. Erik

Back