Wie heeft een Hyperion EOS 1210i 12S lader....

Hallo,

In mijn zoektocht naar een lader die kan onladen tot elke ingestelde spaning en ook kan laden tot bijvoorbeeld 50% zodat je de accu voor langere tijd kan weg leggen kwam ik op de Hyperion EOS 1210i 12S lader. Mijn vraag: wie heeft er zo een lader en wat zijn je ervaringen ermee.

Mvg,

Hallo Daniel,

Ik heb zo'n lader. Het opgegeven laadvermogen van 180 Watt wordt niet gehaald, bij 10S kom ik op zo'n 160W uit, is net voldoende voor m'n 10S 3700 packs.
De interface is iets anders opgezet dan bij de meeste laders, maar dat went snel en is dan handig in het gebruik.
Let wel voor het laden tot een bepaald percentage, t/m 50% stopt de lader bij het bereiken van dat percentage. Stel je het percentage hoger in dan geeft hij het deuntje bij het bereiken van de het ingestelde percentage maar het laadproces gaat dan gewoon door. Is bedoeld voor mensen die niet kunnen wachten tot het pakket helemaal vol is.

Voor het laden van grotere paketten zou ik nu naar de nieuwe 'Net' laders kijken, je bent wel wat meer kwijt voor 2 van die units maar dan heb je ook 500W (misschien iets minder) en ingebouwde balancers met een hogere ontlaadstroom dan de losse balancers. Of die ook de optie hebben tot 50% laden ???

Rick

Hallo Rick,

Het vermogen vind ik niet zo belangrijk het gaat mij er om dat ik nu de accu's makelijk kan ontladen naar 3,8 volt of naar 50% kan opladen en dan zo het pakket veilig weg kan leggen.
Dat met het laden naar b.v. 50% moet je accu dan helemaal leeg zijn of maakt dat niet uit en kan die ook van een bepaalde rest capaciteit naar 50% lader. Heb je hem bij Aircraft gekocht of hier in Nederland. En welke netladers bedoel je eigenlijk.

Mvg,

Hallo Daniel,

Het vermogen bepaalt wel de laadtijd bij grotere pack's. Ontladen naar 3,8V kunnen de meeste laders toch wel, afslagspanning bij ontladen is meestal instelbaar.
Accu's hoeven niet helemaal leeg te zijn voor het laden tot 50%, de lader schat aan de handt van de celspanning in wat de rest-capaciteit van een pack is. Maakt ook niet zo heel veel uit of dat nu werkelijk 50% is of niet, zolang je maar geen 2 packs die beide tot 50% zijn geladen weer aan elkaar koppelt oid.
Met de 'Net' laders bedoel ik deze HP-EOS0610iNET er is ook een duo uitvoering van HP-EOS0610iDUO. 2 laders in 1 behuizing maar dan is het vermogen per lader teruggeschroeft naar 180W.

De 1210 heb ik destijds via Bishop Power Products besteld, die hadt toen als enige verloop kabels van Hyperion-balancers naar FP-packs en een aanbieding met gratis verzendkosten oid. Uiteindelijk lang moeten wachten voordat het pakketje afgeleverd was, maar ik vermoed dat hiervan de grootste oorzaak ligt bij de lokale post, alhoewel ik wel vaker van lange levertijden heb gehoord bij B-P-P.

www.rc-technics.eu is een NL shop en heeft ook het Hyperion programma op voorraad.

Rick

Hallo Rick,

Ik heb nog een oudere type Schulze laders en die kunnen niet worden ingesteld op afslagspaning en ook niet op 50% laden. (wel op een bepaalde aantal Mah laden maar die herkent dan niet de celspaning zoals de hyperion doet) Dus daarom zoek ik dus zo een lader en denk daarom ook dat dit wel een geschikte kandidaat is.

Mvg,

Hoi,

Rick vermeldt dat zijn EOS 1210i 12S zijn beloofde 180W niet haalt. Heeft iemand al ervaring met de EOS0610 varianten? Halen zij hun beloofde vermogen? Ik merk niet dadelijk een cooling fan op de laders van Hyperion. Hebben ze die? Maakt hij veel lawaai? Want dat is een irritant minpuntje aan mijn ouwe Robbe Infinity 2.

Groeten,

Stekke

Hallo Stekke,

De Hyperion laders (in iedr geval de 1210 en 0610) hebben een temperatuur-gestuurde fan. Staat ook op het voorblad van de handleiding. Fan gaat alleen draaien als de temperatuur van de lader omhoog gaat. Mij is de fan nooit als hinderlijk opgevallen.

Wat het laadvermogen van de 0610 betreft kan ik je geen antwoord opgeven. Maar aangezien deze laders tot 6S laden is het vermogen van 250W ook wel heel ruim.
Zo'n vermogen heb je alleen nodig als je een 6S 5000 mAh pack gaat laden met 2C, dit wordt ook weer op het voorblad van de handleiding genoemd.
Alleen vreemd dat het ook als voorbeeld in 0610 Duo handleiding staat, want met 2x 180W kun je uberhaupt nooit geen 2C lading halen. Ok theoretisch heel even als je de cellen helemaal leeg hebt op 3V/cell.

Dus wie zal het zeggen?

Rick

Hallo,

Ik heb inmiddels een Hyperion EOS 1210i thuis liggen en ik moet zeggen waarom zou je nog zo een dure schulze aanschaffen. Alles wat je wil kan met deze lader. Het mooie vind ik dan ook dat je BV naar 50% kan laden of naar 3,6 volt kan ontladen in dit alles is ook nog in te stellen ook, hij kan nog meer natuurlijk maar dit is de hoofdzaak waarvoor ik hem aangeschaft heb. Prima lader voor niet al te veel geld.

Mvg,

Ik heb bij BPP de 0606i lader besteld, kan volgens mij vrijwel hetzelfde of is er een andere mening over deze lader.

Ik vind deze makkelijk omdat hij op 220 en op 12 Volt kan werken. Ook de ingebouwde balancer spreekt mij aan. Ik heb de verschillende verloopblokjes erbij besteld zodat elke LiPo te laden is. Uiteraard kan deze lader ook NiMh, NiCd, A123 en Pb accu's laden.

Nu maar wachten tot hij binnen is (met EMS moet het snel gaan lijkt me)

't is een OEM lader en als zodanig gelijk aan mijn Jamara X-peak 230 en de Simprop Bi-power Special. ik ben er zeer content mee. Ik gebruik 'm op 220V (thuis) en 12V (veld) en balanceer mijn lipo's er regelmatig mee. Het enige minpuntje van deze (en heel veel andere laders) vind ik de ietwat fragiele connnector waar ik de balancerkabel inprik.
je wisselt deze kabel best vaak, en het lijkt me qua constructie (haakse pinnen direkt op de print gesoldeerd) niet bestand tegen jaren lang insteken en uithalen van de balancerstekker.
Maar je hebt gelijk:veel functionaliteit voor een redelijk bedrag.

....en ik moet zeggen waarom zou je nog zo een dure schulze aanschaffen. Alles wat je wil kan met deze lader. Het mooie ....
Mvg,

Hey Daniël,

ik zweer nog steeds bij de Schulze laders. Met name op laadcapaciteit zijn ze niet te verslaan. Ik gebruik 4 Schulze's, waarvan 2 stuks de 8-936g, en ze doen per stuk bijna 400 Watt laadvermogen! Ook zonder te morren, waarbij de koelfin echt héél zelden eens draait, en al helemaal niet als het ietsje kouder is.
Het klopt wel dat de Schulze's over het algemeen iets duurder zijn voor wat ze kunnen, in vergelijking met vele japan/korea/china/india made laders. Helemaal niet zo raar, de lonen in Duitsland liggen nou eenmaal hoger dan in japan/china/enz/... landen.
Datgeen wat je vraagt kan je trouwens ook bij de 8-936 laders instellen.
Dat neemt niet weg dat het een 1210 een fijne lader is, ik heb hem al eens aandachtig bekeken bij eheli.nl .

Greetz van Aldert

Hey Daniël,

ik zweer nog steeds bij de Schulze laders. Met name op laadcapaciteit zijn ze niet te verslaan. Ik gebruik 4 Schulze's, waarvan 2 stuks de 8-936g, en ze doen per stuk bijna 400 Watt laadvermogen! Ook zonder te morren, waarbij de koelfin echt héél zelden eens draait, en al helemaal niet als het ietsje kouder is.
Het klopt wel dat de Schulze's over het algemeen iets duurder zijn voor wat ze kunnen, in vergelijking met vele japan/korea/china/india made laders. Helemaal niet zo raar, de lonen in Duitsland liggen nou eenmaal hoger dan in japan/china/enz/... landen.
Datgeen wat je vraagt kan je trouwens ook bij de 8-936 laders instellen.
Dat neemt niet weg dat het een 1210 een fijne lader is, ik heb hem al eens aandachtig bekeken bij eheli.nl .

Greetz van Aldert

@Albert

Ik heb ook altijd Schulze laders gehad en die voldoen ook zeker alleen de Hyperion lader is half het geld van een schulze en dat was voor de doorslag om zo een aan te schaffen en te gaan proberen. Tot nu toe ben ik zeer tevreden en als je hem in japan besteld is die echt goedkoop 109 eur, wat kost die 8-936 eigenlijik.

Mvg,

Ik heb sinds kort de 0610 duo.
Ventilators werken goed, maar wel wat lawaai-ig.
De "terminal capacity" stopt als je rond 50% hebt ingesteld voor het bewaren van lipo's.
Bij hoge waardes van 80% of meer laadt hij gewoon door na het signalerings deuntje.

Ingebouwde balancers scheelt hoop kabeltjes en bediening.

Handigste feature van de duo:
De 2 balancers kunnen "syncen", zodat het een lader wordt voor 12S 360W.

Jammer alleen dat er geen ontlader in zit, maar daar gebruik ik dan wel een andere lader voor. De schilze 6-636 is weg voor update (A123 cellen). Voor mijn 6-530 vond ik het eigelijk niet de moeite

Ik heb de 1210i en deze is zeer goed. 180W haal je inderdaad niet op 10 of 12 s lipo maar weinig laders halen hun volle vermogen bij veel cellen. Een schulze is gewoon veel duurder. Je hebt wel 4 1210i's voor 1 zware schulze. Ook al doen ze dan 150W x 4 heb je toch 600 :) Ook kan je meer kleinere packs laden. De nieuwe next gen schulze lader van 400 euro doet slechts 250W. Een orbit van 275 doet 275W. Een Elprog pulsar 2 van 275 euro doet ook 275W. 2 Hyperion EOS 1210i's van samen 250 (of minder, dollar zakt nog als een idioot) euro doen 300 - 360W :) Keus is niet moeilijk. Software is prima op de hyperion laders en ze bieden veel opties. Genoeg voor normaal laden en ontladen....

Back