wie heeft een thermic prowler gebouwd en gevlogen??

gait

PH-SAM
Ik ben op zoek naar bouwers en vliegers van een thermic prowler, dit is een zwever van 3,5 mtr spanwijdte en is als een F3B kist gevlogen door petr kresja. Graag wil ik ervaringen met de bouw van het model horen daar de tekening op een aantal punten niet geheel duidelijk is. O.a het maken van het stabilo levert problemen op daar alleen de root rib getekend is en van het stabilo is al helemaal weinig beschikbaar. Een artikel in Silent Flight van het voorjaar 1991 geeft wel informatie over het toestel, maar de afmetingen wijken af van de tekening enz.

Ieder die ervaring heeft graag reageren. Bvd

Hoi Gait,

Ik ben zelf net gestart met het bouwen van deze kist. Heb zelf ook alleen de tekening en wil het model bouwen met ailerons en flaps. Ik heb ook nog een elektro aandrijving in overweging. De tekening is inderdaad op punten onduidelijk maar dat lijkt mij geen onoverkomenlijk probleem. Ik bouw op de club waar veel ervaren bouwers tips kunnen geven. Ben wel geïnteresseerd in de oplossingen van anderen en zal dit draadje verder volgen.

hai renktum,

Ik ben nu bezig met de romp, eveneens overworgen om ook een elektro aandrijving in te bouwen. De rom is hiervoor net te slank....hoewel met de nieuwere borsteloze motoren het e.e.a. gespeeld kan worden om de inbouw te realiseren.

Inmiddels heb ik een set ribben getekend voor de vleugel en stabilo, voor het kielvlak moet ik dit nog opmeten aan de hand van de tekening. Indien je geintresseerd ben kun je de tekening krijgen van de afzonderlijke ribben.

Hoi Gait,

Inmiddels schiet ik al op met de romp. Deze is wat aangepast door mij om een Mega 220/30/4 te huisvesten. De romp is hiervoor in de neus wat dikker gehouden. De accubak voor 10 cellen 4/5 subC zit geheel voor de vleugel bij mij. Servo's voor hoogte en richting verhuizen waarschijnlijk naar het kielvlak. Dit bekijk ik nog in een verder bouwstadium en hangt af van het zwaartepunt. Voor de staart gebruik ik een hengeldeel ca 30mm rond. Ik vind de originele staart van alleen balsa er nogal zwak uitzien. Het stabilo ben ik net aan begonnen en is inderdaad lastig zonder ribben tekening, aan de vleugels ben ik nog niet begonnen.
Ben wel geïnteresseerd in je tekening van de ribben.

na een lange tijd niets meer aan de bouw gedaan te hebben, heb ik eindelijk de draad weer opgepakt. Het kielvlak is in ruwbouw klaar.
prowler_kielvlak.JPG

Verder is ook het stabilo in ruwbouw gereed, de eindlijst heb ik van een glasmat tussen de 1,5 mm latten ingelijmd met epoxy.
prowler_stabilo.JPG

Hiermee bereik je dat deze mooi dun in profiel kan worden geschuurd.
De eindlijst ziet er nu zo uit:
stabilo_achterlijst.JPG

De romp is nog niet zo ver gevordert:
th_prow_romp.JPG

Ik heb geprobeerd een tekening te fotograferen uit de Silent flight van de herfst 1991, hierin staat het toestel besproken. Dit is echter geen succes. Ik zal hem in scannen en alsnog publiceren.

Back