wie heeft er ervaaring met dit zoort ketels

hallo
ik weil een stoomlocje maken
ja ik weert het hoort hier niet te staan maar ja
ik zoek iemand die mij tips over dit soort ketels (boilers)
porcupine boilers
want ik moet er zo 1 maken
Figure-2.gif
de onderste is het
(sorry al de foto iets te groot is )
gr joost

Hallo Joost,
Ik weet niet of je de foto zelf geknipt hebt, maar die komt uit de volgende link.
Tevens vind je daar een hele beschrijving.
Little Steamers and Their Boilers

Hou je ons op de hoogte van de bouw?
Er zijn tenslotte niet zoveel stoombouwers.

Nog een tip: niet meer dan 3 bar stoomdruk en ALLES met zilver solderen.
Ik weet niet hoe groot je mag bouwen, want ik meen dat daar ook een grens bij hoort. Als je de ketel buiten de stoomwet wilt gebruiken.
Kijk daar zelf eens naar. Die wet is er niet voor niets.
Een verkeerde constructie/soldering in combinatie met verkeerd materiaal maakt van een leuke ketel wel een bom ! Doe voorzichtig

Hoi Joost,

zo`n ketel die je wilt maken voor je stoomlocje heet ook wel een "stekelvarken".

Daar waar het vuur brand zitten er massieve roodkoper staafjes in de ketel gesoldeerd, de ene helft in de ketel, andere helft in de vuurhaard.

Doel is om het verwarmd oppervlak te vergroten om zo een grotere stoomproductie te verkrijgen.

Qua opbouw is het niet zo heel moeilijk, buis 2 deksels en een hoop roperen staafjes.
Het lastigste is om de staafjes op hun plaats te houden tijdens het zilver solderen, want je wil niet dat de staafjes naar binnen vallen.

Het lastigste is om de staafjes op hun plaats te houden tijdens het zilver solderen, want je wil niet dat de staafjes naar binnen vallen.

Zou die als eerste erin solderen met de ketel ondersteboven liggend.
Dan zou ik die stiften op een andere buis laten steunen, die je tijdelijk in de grote ketelromp plaatst.
Als die stiften dan vastzitten de ketelfronten (deksels) er pas in solderen.

Back