Wie heeft er ervaring met het bouwen van de happy Hunter

Discussie in 'Werkschepen' gestart door dune01, 1 apr 2003.

  1. dune01

    dune01 Guest

    Hoi,

    ben in het bezit gekomen van een happy hunter, maar de kraan werkt niet, heeft iemand ervaring met het bouwen dit schip?

    Martijn
     
  2. DreBo

    DreBo

    Lid geworden:
    4 dec 2002
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Brunssum
    Hallo Martijn,

    misschien een vreemde vraag, maar heb jij toevallig de tekeningen van de Hunter erbij?
    Iemand in de vereniging heeft de romp kunnen overnemen maar er zat geen opbouw meer bij en ook geen tekening.

    De kraan, betreft dat de atlas kraan op het achterdek?

    Zover ik weet kun je die alleen draaien laten, verticaal kun je hem met een touwtje en servo laten bewegen.

    André
     
  3. dune01

    dune01 Guest

    Hoi Andre,

    Ik de tekeningen er inderdaad bij, het is een heel boekwerk (Duits Nederlands)

    Het betreft de Atlas kraan.

    Martijn
     
  4. DreBo

    DreBo

    Lid geworden:
    4 dec 2002
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Brunssum
    Hallo Martijn,

    de kraan kun je laten draaien zowel met een motor als met een servo.

    Als je de voet vastlijmt en in het bovendeel een messingdraad bevestigd kun je deze door het dek laten gaan.

    Hierop kun je rechtstreeks een minimotor met vertraging, kijk bij Conrad.nl, monteren. Je kunt de arm nu 360 graden laten draaien.

    Als je aan de draad een arm maakt kun je deze aan een servo armpje vastzetten en zo de kraan draaien, hierbij is de beweging beperkt tot het aantal graden dat de servo draait. Je kunt dit vergroten door middel van een tussenarm met een andere lengte, zeg een verhouding van 1 : 2. Je verdubbeld dan de beweging maar ook de snelheid wordt hoger.

    Het verticale deel kun je met een touw bewegen, door een buis in het midden te monteren van het bovenste deel kun je het touw onder het dek krijgen. Door het touw aan een servo arm te bevestigen kun je met de servo de arm op en neer bewegen.

    Een combinatie is natuurlijk ook mogelijk, gebruik de buis dan ook als draai-as. Alleen moet je dan waarschijnlijk via tandwielen werken omdat het touw uit het midden komt en je daar dus geen koppelingtje kunt plaatsen.

    We zijn nu nog via een andere weg bezig met de tekening van de Hunter, maar als die niet lukt dan laat ik wat van me horen, de kosten van kopie en post is natuurlijk voor de ontvanger.

    André
     
  5. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    591
    Locatie:
    Den Bosch
     
  6. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    591
    Locatie:
    Den Bosch
    Ik heb de tekening van Smit van de Smit Hunter dubbel, kan je daar wat mee?
    Zit maar 18 jaar tussen neem aan dat die al vaart.
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2020

Deel Deze Pagina