Wie heeft er ervaring met hooveren?

• Topicstarter Topicstarter Rob Schuckman
  • Startdatum Startdatum
R

Rob Schuckman

Guest
Hallo ..................,

Wie heeft er ervaring met de lage und tiefe regler, LTR5.3 of LTR5.4 van Norbert Bruggen?

Het gaat hierbij speciaal om hooveren op een bepaalde diepte met behulp van aansturing van de duiktanks bij een voorwaartse snelheid nul!

Ik doe mijn best en zoek veel maar vind onvoldoende informatie over de precieze werking van deze regelaar betrekking tot aansturing van de duiktanks etc. Hoe kun je bijvoorbeeld kiezen tussen hooveren en diepte regeling met de roeren? Wordt hiervoor het proportionele schroeftoerental van de zender gebruikt?
Krijg je bij aankoop een goede handleiding erbij etc?
Zo ja heeft iemand die handleiding en kan ik die dan inzien?

Alvast bedankt voor je reactie

Vriendelijke groet Rob Schuckman

Hoi Rob,

Welkom bij het onderwater hoekje.

Als je de site van Norbert Bruggen op zoekt

http://modelluboot.de/

En ga dan naar het menu en daar lagereglers aan klikken, dan kun je daar een pdf downloaden (wel duits) waar alles in uitgelegd wordt, deze regelaar is vooral dynamisch (varend) bedoelt maar met behulp van een proportionele duiktank moet dit ook werkend te krijgen zijn, en dan kun je ook hooveren.
Nu kan dat ook zonder de regelaar, want als je de sub goed neutraal uittrimt blijft hij ook op de juiste/ ingestelde diepte hooveren kijk hier maar eens naar deze fotos, http://www.duikboot-vaargroep.nl/ of http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2...9&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Deze zijn in het zwembad in heerenveen gemaakt en daar waren meerdere subs die zonder deze regeling keurig voor de ramen konden hangen voor de foto.

Moraal van het verhaal, Het is heel handig gereedschap maar niet onmisbaar om het doel te bereiken wat jij wilt, tenzij je de sub echt autonoom wil laten varen, Bv:
Ga naar 2 meter en blijf daar varen / hooveren, dan zal je met een drukregeling zoals dit moeten werken in combinatie met een proportionele duiktank wat duur en niet eenvoudig in te stellen is.

Maar beslist niet onmogelijk.

Hoop je iets verder geholpen te hebben.

Vriendelijke groeten,

Jan Huizenga.

Hallo Rob,

Van mij ook van harte welkom.

Wat Jan al aangeeft, op de site nam Norbert staat al veel info. Wat een duiktank aansturen betreft, de 5.3 (hogere versies zijn er geloof ik nog niet) heeft twee uitgangen. De ene voor de duikroeren. Daar staat het duiksignaal op gecorrigeerd door de druksensor en electronische waterpas. Op de tweede uitgang ook het duiksignaal, maar dan alleen gecorrigeerd door de druksensor. Dit is dan prima te gebruiken om de (proportionele) duiktank mee aan te sturen. Het is dus geen schakelen tussen de twee manieren van aansturen, maar ze staan beiden ter beschikking.

De 5.2 (net de vorige dus) heb ik in de Walrus zitten. Ik gebruik alleen de 'duikroer' uitgang omdat de regeling van de zuigertank een grotere slag nodig heeft dan ik met de duikroerknuppel op de zender in kan stellen. Met die proportionele tankaansturing op een ander kanaal is de boot prima op neutraal drijfvermogen af te regelen.

Op de door Jan al gelinkte Duikboot Vaargroep site staat ook een stukje over deze regelaars, onder Artikelen. Al geloof ik dat de site momenteel uit de lucht is, je krijgt tenminste een Google verhaal... (??)

Hallo Rob,
om te zweven of te pendelen heb je niet veel nodig.
Als je een duiktank hebt en hij loopt niet te snel dan kun je hem zo instellen dat hij op een diepte blijft zweven, zonder veel electronica.
In mijn 206 zit een 2 kanaalschakelaar van Norbert en een zelf gemaakte duiktank en die blijft mooi zweven.
In de Skipjack zit een tank van Engel en daar lukt het niet mee.
Als je een diepte regeling hebt lukt het ook niet altijd hoor.
Denk maar aan de water temperatuur en het verschil van water. samenstelling, buitenwater en zwembad.
En zo diep heeft ook geen nut, periscoop diepte is al moeilijk genoeg.
Je ziet je schip ook niet meer als hij zo diep zit in buitenwater.
Succes ermee.

Hein

mdvn zei:
.......

Als je een diepte regeling hebt lukt het ook niet altijd hoor.
Denk maar aan de water temperatuur en het verschil van water. samenstelling, buitenwater en zwembad.
.......

Hein

Kijk, en daar is zo'n automatische diepteregeling nou juist wel handig in. Bij met de hand afstellen krijg je hier 'last' van, een electronische regeling compenseert dit automatisch.

Groeten, Lex.

hallo

ik heb mijn eigen systeem ontwikkeld
ik gebruik een servo en een duiktankje dat zijn water haalt voor de pomp van de hoofd duiktank

voor de rest is het nog wat sleutelen om de elkeconica op punt te stellen
ik heb kan nu met de periscopen net boven water varen zo lang en zo snel ik wil
en ook als ik niet vaar op diepte blijven stil hangen
ik gebruik de haaf balast tank daar niet voor daar de pomp niet juist te doseren is
de kleine piston duiktank wel

groeten raf

Back