Wie heeft er interesse in CNC schuimsnij spullen?

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door flightsim, 7 okt 2005.

  1. flightsim

    flightsim Guest

    Even een balletje opgooien.
    ik ben voor mezelf een CNC schuimsnij apparaat aan het maken.
    Zijn er mede modelbouwers die de electronica willen maar niet kunnen maken?
    ik heb nu een goed werkende print met stappenmotoren en snijdraad sturing, 4 assen worden aangestuurd (tip en koorde).
    Het werkt met de software van Gilles Muller
    http://gm.cnc.free.fr/en/
    Ik heb geinformeerd en in Frankrijk kost de print met motoren 340 Euro.
    In de US ongeveer hetzelfde.
    Ik kan het geheel bouwen voor minder dan 150.

    Wat moet je zelf doen?
    Voeding maken (of oude PC voeding gebruiken)
    Het mechanische gedeelte maken (de machine zelf)
    Software van Gilles Muller kopen (evaluatie versie is 1 maand geldig) en de volledige versie kost het 150 Euro.

    Je kan dan elk profiel vanuit .dat snijden, ook rompvormen (.dxf naar .dat)

    Als iemand interesse heeft, laat het me even weten dan bouw ik even door.
     
  2. rvdveldt

    rvdveldt

    Lid geworden:
    2 nov 2004
    Berichten:
    171
    Locatie:
    Heiloo
    Hey,

    Heb zelf al een werkend CNC Snijmachine. Werk ook met de GMFC software. Werkt erg goed, met de interface MM2001. Welke inteface heb jij?

    [​IMG]

    Resultaten blijken zonder calibratie met nauwkeurigheden binnen 0,75mm te liggen. De meeste moeilijkheden zijn in de calibratie van de hitte, waarvoor je een testcut moet doen.

    [​IMG]

    Succes met het gebeuren.
     
  3. flightsim

    flightsim Guest

    Het is een MM2001.
    Ik ben er nu 1 aan het aanpassen zodat ik grote (meer dan 3A per fase) stappenmotoren kan aansturen.
    Ik heb met Frankrijk gebeld en die vragen er idioot veel geld voor.
    Dus ben ik zelf maar gaan bouwen en het werkt perfect.
    Hoe heb jij je geleiders gemaakt, met lade geleiders of glijstangen?
    Ik ben nu aan het spelen met teflon gecoate bussen en rvs glijstangen om alles echt netjes te laten glijden.
    en ik ben ook met andere software (freeware) aan het experimenteren.
    De GMFC is super maar niet iedereen heeft 150 euro daar voor over.
     
  4. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Gaaf project!
    Houdt ons op de hoogte, lijkt me ideaal.

    Groeten,
    Gerben
     
  5. rvdveldt

    rvdveldt

    Lid geworden:
    2 nov 2004
    Berichten:
    171
    Locatie:
    Heiloo
    Is GMFC tegenwoordig 150,-? Heb er ooit voor de grap 20,- voor betaald, vond ik wel zo netjes. Ben alleen wel de codes kwijt geraakt, dus werk nu met een gekraakte 3.0 Pro versie.

    De geleiding van de voorlopige snijtafel is een combinatie van dunwandige buis, waarover een paar dikke ringen van teflon schuiven. Klote draaien natuurlijk, misschien dan beter POM gebruiken.

    In de nieuwe, volledige metalen, opbouw komt een wat luxere geleiding, merk je alleen wel gelijk in je portemonnee.

    Transport was eerst met gewoon 6mm stang met schroefdraad. Niet ideaal, maar werkt wel. Heb de nieuwe draadstangen 10mm, echt transportdraad, al op het oog. Deze zijn echter qua kosten niet de wereld.

    Nauwkeurigheden met de proeftafel liggen ook binnen de 0.5mm, en dat is voor het reguliere snijwerk toch vaak nauwleurig genoeg.

    Een hoop informatie is te vinden via http://groups.yahoo.com/group/CNCFoamcutters/. Een forum/nieuwsgroep dat zich met CNC Schuimsnijden bezighoud.

    Misschien wat meer constructie-ideeën nodig? Staan wel wat mooie units op deze site, dat professionele CNC-Tafels bouwt : DemandHotwire.com - Computer Controlled Die maken onder andere deze, die zelfs een as meer heeft om ronde voorwerpen te maken :) :

    [​IMG]

    Gelijk een heel rompje? Matje erover... Klaar! :lol: De prijzen van deze tafeltjes mogen er wel wezen, begint bij een slordige $13.000,- (Je krijgt de computer erbij, hahaha). Ben blij dat ik het voor een paar honderd euries aan materiaal inelkaar gehobby'ed heb.
     
  6. rvdveldt

    rvdveldt

    Lid geworden:
    2 nov 2004
    Berichten:
    171
    Locatie:
    Heiloo
    Voor de geïnteresseerden heb ik hier ook nog wel een paar plaatjes van onze conceptversie. In MDF houtbouw.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zoals je ziet hebben we hier als concept een paar goedkope oplossingen genomen die in de toekomstige tafel anders worden, o.a. :

    - MDF -> Aluminium
    - Draadstang 10mm -> Transportdraad 12mm

    Knutsel ze...
     
  7. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    hoe zorg je ervoor dat je snijdraad ten alle tijden gespannen bijft? Dat is eigenlijk het enige wat ik nog niet heb uitgedoktert met een snijmachiene..

    Peter
     
  8. frodo

    frodo

    Lid geworden:
    31 jan 2004
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Groningen
    Meestal gebruikt men gewoon een snijboog, zodat de trekspanning op de draad binnen aanvaardbare grenzen blijft.

    Een andere mogelijkheid is de snijdraad samen met een veer (of 2) tussen de y-assen te spannen.

    Ook zijn er systemen die de snijdraad op spanning houden m.b.v. een klein motortje. (microswitches bewaken dan de marge)
     
  9. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    het spannen tussen de y-as met veren lijkt me niet zo'n goed idee.. angezien je dan een trekkracht krijg op je vertikale geleiders..
    Die snijboodmethode zal ik even gaan bekijken.. dat klinkt wel goed.. maar hoe is die bevestigd aan je machiene??

    Peter
     
  10. rvdveldt

    rvdveldt

    Lid geworden:
    2 nov 2004
    Berichten:
    171
    Locatie:
    Heiloo
    Ik werk met een boog. Op deze wijze staat de spankracht ook niet op de twee x/y supports. Het enige nadeel van deze opstelling is eigenlijk dat het nogal wat ruimte in beslag neemt, t.o.v. een veer-systeem.
     
  11. flightsim

    flightsim Guest

    Ik heb inmiddels ook al een snijtafel gebouwd.
    Nog een paar kleine dingetjes doen om het af te maken en dan zal ik wat foto's posten.
    Hij is van MDF met teflon glijlagers en gepolijste stalen buis waar ze overheen glijden.

    Ook een aangepaste stappenkaart gebouwd, kan nu 4 assen met ruim 3A per fase aansturen en gloeidraad regelen via de PC.

    De eerste verkochte is al onderweg naar Griekenland :D

    Volgende project wordt een router (frees) met dezelfde kaart en ipv de aansturing van de snijdraad stuur wil ik er een stof afzuiging mee aansturen.

    Binnenkort dus foto's..

    En uhh... gekraakte versie GMFC .. interessant... ik ontvang graag een linkje
     
  12. rvdveldt

    rvdveldt

    Lid geworden:
    2 nov 2004
    Berichten:
    171
    Locatie:
    Heiloo
    Hmmm, link heb ik niet, gewoon gezocht via E-Mule. Wellicht kun je hetzelfde ook vinden met LimeWire o.i.d. Ben nu met mijn eigen software bezig, omdat sommige onderdelen van GMFC niet erg logisch zijn.

    De CNC-Frees hebben we inmiddels ook al in operatie. Weliswaar andere aansturing en software. We werken met een Linux CNC pakket dat ongeveer ook alle exotische variaties van G-Code kan verstaan.

    [​IMG]

    Jah, ook hier een plaat MDF gebruikt, erg handig in dit geval, een alu-bed is best duur, vooral als je met je frees net te diep gaat. (Been there, done that, got the T-Shirt ;) )
     
  13. FransS

    FransS Guest

    Hoi rvtveld,

    Dat ziet er erg goed uit,maar ik snij nog steeds met de hand dat gaat priema,ik hab niets tegen machienes mmar de tijd dat je er mee bezig bentom het in te stellen heb ik waarschinlijk al een heel vliegtuig klaar ,tja of je moet er geld mee kunnen verdienen dan is het de moeite waard .ik wens je in iedergeval veel suc6 met je snijmachiene ziet er prachtig uit .

    Frans S.
     
  14. rvdveldt

    rvdveldt

    Lid geworden:
    2 nov 2004
    Berichten:
    171
    Locatie:
    Heiloo
    Hmm, instellen is meestal in 5 minuten gebeurd. De maten van de tafel zijn bekend, en staan "vast" in het programma. Je hoeft alleen de positie en grootte van het blok schuim aan te geven, en je kunt van start.

    Het verschil is, als je met "de hand" snijdt, dat je spantjes moet tekenen, zagen, schuren etc. Dat hoef ik niet, 't zit allemaal in de computer. Je kunt ook makkelijker dingen dan aanpassen.

    Ook hoef je nu natuurlijk niet met twee man te zijn om een wat moeilijkere vleugel te kunnen snijden. Om maar niet over de nauwkeurigheid te spreken, met nogal verschillende koorde aan wortel en tip.

    Anyway, op beide manieren kun je een mooi vleugeltje bouwen.
     
  15. flightsim

    flightsim Guest

    Helemaal mee eens, we hebben altijd vleugeltjes met z'n tweeen gesneden, eerst sjabloon zagen uit aluminium, lekker glad polijsten en dan nummers afroepen en hopen dat je beide op hetzelfde punt zit.
    Bij een redelijk rechte vleugel gaat dat wel maar bij een "tapered" vleugel voor een delta gaat dat niet goed.
    Ook hele dunne profielen voor een pylonkistje kan je vleugels bijna niet uit de hand snijden.
    Net een vleugel gesneden, 2 meter span met sleuf voor ligger, wortelkoorde 23 naar 17 cm tip.

    vanaf het openen van het programma tot het tegen elkaar leggen van de 2 gesneden helften ben ik (inclusief een toiletstop) nog geen 15 minuten bezig.

    Snijdraad hou ik gewoon met veer op spanning, tussen de y-assen.
    De draad loopt wel verticaal vanaf de veer naar beneden, door een gebogen buisje naar de plaat (snap je het nog?)
    Geen enkel probleem met geleiding of zo, het geheel loopt met teflon bussen over stalen buizen, gesmeerd door ..... lossingswas...
    Gaat perfect, geen vette zooi...

    Als je dus regelmatig kistjes bouwt is het de moeite waard, bouwen wordt ineens weer leuk.

    :lol:



    P.S. Als iemand een Graupner Munga tussen de spruitjes vind, die is van mij.....
     
  16. rvdveldt

    rvdveldt

    Lid geworden:
    2 nov 2004
    Berichten:
    171
    Locatie:
    Heiloo
    Jah, ik denk dat ik hem nog snap. Dat is inderdaad ook een oplossing. Ach met zo'n snijapparaat wordt het expirimenteren wel weer grappig. Kun je verschillende vleugeltjes (pijlstelling, profiel etc.) uitproberen op hetzelfde rompje.

    [​IMG]

    Mijn laatste projecten : vleugeldelen voor een 5.55m spanwijdte ASH-25 en een 4.5m ASK-21. (Rompen van Mihm, Poppenhausen). Waarschijnlijk straks ook de vleugels opnieuw maken voor een 6m ASW-22 van Rosenthal, waarvan de originele vleugels een behoorlijke kraak hebben gemaakt.
     
  17. Jasper

    Jasper

    Lid geworden:
    21 aug 2003
    Berichten:
    373
    fligtsim, ik heb zeker wel interesse in zo'n cnc snij machine.

    Maar kan je daar dit chassis mee uitsnijden?

    http://img345.imageshack.us/my.php?image=linksvoor0om.jpg

    Dit chassis heb ik zelf ontworpen. Er komt een brushless setup in. De bodemplaat moet 5mm dik worden, de motormount 8mm, het upperdeck 3mm, de shocktowers 3mm en de battery straps 3mm.

    Zou je dat precies kunnen uitsnijden met die machine? Dus dat de figuurtjes ook echt mooi worden? Dat zou prachtig zijn!

    EDIT: oops het is alleen voor schuimsnijpraktijken. Maar weet iemand of er een goedkope cnc machine bestaat (eventueel zelfbouw) om dit ontwerp uit te snijden? Of is dat echt te duur? Waar kan ik het dan het goedkoopst laten doen?
     
  18. Eric van Dijken

    Eric van Dijken

    Lid geworden:
    13 sep 2002
    Berichten:
    979
    Locatie:
    Groningen
    http://www.hobbycnc.com verkoopt een CNC board voor $89 + $15 verzendkosten. Das ongeveer €80....

    Maar waarom wil je eigenlijk stappenmotoren willen aansturen van meer dan 3A. Is je snijbank zo groot?

    Mijn CNC ziet er zo uit: [​IMG]
    Totale bouwkosten ongeveer €100 en werkt prima.
     
  19. Eric van Dijken

    Eric van Dijken

    Lid geworden:
    13 sep 2002
    Berichten:
    979
    Locatie:
    Groningen
  20. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    Heb je die helemaal zelf gebouwd?
    of in bouwkit?
    wel zeer interesant. maar 1500dollar wat veel he;)
    heb zelf geen draaibank.
     

Deel Deze Pagina