Wie heeft er verstand van bouwen rolroeren?

Rob

Forum veteraan
Om een beetje bij de draad 'Kokamiseren elektrotrainers' te blijven hier een nieuwe die specifiek over de Robbe Cessna 152 elektrotrainer kan gaan. Ik ga met deze trainer netjes lessen volgen :wink: om het motorvliegbrevet te gaan halen (optimist hè 8, ach ja ik vertrouw op de instructeur).

Er hebben een aantal personen onder ons duidelijk kennis van en ervaring met dit model, mede daardoor heb ik besloten om met dit model te gaan starten. De 'juiste' elektrotrainer blijft toch altijd een eindeloze discussie en je moet een keer een keuze maken.

Ik heb al een aantal tips verzameld zoals de 10xRC2400 accu's maar heb nog geen duidelijkheid of de meegeleverde Robbe motor 700/13 Turbo met prop een goed uitgangspunt is of beter gelijk kan worden vervangen. En hoeveel stroom gaat die aandrijving trekken ivm de regelaar? Iemand hier ervaring mee?

De maximale stroom zal zo'n 27 Amp zijn (Met de Graupner Cam-Slim prop 10x6). Ik raad je wel aan om een minimaal 40Amp regelaar te nemen om dat je veel in deellast zult vliegen en de piepschuim romp in de zomer als thermosfles werkt. De speed 700 is volgens mij in de kit standaard aanwezig dus waarom niet gebruiken? Een goedkoop motor alternatief is er niet dus als je echt iets anders wilt dan maar gelijk brushless zoals Mega22/30/4 of zo iets.

Ik heb dus een 40A regelaar nodig. Van de bekende merken lijken me dat:
- Robbe Air Control 840, 6-14 cellen, BEC, 40A cont.
- Schultze 45be, 6-12 cellen, BEC, 45A cont.
- Kontronik Star BEC 40-6-12, 6-12 cellen, 40A cont.
- Yeti JES35, 6-10 cellen, BEC, 35A cont.
- Yeti JES350(ECO), 6-12 cellen, BEC, 35A cont.
- nog iets vergeten?

In hoeverre zou het aantal cellen in de keuze moeten meewegen? De JES40 (tot 30) spant de kroon... maar is misschien ook wel de duurste.

Wat vinden jullie de beste voor deze Cessna 152 en eventuele andere modellen?

2 dingen die het aantal cellen bepalen:
1> Wel of geen BEC. Met BEC kan je veilig tot 10 cellen (bij 12 wordt de hoeveelheid warmte in de BEC en de lage afslag (5.6volt) een ricico)
Sommige regelaars kunnen zowel met BEC (tot 10 cellen) als zonder BEC (>16 cellen) gebruikt worden.

2> Maximum spannings. 30volt (16cel), 50volt (30cel), of hoger.
Boven 16 cellen vaak duurder. Als je dit niet nodig hebt dus niet kopen. "Voor later" koop je waarschijnlijk toch borstelloos :D

Wat ik het beste vind voor die cessna? Net als Bert zeg ik borstelloos. maar mijn voorkeur dan Mega 30-3 met 9x5. Deze motor is heel universeel en met een vertraging en 16 cellen heb je zo 7.5 cc vermogen voor een latere kist.
Serieus overwegen. Als je toch een nieuwe regelaar gaat kopen en een speed 700, kijk dan even hoeveel het extra kost om echt top spul te kopen.

>>1. Ik denk dat de Cessna onnodig zwaarder wordt met aparte ontvangeraccu dus BEC is wel wenselijk?

>>2. Maximum 12-14 cellen dus voldoende...

Aandrijving:
De sp700/13T zit al in de kit inbegrepen dus dat maakt het verschil met borstelloos al weer iets groter, vandaar dat Bert adviseert om gewoon eerst met de standaard motor te beginnen. maar ik voel ook iets voor Harolds argument dat een 40A regelaar voor brushed motor wellicht niet voldoet voor een volgende stap. Aan de andere kant, de volgende stap zal waarschijnlijk wel een rolroertrainer worden die kleiner/lichter is en wellicht wel met Kokams en dezelfde 40A regelaar gevlogen kan worden.

Wat is wijsheid in deze?

Cessna met 10 cellen gaat natuurlijk prima met BEC.

max spanning bij 2> is trouwens afhankelijk wat je FETs en andere onderdelen kunnen hebben.

Met 14 cellen kan je aardig grote vliegtuigen vliegen (6.5 cc maat), maar denk ook even over een "accuplan" met een beperkt aantal standaard paketten. Mischien is max 2x10=20 cellen dan handiger.

Al mijn grotere accu's zijn 16 cellen sets (nu al weer 5 stuks :) )bestaande uit 2x8 pakketen.
Grote kisten met 16 cellen, kleinere met 8 cellen. Altijd voldoende pakketten.
Ik ken iemand en die had een vliegtuig voor 7 cellen, 1 voor 8, een andere weer voor 10, weer een ander met 12 enz... Voor elke kist maar 1 pakket. Niet handig.

Een hoop overwegingen, maar koop gewoon een BEC regelaar voor die speed 700. Zal ook voor kokam voorlopig wel kloppen.
In de praktijk gaat het net als met servo's. Om meerdere vliegtuigen makkelijk vliegklaar te hebben koop je uiteindelijk voor elke kist waarschijnlijk toch een nieuwe regelaar.

Rob zei:
Wat is wijsheid in deze?

Er is geen absolute wijsheid, ben ik bang. Je zult zelf keuzes moeten maken die met onzekerheden in de toekomst te maken hebben waar anderen geen zicht op hebben. Wat vind je leuk? Met minimale investering een aardig resultaat bereiken of ben je pas tevreden met een optimaal resultaat tegen meerprijs?

Als je voor die Cessna gaat en dus gaat investeren in minimaal 1 pakket van 10 cellen zou ik wel altijd kiezen voor een BEC regelaar. Zoals Harold al uitgelegd heeft is 10 cellen de praktische bovengrens voor een BEC regelaar en de meeste keus van elektro modellen vind je dan ook in de tot en met 10 cellen klasse.

Ik denk dat de wijsheid hier vanzelf boven tafel komt. Als de grotere modellen ook met 2x10 ipv 16 cellen kunnen worden gevlogen dan is gezien het feit dat de Cessna het beste van een 10 cellen pakket wordt voorzien deze keuze het handigst. Ik wil inderdaad ook niet steeds 2 nieuwe paketten per model moeten aanschaffen. Het wordt hiermee dus definitief 10 cellen met de bijgeleverde 700/13T motor en Graupner Cam-Slim prop 10x6 (direct aangedreven dus?).

Dit betekent dat de regelaar een 40A BEC uitvoering wordt. Hebben jullie nog voorkeur uit bovenvermelde typen waarbij je even niet naar de prijs kijkt?

Rob zei:
Ik heb dus een 40A regelaar nodig. Van de bekende merken lijken me dat:
- Robbe Air Control 840, 6-14 cellen, BEC, 40A cont.
- Schultze 45be, 6-12 cellen, BEC, 45A cont.
- Kontronik Star BEC 40-6-12, 6-12 cellen, 40A cont.
- Yeti JES35, 6-10 cellen, BEC, 35A cont.
- Yeti JES350(ECO), 6-12 cellen, BEC, 35A cont.
- nog iets vergeten?

Is het afslaan van de Schultze regelaar ook hier van toepassing? Ook hier de Robbe geen last daarvan?

Graupner Cam-Slim prop 10x6

Past deze aanbevolen Graupner Cam-Slim prop 10x6 zonder aanpassingen op de standaardmotor?

In de prop zit een 8 mm gat. De power 700 heeft een 5 mm as. Ik weet niet of de standaard Robbe propmeenemer bruikbaar is, maar er bestaan voldoende 5 mm meenemers voor props met een boring van 8 mm van diverse merken. Aan de prop zelf hoef je dan dus niks te doen. (Op balanceren na natuurlijk!).

@ Bert bedankt.

Ik wacht het wel even af of het past en haal anders een geschikte houder.

Goede lijmen voor Styropor model???

Robbe adviseert voor dit model oa epoxylijm type Robbe Ropoxy (nr 5066) voor de meeste verbindingen. Weet iemand een goed equivalent dat wellicht wat gangbaarder of wellicht beter is?

Volgens mij kan je elke epoxy lijm gebruiken (5min of 30 min).

Houtlijm of schuimende constructie lijm kan echter ook.

Ik heb jullie hulp nodig; deze Cessna172 ligt nu al weer 2.5 jaar als bouwpakket op de plank en nu zit ik niet meer te wachten op een grote Slowmo... Dus wil ik de vleugel gaan bouwen met rolroeren en minder v-stelling.

Welke gegevens hebben jullie nodig voor advies over de grootte van de rolroeren, v-stelling en montage rolroerservo's?

Hier een paar afbeeldingen van de vleugelhelften, maten volgen nog...

normal_Cessna_wings1.JPG

normal_Cessna_wings2.JPG

normal_Cessna_wings3.JPG

Misschien dat een andere titel van dit draadje de lading beter dekt, heel graag hulp bij het bepalen van de afmetingen van rolroeren in deze standaard trainer....

Zo ongeveer.
Cessna_wings4%7E0.jpg

bij de tip 2 cm diep en bij het begin 3 cm diep
servo dan op ongeveer 5 cm vanaf het begin van het roer.

Back