Wie heeft er verstand van bouwen rolroeren?

Dat komt niet zo heel nauw. Het belangrijkste is dat de vleugeltip een beetje stevig blijft. met foam is denk ik inderdaad 2 a 3 cm wel aan te raden om een beetje stevigheid te houden.

Groeten,

Mark

Ik had gedacht om het uitgesneden roer onder en boven 45 graden af te schuinen en dan met stroken floppydisc als scharnier in het midden van het roer in gleuven vast te lijmen. Zo zit het bij de Formosa ook...

Nieuwe v-stelling wordt 50% van de 'oude' situatie zonder rolroeren...

Any comment?

Je kan ook alleen de onderzijde afschuinen. Op deze manier ziet de bovenkant van de vleugel er wat netter uit omdat die gewoon helemaal vlak is. Tevens verstoor je met de spleet maar aan een kant de luchtstroom.

Voor het scharnier gebruik ik meestal wat breder transparant tape (liefst een beetje een merk zodat het wat beter plakt). Als het niet direct goed hecht op het foam kan je evntueel met een NIET TE HETE strijkbout het tape een beetje aanstrijken waardoor het beter blijft zitten.

Dit doe je eerst aan de bovenkant en vouwt dan het roer omhoog zodat je het ook aan de onderkant kan doen.

roer.jpg

(het bruine is tape)

Ik snap je punt, zo doe ik het ook op de parkflyers. Maar ik ben een beetje huiverig of alleen tape wel sterk genoeg is en ik wil het model achteraf nog kunnen verfen. Zou het afschuinen van de roeren merkbaar negatief effect hebben?

Zelf heb ik goede ervaringen met tape/foliescharnieren. Belangrijk is om ervoor te zorgen dat het tape in de inkeping tegen elkaar aan kan komen (1mm ofzo) (tape aan de onderkant met de lijmkant tegen de lijmkant van het tape aan de bovenkant) Zo zit het ook op een van mijn zwevers (acro zwever) en dat houd prima. En verder heb ik het op redelijk veel eigenontwerpjes toegepast.

Voor wat betreft het verven, voor een mooi resultaat zal je dat dan van tevoren moeten doen denk ik. Anders zal de verf op het tape veel minder dof zijn dan de verf op de rest van de kist (ivm het foam)

Echt merkbaar zal het verschil tussen het alleen onder of onder én boven afschuinen niet zijn denk ik. Het grootste voordeel van een folie scharnier (was ik nog vergeten te zeggen) is dat je geen kier tussen de vleugel en het roer hebt waardoor het roer wat effectiever zal zijn en tevens minder weerstand leveren wanneer hij recht staat omdat je geen drukvereffening tussen de onder en bovenkant van de vleugel krijgt op dat punt (en het tevens tot een wat grotere snelheid uit zal houden)

rob, floppyscharnieren doen t prima, en je het al eens met een ennu gevlogen,
dus gewoon een rechte vleugel, hoogstens 1 a 2 graadjens V.

Ben je weer lastig ;)

Dan ga ik denk floppyscharnieren toepassen, dan verfen en daaroverheen tape om de kier dicht te maken :wink:

V-stelling van 2 graden uitgangspunt hoewel dit veel minder is dan 50% van origineel, heb ook gehoord dat te weinig v-stelling het model instabiel maakt...

@Niek; nee niet lastig, ik begin gelukkig alleen weer wat tijd te krijgen voor modelbouw :wink:

Rob,

Welke V stelling van de vleugels zou je aanraden om de kist de nodige rolstabiliteit te geven ? (vuistregel ?..... tussen de 5 a 7 graden ? of meer ?

groeten,
Steffe

Back