wie heeft ervaring met een boxer kavan 50 cc

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door f.boerema, 23 nov 2015.

  1. f.boerema

    f.boerema

    Lid geworden:
    21 dec 2010
    Berichten:
    11
    Locatie:
    oude-pekela
    hallo model bouwers wie heeft ervaring met een kavan 50 cc
    het is namelijk zo als ik de karter vul met 30 cc karter olie en hij draait een poos en na een poosje zuig ik de olie er weer uit tot mijn verbazing geen 30 cc maar wel 100 cc drap geen olie hoe kan dat kun jij mij dat verklaren

    vrg fre
     
  2. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Hallo Fre,

    Niet het juiste forum hiervoor maar aangaande op wat jij beschrijft kan het bijna niet anders dat je zuigerveren (compressie en olieschraap) versleten zijn.
    Ik ga er dan wel vanuit dat je de motor goed warm draait (!).

    Hoe ziet de drap eruit? (Mayonaise-achtig?, Dun vloeibaarder dan olie naar brandstof ruikend?)
    Hoe voelt de compressie aan?

    In het geval dat de drap dunner is dan olie, lijkt op een mengsel van olie en brandstof en dat je het gevoel hebt dat de compressie minder is dan zijn het vrijwel zeker de zuigerveren.

    Echter; hoe ziet het eruit onder je kleppendeksels? Zitten deze gewoon netjes in de olie of vindt je daar ook diezelfde drap die jij omschreef?

    Gr.
    Paul
     
  3. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Brandstof lekt inderdaad dan langs je zuigerveren en vult het carter.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.972
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Welke brandstof gebruik je? De Kavan hoort op brandstof met (zo uit het blote hoofd) maar 2% olie te draaien.... Die 2% dienen voor de bovensmering (kleppen en klepgeleiders).

    Als je gewone modelbouw brandstof gebruikt, is het logisch dat het carter opvult,want dan voer je véél te veel olie toe....
     
  5. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Ja en nee maar m.i. overwegend nee :D

    Het klopt overigens dat je niet of nauwelijks olie in je mengsel hoeft te hebben bij deze motor.
    Als je zuigerveren goed zijn maakt het daarvoor niet zo heel gek veel uit maar zal bij teveel olie in je mengsel eerder je verbrandingskamer snel dichtkolen en je bougie/gloeiplug heel rap vuil worden.
    Buiten dat kun je simpelweg beter brandstof ontsteken i.p.v. olie wil je het beste rendement halen.
    Koelfactor laat ik even buiten beschouwing.
    Wel kan het bijv. zijn dat de zuigerveren door overmatig vuil gaan klemmen en dat hij daardoor langs de veren gaat lekken.

    Maarrûh, ik denk overigens niet dat je heel veel gebruikers gaat vinden. Die motoren zijn/waren ongelofelijk duur!
    Ik heb er maar eens 1 in het 'echie' gezien en dat was in de vorige eeuw geloof ik. :D
     
  6. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Echter is dit niet een specifiek probleem voor alleen deze motor maar voor alle motoren. Ook auto's (1:1) kunnen hier last van hebben.
     
  7. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Absoluut, dit is juist een modelbouwmotor die je echt kunt spiegelen aan het meer dagelijkse concept.
    Echter vroeg de TS naar gebruikers van deze motor.

    Gespiegeld aan auto's 1:1 kun je dan net zo goed de vraag stellen:
    "Zijn hier automobilisten met ervaring met een Bugatti Veyron." :D
     
    Burp vindt dit leuk.
  8. pieter M

    pieter M PH-SAM

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Carter ontluchting?
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.972
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is allemaal klinkklare onzin die je schrijft...
    Waarom zou bij deze motor de verbrandingskamer dichtkolen van te veel olie, en een gewone menggesmeerde modelmotor niet????

    Daarnaast, het al dan niet goed zijn van schraapveren heeft er weinig mee te maken, schraapveren houden materie tegen die van het carter naar de verbrandingskamer wil, maar andersom niet!!!!

    Daarnaast, durf ik geeneens met zekerheid te stellen of deze motor wel zuigerveren heeft: het ding was bepaald niet ontworpen om tussen het checken van het oliepeil door, 100 uur onafgebroken te draaien....
    Zuigerveren gaan ook niet klemmen van teveel olie.... ze gaan klemmen van ongeschikte olie....

    Als die motor gestookt wordt met gewone modelbouwbrandstof met 15~20% olie, loopt domweg het carter vol. Zo simpel is dat....
     
  10. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Vroeger wilde ik er nog wel eens op ingaan maar dat heb ik al afgeleerd.
    TS mag verder zelf bepalen wat hij met mijn antwoorden doet. :thumbsup:
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.972
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar hoef je ook niet op in te gaan, dat is behoorlijk kansloos....

    Da's namelijk niet mijn simplistisch eigenwijs en onkundig brein wat dingen uit zijn duim zuigt, maar de "keiharde" praktijk die dat dagelijks bewijst....

    Maar....
    versterkt me in het vermoeden dat je een "oude bekende" bent....
     
  12. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Nog 1 dingetje dan in het algemeen;

    Uiteraard staat het iedereen vrij om het niet eens te zijn met de kennis, mening en ervaringen van anderen. Het is tenslotte een vrij land.
    Er zijn weinig personen die op elke vraag een antwoord weten, zelfs Einstein wist bijv. niet alles.
    Echter vind ik persoonlijk dat menig persoon, wellicht onbedoeld, reageert op een wijze waarop men in het echte leven tijdens een normaal verbaal gesprek nooit zou reageren.
    Hiermee doel ik in dit specifieke geval op "Klinklare onzin, kansloos etc."
    Dat is m.i. gewoon een beetje jammer.
    Ik wil en ga evenmin een oordeel over jou als persoon vellen, wellicht ben je in het echt wel een hele fijne kerel waarmee best een pint te drinken is.
    Geen idee dus daar oordeel ik niet over.
    Dit is iets wat ik her en der op dit forum regelmatig zie gebeuren, dat er direct op de persoon gespeeld wordt. Dat is ook een beetje jammer.
    Wellicht allemaal onbedoeld, maar het gebeurt wel.

    Een andere bewoording gebruiken zou er eventueel voor kunnen zorgen dat een conversatie op gang komt, personen evt. hun mening bijstellen en dat er uiteindelijk meerdere mensen wijzer van worden. In ieder geval draagt zulks bij aan het informatief en attractief maken van een forum als deze.
    Iemand afserveren met onzin en kansloos verhinderd dit en kan tevens voor anderen een restrictie zijn om überhaupt te willen reageren op vragen.
    Vuur met vuur bestrijden of per se je gelijk halen middels straffe bewoording helpt m.i. niet dus vandaar dat ik schreef dat ik er niet op in ga en dat de TS zelf mag bepalen wat hij gaat doen. Het voegt niets toe aan de vraag van de TS, het is zonde van dit forum en de discussie sloot zich eigenlijk al op het moment van onzin en kansloos.
    Ik ga er in ieder geval geen halszaak van maken, er zijn veel belangrijker dingen in het leven die er wel toe doen waar men zich druk over kan maken.
    Hoe dan ook wens ik je nog een fijne dag en wellicht dat we elkaar eens in het echt treffen onder andere omstandigheden en onder het genot van een versnapering kunnen bepalen of iets echt per definitie onzin of kansloos is.
    Mocht je willen reageren met "Mooi verhaal maar wat een oeverloos geleuter, ik moet mensen behoeden voor het aannemen van informatie welke naar mijn mening foutief is ! ".
    Het is mij verder geheel om het even.

    Wie die oude bekende mag zijn weet ik niet en hoef ik eigenlijk niet te weten (echter vermoed ik dat je doelt op de alhier bijna mythologische persoon Henri?).
    Mocht dit wel zo zijn dan heeft Henri toch een bepaalde status behaalt; Zodra er iets gebeurt of er is dreiging wordt als eerste naar hem verwezen.
    Is dan toch een soort roem.
     
  13. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Een stijgend oliepeil bij een viertakt is meestal te wijten aan condens (water wat vrijkomt bij verbranding en neergeslagen brandstof op de nog koude cilinderwand, wat allebei langs de veren naar beneden verdwijnt en in het carter terecht komt). Als de motor vaak kort draait en onvoldoende op temperatuur komt zal dat water niet meer verdampen en zal het niveau stijgen.

    Ik lees in de instructies van Kavan:

    OIL CHANGE
    We recommend the first oil change after running the engine for half an hour. Remove the magnet oil drain plug from the bottom of the sump, using a glow plug wrench, and let the oil flow out. The magnet portion of the oil drain plug collects fine metallic particles abraded during the engine break-in and should be cleaned with cloth material. After reinstalling the oil drain plug, pour another 30 ccm (1 oz) of multigrade automobile oil into the sump.
    After operating the engine, the oil will mix with particles of soot, of castor oil and condensed water from methanol. Therefore, we recommend (to prevent damage from corrosion):

    1. An oil change after each day of flying with this engine or, alternatively, after 2 to 3 hours of operating time. It is better to change the oil while the engine is still warm.

    2. Following every flying session, be sure and let the engine run at full throttle for at least one minute so that any water that may have collected in the sump can evaporate. Then pull the fuel line and let the engine run out dry.


    Dus na iedere vliegdag moet je de olie verversen. Aan jou de vraag: hoeveel tijd/vluchten/draaiuren zit er tussen het stijgen van 30 naar 100ml? En hou je je aan het voorschrift om iedere vlucht af te sluiten met een minuut vol gas?
     
    Laatst bewerkt: 26 nov 2015
  14. f.boerema

    f.boerema

    Lid geworden:
    21 dec 2010
    Berichten:
    11
    Locatie:
    oude-pekela
    aller eerst bedankt voor de vele reacties
    het is namelijk zo deze motor is gekocht in de jaren 80 die persoon ken ik namelijk heel goed heeft bij hem 5 minuten gedraaid zeker weten ik heb beide cilinders er af gehaald en hij is inderdaad nieuw alles is blank geen roest pukkel te bekennen boven kant kleppen zuigers als nieuw
    zou het dan mogelijk zijn dat hij eerst een paar uur rustig moet inlopen
    en wat de brand stof <metanol>betreft zelf mengen met inderdaad 2 % kastor olie heb ik
    ik heb hem uitgerust met een nieuwe net installeert met een digitale ontsteking rainbow-tronic
     
  15. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dat lijkt me sowieso, maar voor wat betreft de stijging van je olieniveau; hoe lang/hoe vaak heb je hem laten lopen? Condens ontstaat als de motor nog niet goed warm is. Als de motor echt goed op temperatuur komt zal het water weer verdampen en via de carterontluchting het blok verlaten, ook als de motor nog niet is ingelopen. Maar als je hem steeds kort laat lopen blijft het in de olie achter.
     
    Laatst bewerkt: 27 nov 2015
  16. f.boerema

    f.boerema

    Lid geworden:
    21 dec 2010
    Berichten:
    11
    Locatie:
    oude-pekela
    ok Arjan

    ja inderdaad ik laat hem niet lang draaien ik zal hem langer laten draaien en dan weer eens kijken zou het ook wat uit maken wat voor olie
     
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Voor het ontstaan van condens maakt dat niet uit, in de handleiding staat wel dat het nogal nauw kijkt met het inlopen:
    FUEL
    As the FK 50 has a separate lubrication system, we recommend a fuel consisting of high quality, water-free methanol with 2% oil. During engine break-in (4 to 5 operating hours) no other oil but degummed AAA castor oil may be used. To use any other oil but degummed AAA castor oil (for example synthetic oils) will void the warranty.
    After the engine break-in you may use synthetic oils (high quality only[), also for the oil sump, instead of castor oil in order to achieve a good mixture. Before stopping the engine you should run it at full throttle for at least a minute in order to prevent damage from corrosion inside the FK 50.
     
  18. f.boerema

    f.boerema

    Lid geworden:
    21 dec 2010
    Berichten:
    11
    Locatie:
    oude-pekela
    arjan
    het verhaal wat je schrijft had ik al eens gelezen het mengsel met AAA kastor 2 % in de brand stof
    dus zij zeggen AAA kastor olie kan ook in de karter of heb ik dat mis
     
  19. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Zo had ik het wel gelezen.
     
  20. Dickie

    Dickie Guest

    Nou nog net niet maar wel met een aantal andere supercars.
     

Deel Deze Pagina