Wie heeft ervaring met Lehner 3080?

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door Dillon93, 22 okt 2018.

  1. Dillon93

    Dillon93

    Lid geworden:
    22 okt 2018
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Amsterdam
    Hi allen,

    Ik ben opzoek naar iemand met veel ervaring met de lehner 3080. Ben van plan om die te kopen maar had nog wat vragen. Als iemand hier veel ervaring mee heeft hoor ik het graag!

    Dillon
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Geen ervaring mee, maar desondanks nieuwsgierig, waar ga je hem in gebruiken?
    En wat zijn je vragen? Misschien zijn de antwoorden niet persé Lehner specifiek.

    Welkom ook :)
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Voor vragen over Lehner kan je het beste Lehner bellen.
    Ze hebben daar zoveel ervaring dat ze je heel goed advies kunnen geven.
    En het is niet een Lehner 3080 maar je moet ook weten hoeveel windingen je wilt hebben, wat voor versie en wat voor as.
    Ze kunnen het daar exact zo bouwen als jij wilt.
    Ze spreken ook engels, als je duits niet 100% is.

    GJ
     
  4. Dillon93

    Dillon93

    Lid geworden:
    22 okt 2018
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Amsterdam
    Hi Ron en GJ,

    Bedankt voor jullie reacties. Voor een project wil ik een elektrische drag racer bouwen, met als enige doel een zo snel mogelijke acceleratie. Ben geen andere motor tegengekomen met een vergelijkbare power to weight ratio als de lehner 3080. Ben op het moment naar windingen aan het kijken maar vroeg me vooral af wat de limiterende factoren zijn.

    Op hun site staat aangegeven dat zij een max RPM hebben van 50.000, maar betekent dit dat als ik een 3080 met meer windingen neem dit nog steeds geldt? Dat zou dus betekenen dat mijn koppel groter wordt maar ik meer Volt moet voeden om diezelfde max RPM te bereiken, of zie ik hier iets over het hoofd?

    Ook ben ik momenteel aan het kijken naar koeling voor motor controllers, en dan gaat mijn voorkeur uit naar vloeistofkoeling, hebben jullie hier misschien nog tips voor?

    Ik heb hun een mailtje gestuurd met mijn vragen, maar ze zijn denk ik te algemeen voor hun, aangezien ik nog geen antwoord heb ontvangen, daarom dacht ik ik vraag het hier!

    Dillon
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dillon,

    Dat toerental geldt voor elke winding,
    Het is het maximale toerental dat de rotor aankan zonder uit elkaar te ploffen.
    Waarschijnlijk kan het nog wel meer aan maar 50000 vinden ze veilig.
    Meer windingen is een lager KV, dus je spanning zal hoger moeten worden om een bepaald toerental te bereiken.
    Dat power to weigt ratio...
    Je kan maar een bepaalde hoeveelheid energie uit een bepaald motorgewicht halen.
    En metingen willen nog wel eens verschillen, dus staar je er niet blind op.
    De modelvliegtuigen die ik vloog waren de F1 onder de vliegtuigen en gewicht en vermogen waren erg belangrijk..
    Niemand in die klasse vliegt Lehner.
    Ze vliegen daar Plettenberg, Leomotion, Neumotor, Phasor.
    Dat zijn motoren van 300 gram die koststondig (seconde of 5) meer dan 7000 Watt kunnen leveren.
    Fabrikanten als Neumotor en Leomotion leveren ook motoren die ruim 15 kilowatt kunnen leveren, waarschijnlijk goedkoper dan Lehner.
    Plettenberg kan een motor op maat maken, als jij opgeeft wat je wensen zijn dan bouwt Plettenberg daar een motor voor.

    Koeling voor de regelaar.
    Een dragster zal hooguit 5 seconden op het gas gaan.
    Dan is koeling niet nodig.
    Vraag me alleen af hoeveel S je wil gaan gebruiken want daar kan je probleem wel eens gaan liggen.
    Ik denk dat je bij dat soort vermogens aan 16S moet gaan denken en dan zit je met potentieel dodelijke spanningen te werken.
    67 Volt klemspanning prikt maar is voor sommige mensen dodelijk.
    En om 15 KW te genereren moet je 270 Ampere trekken.
    Ik zou zo 1,2,3 geen regelaar weten die dat gegarandeerd aankan.
    De regelaars lopen tot maximaal 14S dus dan zou je ruim 300A gaan trekken.
    Er bestaat 1 regelaar die dat een paar keer kan, de YGE 320, het ding kost 650 Euro en ze fikken in de speedcup regelmatig af.

    Mijn tip is, ga voor 2 buitenlopers, 1 op elk wiel.
    Reken uit wat je wielomtrek is en wat je snelheid moet kunnen worden.
    Dan kan je het KV berekenen en met lagere spanningen en stromen aan de gang.
    En een buitenloper heeft veel meer koppel dan een binnenloper dus voor iets wat moet gaan rijden is dat wel een voordeel.

    GJ
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dillon, wat is je ervaring met elektro-aandrijving? Het is ook handig om je vak achtergrond te weten, zodat we niet te makkelijke of juist te moeilijk mee gaan denken.
    Heb je al over regelaar(s) nagedacht?
     
    Laatst bewerkt: 23 okt 2018
  7. Dillon93

    Dillon93

    Lid geworden:
    22 okt 2018
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik heb contact gehad met Plettenberg en Neumotors maar die konden mij helaas niet leveren wat ik zocht. Ik wil namelijk nog een stapje verder gaan. Verwachte run duurt waarschijnlijk rond de 12 seconden, maximale power voor de motor 30 kW. Regelaar die ik op het moment voor ogen heb is de volgende: http://www.mgm-controllers.com/cars/speed-controllers-escs/tmm-80063-3-for-cars-x2-series-pro.html

    Ik heb een simulatie gemaakt met meerdere motors en de outrunner presteerden eerlijk gezegd minder goed dan de inrunners (en dan vooral de 3080). Dit komt omdat ik mijn wielgrootte zelf kan kiezen aangezien ik de racer van de grond af aan zelf opbouw.

    Mijn achtergrond: ik ben student werktuigbouwkunde en heb best wel wat kennis over elektromotoren, alleen de rc wereld is geheel nieuw voor mij!
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dillon, ik denk dat je het beter in de industriekant kan zoeken.
    30KW is ver boven modelbouw.
    De meesten komen niet eens boven de 3KW.
    En het is raar dat Plet en Neu niet kunnen leveren want ze maken ook industrieele motoren.
    Heb je bij Plet met Ulf Herder gesproken?
    Die heeft zelfs voor hemzelf een motor gebouwd voor zijn ultralight vliegtuig, daar vliegt ie zelf in.
    Probleem met al dit blijft, energie meenemen en omzetten naar de motor, dus de accu's en de regelaar.
    Als ik zelf iets met 30KW zou gaan doen zou ik een zo hoog mogelijke spanning nemen (300 Volt of zo) zodat de stroom lekker laag blijft.
    Nou heb ik even voor je op Alibaba gekeken en daar staan controllers en motoren die makkelijk 30 kW doen.
    Allemaal met spanningen tussen 72 en 144 Volt (en custom gaan ze ook nog hoger, zoals in auto's rond de 390 Volt).
    Ik denk dat die industrieele kant makkelijker en vooral goedkoper is.

    GJ
     
  10. Dillon93

    Dillon93

    Lid geworden:
    22 okt 2018
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik heb al naar de industriele kant gekeken. Probleem is dat de motoren stuk zwaarder worden en realtief minder power leveren. De batterijen zijn geen probleem, die maak ik zelf en zou daar dus tot het uiterste kunnen gaan. Heb inderdaad ook gekeken naar die alibaba, maar de controllers zagen er wel onbetrouwbaar uit. heeft iemand ervaring met die fliers?
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    In de industrie wordt gekeken naar belastbaarheid bij een bepaalde levensduur.
    Lifecycle test.
    Vaak moeten componenten 10 jaar meegaan en dan kan je ze niet heel hoog belasten.
    Ook levert de fabrikant er een datasheet bij met gemeten vermogens.
    In modelbouw moet je de "metingen" met een korreltje zout nemen.
    Als een fabrikant opgeeft dat ie 15000 watt kan leveren, hoe lang kan ie dat dan?
    Er zijn geen normen voor.
    De motoren die ik gebruikte kunnen volgens de fabrikant 1500 watt aan, dan gaan ze redelijk lang mee.
    Maar wij haalden er 7000 watt uit, en dan gaan ze ook lang mee, alleen weet niemand hoe lang.
    Ander probleem is dat de ene fabrikant anders meet dan de andere.
    Dat zie je al bij KV waarden.
    Hacker meet onbelast, Kontronik belast, dan krijg je hele andere waarden.

    Een bepaald motorgewicht kan maar veilig een bepaald vermogen leveren, dat is een natuurkundig feit.

    Dus industriemotoren leveren echt wat ze zeggen en modelbouw is maar afwachten.

    En de regelaars uit China.
    Hoe kan je zien dat ze er onbetrouwbaar uitzien?
    Ik kan dat niet zien op een plaatje.
    En de meeste controllers worden in China gemaakt, dan in een doosje gestopt met het merk wat de klant wil.
    Dus veel europese regelaars zijn gewoon chinese regelaars, met een ander stickertje en de prijs is dan 3x zo hoog.

    GJ
     
  12. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb nog een Neu 4430 liggen, die kan 15kw continue en 30kw piek:


    [​IMG]
    KV zal alleen te laag zijn voor jouw toepassing (180).
     

Deel Deze Pagina