Wie heeft ervaringen met de equalizer van robbe ?

• Topicstarter Topicstarter steven.
  • Startdatum Startdatum
S

steven.

Guest
Hallo iedereen,
Ik was opzoek naar een lipo balancer voor mijn batterypack van m'n t-rex. Mijn pack = 3 cellen Lipo 1800mAh 20C 11,1V

Ik kwam de "LIPOLY EQUALIZER 1-8446" van ROBBE tegen.
Nu vroeg ik me af of iemand hier ervaringen mee heeft ?

Volgens ik snel kan lezen moet deze tussen de lader en het batterypack hangen ? Dus niet aan de breedte stekker aan mijn pack ?
Ik gebruik als lader de "Li-Po charger 4" van GRAUPNER.

Kunnen deze 2 met elkaar om ?

Hier is de link :
http://at.robbe-online.net/rims_at....late/1/?ISID=44c50fa5003bec74271b3e0dc1460687

Alvast bedankt
Met vriendelijke groeten

Hoi Steven,

Ik heb de Robbe equ. en hij doet het prima,
alleen moet je wel bijna altijd andere balancer stekkertjes solderen aan je accu pack,
want die passen bijna nooit. (bij mij altans)

met het juiste stekkertje zet je de equ. aan je lader en je accu bal.stek. aan de equalizer,..en laden maar :wink:

Ok bedankt, er hangt dus nog ergens een balancer stekker aan ? want op die foto kan ik slechts 2 draden links en rechts zien.

Alvast bedankt,
groetjes
Steven

De Robbe Equaliser hangt tussen lader en accu vanwege een extra veiligheidsfunctie, iets waar de andere fabrikanten ondertussen ook zijn op overgestapt. Namelijk als er toch iets moest foutlopen tijdens je laadcyclus en er één enkele cel boven 4.25V moest komen (iets wat de lader niet kan zien, die ziet alleen de totaalspanning) dan wordt het laden onderbroken door de equaliser. Vandaar dus de kabels, de balancerstekker wordt echter in de zijkant van de equaliser gestoken (is niet altijd zichtbaar op een foto). Accu's van Robbe, Graupner, Kokam, Jamara kan je hier rechtstreeks op inpluggen, voor die van flightpower, ELE, enz... moet je een verloopje gebruiken (ofwel je accu's ombouwen).

Samengevat, goed ding. :thumbsup:

RUFTER zei:
voor die van flightpower, ELE, enz... moet je een verloopje gebruiken (ofwel je accu's ombouwen).

Samengevat, goed ding. :thumbsup:

Zijn er verloop stekkertjes voor :?: ik heb niets kunnen vinden
of is solderen de enige oplossing

hoi,
hier is een foto van het pack dat ik gebruik :
Is dat een meteen te gebruiken stekker om in de equalizer te pluggen of moet ik me ook nog een stekkertje aanschaffen?

PS : Ik heb nu een 5-tal vluchtjes gemaakt met m'n pack moet ik nu stoppen en wachten tot ik een balancer heb? Of maakt dit weinig uit?
(heb buiten fiets geen vervoer, equilizer komt pas eind deze week, begin volgende week in dichtstbijzijnde winkel binnen)

normal_1039_image3.jpg

Hier nog een ander pack waarop het stekkertje mss duidelijker is?
normal_1038_image3.jpg

Alvast bedankt,

Groetjes
Steven

Bij dat pakketje gaat het dus niet rechtstreeks lukken, daar ga je een verloopstekker voor moeten gebruiken. Ik weet niet echt welke soort stekker dit is (ik gebruik alleen de Robbe stekkers), maar bij Staufenbiel verkopen ze een beetje van alle stekkers en verloopjes, er zit vast wel iets tussen dat je kan gebruiken.
Je mag gerust verder vliegen intussentijd met je pakket hoor, er zijn hier mensen op het forum die het voordeel van een balancer niet zien, dat het enkel geldklopperij is, en zij vliegen dus ook gewoon door.
Maarre... Doe de test, de eerste maal dat je je equaliser gebruikt kijk je maar eens hoe lang je lampjes flikkeren (bij extreme onbalans blijven ze gewoon branden), en vergelijk die tijd maar met je volgende ladingen.

Ik heb bij de plaatselijke elektronikahandel wat stekkers gehaald. Het formaat (dikte + pinafstand) is hetzelfde als dat van een servostekker en wordt ook in PC's gebruikt. Voor een 3S pakket heb je een stekker 4 pennen nodig. Het enige nadeel van deze standaard stekkers is dat je even goed moet opletten bij het aansluiten omdat de stekker kunt omdraaien.

Ik heb nooit enige noemenswaardige onbalans in een pakket gehad, zelfs niet na 2 jaar gebruik (dat is bij mij ongeveer 50 cycli). Lekker vliegen dus! De hoofdreden dat ik de balancer gebruik is veiligheid (zoals hierboven ook al aangegeven).

sorry dat ik je topic kaap, maar moet de robbe balancer net zoals deze graupner balancer worden aangesloten?

graupner.jpg

de Graupner micro-balancer wordt alleen op de accu aangesloten, de Robbe equaliser wordt TUSSEN lader en accu aangesloten, voor de rest steek je gewoon het witte kleine stekkertje in de zijkant van de equaliser.

Nee Niek, dat ga ik niet nuanceren.
De hele e-top gebruikt ondertussen laders met balancers.
Lipo pakketten zijn duurder als de meeste fatsoenlijke laders. En hun prestaties (zeker op termijn) zijn onderhevig aan verschillen tussen de cellen.
Dus diegenen die het nog niet "zien" weten niet waar ze het over hebben.

Dan is de cirkel weer rond, een mening zonder gehindert te worden door fatsoenlijke kennis van zaken, afgedaan met "geldklopperij"

De meeste "niet-zieners" bedienen zich van logica die rokers ook gebruiken. " ach mijn opa rookte dikke sigaren en die is er ook 84 mee geworden"
Dikke vette Bullshit dus.

Een balancer of andere middelen om de lipo's te balanceren is geen geldklopperij. Voor de zogenaamde toppers die de accu's allemaal tot het uiterste belasten en soms erboven kan ik mij best voorstellen dat een balancer wel degelijk een zware toegevoegde waarde heeft. Voor Jan met de pet die zijn lipo's tot 80% van de C waarde belast en ze regelmatig (lees minimaal 1 keer per maand of meer) nameet en eventueel cel per cel vol laad is het niet direct noodzakelijk. Ben je een beetje slordig en vergeetachtig dan is het misschien wel weer zinvol.

Nog een vraagje over de Robbe:

Op de equalizer staat een knopje met mode.

Wat doet dit? Welke verschillende modes kan je selecteren?
Is dit om de gevoeligheid in te stellen?

Chris

Met de mode knop is het mogelijk om "stand-alone" te balanceren, dus zonder lader. De equaliser(zo schrijven dus!) ontlaadt de cellen dan tot ze op dezelfde spanning zitten. Ook kan je met de mode-knop diagnostische gegevens opvragen over de laadcyclus, deze worden dan door de ledjes weergegeven.

Back