Wie help me aan zoveel mogelijk info over de minimoa?

Bertus die lijmverbindingen zijn sterk zat hoor, bij de echte zitten er ook nog triplex plaatjes naast die je bij de kleine versie dan ook kan doen.

Bertus, nog steeds bezig met een Minimoa??

Ik wil eigenlijk komend winter ook een maken, maar denk dan aan een van die cnc-pakketten, zoals van cnc-modellbautechnik.de

Misschien loon het om eens contact te zoeken met Christian Eggimann uit Zwitserland, hij organiseerd het Eigenbautreffen in Huttwil. Zie FMT5/2006.

Off Topic, ik zag dat je je met orgels bezig houdt (draadje andere hobby's / bezigheden) Ik heb daar ook van mijn orgelspul op gepost.

Taco.

Dit is mijn mooie (vindt ik zelf, al is ie niet op schaal) Fafnir II (span = 380 cm.)

fafnir1.JPG

fafnir2.JPG

fafnir4.JPG

Die prijs van 1500 8O 8O euro is voor mij ook veel te hoog, bruin kan dat niet trekken. :? Maar het gaat mij er om dat het misschien voordeliger is (als we gelijke interresse hebben, een habicht, minimoa o.i.d) om er dan 2 tegelijk te laten frezen. Het kan zijn dat het dan goedkoper wordt.

Zo niet, dan hebben we gewoon pech, maar als iemand een zwever uitfreest dan kan hij met elke instelling 2 x frezen, dat zou geld kunnen schelen.

Het speelt nu ook nog niet, het staat voor volgende winter op het program. (N.B. Voor mij is voorlopig een span haalbaar van 5 meter denk ik, ook vanwegen de romplengte, meer als 250 cm. kan ik in de bus niet kwijt)

Zijn er voor zover je weet nog meer liefhebbers van knikvleugelzwevers in Nederland?

Taco.

He Bertus,

Kijk eens naar de tekening van Chris Williams, te bestellen bij Traplett en bij Chriss tegen betaling van 15 euro een foto cd te verkrijgen met 100-derden foto's. De Minimoa is er in schaal 1:4 en 1:3,5. Chris maakt zeer mooie tekeningen en constructies. Je zou de tekening van de 1:4 2x kunnen vergroten om op 1: 2 te komen.

Voor wat betreft het gewicht: als het echte vliegtuig 400kg weegt dan is het schaalgewicht van een 1:2 model 8x (2x2x2) zo klein dus 50kg. Het lijkt veel maar is een veel gebruikte regel. Zie ook de schaalboeken van Cliff Charlesworth.

Succes.

Mvrgr.
Alex Sontgerath

Bertus, neem eens contact op met Gerard Verbree van BIGGS. Hij heeft een pas een mooie (grote) Minimoa gebouwd.
Voor wat betreft het vergroten van een tekening zijn er natuurlijk verschillende opties.
Ik weet bv. dat je bij de boekhandel "" AREND" tekeningen kunt laten vergroten.
Zelf heb ik van enige modellen zelf de tekening vergroot op de PC.
Mits je een goede sacanner hebt gaat dat uitstekend.
De belangrijke onderdelen kun je dan goed vergroten. En mochten ze niet in een keer onder de scanner passen dan doe je dat in stukken met paslijnen erop die je later dan weer aan elkaar plakt. :lol:
Groeten Joost

De tekening die nu in de FMT staat (6/2006) op blz. 78 van vth zou iets voor mij kunnen zijn.
Span is 5 meter.
Freesdelen 'erhältlich'.
Tekening kost 32 teuro.

3201200.jpg

Scale-Segler
Gernot Hubinger, 1999, M: 1:3,4, Spannweite: 5000 mm, Länge: 2058 mm, Gewicht: 9950 g, Flächeninhalt: 60,1 q/qdm, Profil: Gö 681, 693, NACA 0015, RC-Funktionen: Seite, Höhe, Quer, Landeklappen, Schleppkupplung, Rumpf: Holz, Tragfläche: Holz, 3 Blatt, Bemerkung: Ausgezeichnetes Modell des legendären Vorbildes und ersten in Serie gefertigten Leistungssegelflugzeuges., Hersteller von Fertigteilen: I (Haube, Frästeile).

Ik probeer er nog achter te komen wat de freesdelen kosten, maar ik (f)vrees het ergste.

Eventueel kan ik alles zelf maken, maar dat is nogal wat werk denk ik........

Taco.

Taco.

Heb gebeld met Oostenrijk (na bericht van vth):

Fertigteile bekommen sie bei der Fa. Gernot Hubinger, Teichstr.15, AT-4203
Altenberg, Tel.0043-72307620

Voor de 5-meter minimoa (tekeningen vth) kosten de:

spanten 90 euro,
alle ribben 140 euro,
en eventueel het cockpitglas 45 euro.
Verzenden is 15 euro.

Daarnaast heb je dan nog de beplanking en de latjes e.d. nodig.

Een keuze maken is dus mogelijk.

Taco.

tja, ik ben momenteel bezig met grotere kisten en was dit draadje in de afgelopen week tegengekomen...... dus ik dacht, misschien wil je zo'n minimoa ooit nog eens bouwen...

Back