Wie helpt mij op gang?

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door Waicheun, 19 sep 2020.

  1. Waicheun

    Waicheun

    Lid geworden:
    19 sep 2020
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Emmen
    Hallo lieve mensen,

    Allereerst mijn excuses als ik compleet in het verkeerde deel van het forum zit, Ben hier zeer nieuw en via google min of meer gelijk in deze sub fora gedrukt ;)

    Mijn vraag en achtergrond verhaal.

    Ik speel al een tijdje airsoft (militaire simulatie sport) en ben in het bezit van een m1919 browning op hpa. Zeer mooi en geniaal stukje speelgoed. Maar met 2 lucht flessen, de replica, de driepoot en een kilo of 2 aan munitie is het best een zwaar stuk speelgoed (ik heb gewoon vergunning hiervoor dus dat zit wel snor)

    Nu heb ik een klein karretje gebouwd ter grote van de driepoot en is hij soort van mobiel. Helaas toch vrij zwaar voor een hobby sport en ik kreeg een ingeving.

    De ingeving was om een rupsvoertuig te maken van grofweg halve meter bij halve meter. misschien 75*75 Hij hoeft absoluut niet snel te gaan, km of 10-20 max. Al dan wel zou 't leuk zijn als hij wel sterk is ivm soms kleine struiken of wat dan ook te overmeesteren. Gok dat ik met 2 motoren moet gaan werken 1 per kant en gas geven met de kant(kanten) waar ik heen wil draaien of recht vooruit/achteruit ? of zijn hier nog betere systemen voor ?

    Vervolgens moet er een soort van bak boven, zie 't maar als opslag voor de 2 lucht flessen, munitie, en eventuele accu's etc voor 't voertuig zelf.

    Hierboven op moet dan een bevestiging komen waar de m1919 op vast kom te staan. om te richten kan 't voertuig zelf naar links/rechts draaien dus er zal puur iets moeten komen voor op / neer bewegen van de loop.

    Qua zicht dacht ik een camera op de loop te bevestigen. met wat afstellen zou hij redelijk nauwkeurig moeten
    kunnen schieten.

    als ik dit opnoem kom ik uit op 2 motoren om te draaien, en 1 voor de op/neer beweging van de loop ? een camera boven op de besturing. en natuurlijk 't overhalen van de trekker.

    mooiste zou zijn dat er ergens een schietschijf/sensor plaatje komt waar de vijand op kan schieten om zo
    deze robot voor x tijd uit te schakelen. Hij zal dan gebruikt worden in airsoft, het geen betekend dat hij daadwerkelijk tegen mensen ingezet gaat worden maar ook door die mensen uitgeschakeld moet kunnen worden.

    wie denkt mij te kunnen helpen ? bovenstaande techniek punten. grofweg 20-30 kilo zal alles bij elkaar wegen plus gewicht van zo'n robot zelf. De te besturen afstand...hoeft niet extreem, alles na 30 meter is
    luxe <3

    hoor heel graag of zoiets enigzins haalbaar is voor nou ja...een nieuw persoon qua dit soort techniek <3

    mvg
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2020
  2. Waicheun

    Waicheun

    Lid geworden:
    19 sep 2020
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Emmen
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
  4. Waicheun

    Waicheun

    Lid geworden:
    19 sep 2020
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Emmen
    https://gyazo.com/6fa31ed690fde958c22d8d16595f2536
    Denk dat je 't in 1x goed heb, zelfs de afmetingen zijn zo goed als perfect.

    in theory hoef ik alleen maar een H profiel met 1 servo hierboven op te bouwen voor de op en neer beweging van de replica. en een trekker/signaal om daadwerkelijk te schieten met webcam om te kijken. nu ben ik helemaal niet bekend met robots en ik zie dat deze uit china komt? hoe betrouwbaar is dit spul voordat ik grof ga smijten ?

    in elk geva bedankt :D
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Dit zijn van die basis onderstellen waar je van alles op kunt bouwen, ze hebben daar nog veel meer keuze als je even rond snuffelt.
    Met dat soort dingen moet je even googlen naar reviews, er is vast iemand die op een pagina of op youtube een review hebt gezet.

    Verder moet je even kijken of je hem uit een andere warehouse kunt bestellen. Hobbyking als ook een grote RC leverancier heeft over de hele wereld warehouses waarmee je onverwachte inklaringskosten kunt voorkomen, Bangood dacht ik ook. En Bangood zal vast niet de enige zijn, Aliexpress en ik denk ook Hobbyking als ook andere robotics/battlebot winkels zullen iets dergelijks aanbieden.

    Live view moet je in de wereld van FPV duiken. Een 5.8ghz camera heb je al voor 15 dollar en een bril voor denk ik vanaf 50 dollar. Wil je rond kunen kijken kan je met FPV ook een zgn headtracker gebruiken.

    Dan heb je nog gimball technologie voor stabiliteit. Een gimball besturingsunit met krachtige 12v servo's zou je loop stabiel kunnen houden.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De vraag is alleen of dat wel mag....

    Het mag dan wel "airsoft" zijn, maar het is toch een vergunningplichtig "wapen" en ik denk niet dat je dat zomaar op een afstandbestuurd mobiel platform mag plaatsen....

    Per slot van rekening ga je dan opeens over een bewapende drone praten en volgens mij is dat voorbehouden aan de overheid....
     
  7. Waicheun

    Waicheun

    Lid geworden:
    19 sep 2020
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Emmen
    Dit klopt, Ik ben dan ook gewoon lid van de Nederlandse Airsoft Bond. Nederland kent een streng beleid qua regels. Alleen niets van die regels beschrijft of iets op wieltjes mag staan of niet. Qua speel element is er slechts 1 discussie ''no blind fire'' oftewel je moet richten waar je op schiet. en dus niet in 't wilde weg schieten. De enigste vraag is hoe de scheidrechter de camera gaat zien of dit rechtstreeks zicht is of niet.
     

Deel Deze Pagina