Wie helpt ons deze boot weer varende te krijgen?

Heren,

Ik ben gevraagd door een kennis om naar zijn boot te kijken welke problemen heeft met 1 motor. Ikzelf vlieg met vliegtuigen en helikopters en daarom heeft deze persoon, Roy contact met mij opgenomen.

Eenmaal bij Roy aangekomen liet hij mij de boot zien met een (volgens mij) verouderde setup(motor-accu-ontvanger). Geheel heeft gevaren maar staat nu dus stil met een kapotte motor en een accu die heel snel leeg is. Geheel dient dus voorzien te worden van nieuwe electronika (motor-accu (lipo misschien?). Ik heb foto's gemaakt en hoop dat jullie mij advies kunnen geven. Ik ben van plan eventuele onderdelen bij Hobbyking te bestellen waar mogelijk.

Met vriendelijke groet,

Gert-Jan Pronk

u9emarap.jpg

ahazuma6.jpg

tyvy7yma.jpg

mapy3uvy.jpg

upagu5e7.jpg

ebyhe2er.jpg

maqe6yba.jpg

Sorry, even draaien (is de accu):
3a2a9e9u.jpg

Wat details zou niet weg zijn (foto's zijn niet te zien overigens - nu wel weer dus!!!!).

• Grootte boot en wat voor soort
  • wat voor schroef (materiaal/diameter/aantal bladen)
  • motor type/merk
  • regelaar type/merk
  • welke zender/ontvanger combinatie
Overstappen naar lipo is afhankelijk van het type/grootte van de boot. Voor sommige boten is het wel prettig om een loodaccu mede als ballast te hebben. Overstappen naar lipo betekent ook weer een investering in een nieuwe lader waarschijnlijk.

Groet,

Ad Bakker

Met de foto's zijn wel wat vragen beantwoord.
Zo sterk verouderd is deze set-up nou ook weer niet. Volgens mij zijn alle componenten nog gewoon te koop. De motor zit nog in het Robbe programma. Als dat naast de accu het enige is, dan volstaat een nieuwe accu en motor. Regelaars mankeert niets aan, ik zie geen reden om die te vervangen.
Vraag blijft wel: waarom is de motor defect geraakt. Het kan natuurlijk dat de aandrijving (tandwieloverbrenging + schroefas en -koker) defect is. Een eerste indruk krijg je wel als je die probeert rond te draaien. Daarnaast kijken hoe het met de smering is gesteld, als het zo lang stilgestaan heeft kan het wel eens flink aangekoekt zijn. Demonteren en schoonmaken lijkt mij de beste remedie.

Groet,

Ad Bakker

Model is overigens de Jaguar van Hegi. Model uit de mid jaren 70 vorige eeuw. Is dus een klassieker kitje.
Over het model is wel het een en ander te vinden via Google
Komen er ook aandrijfconceptjes boven water waar je mee kan vergelijken.
Direct al prachtige voorbeelden... ben je nog wel even zoet :-)

https://www.google.nl/search?q=hegi...DAswbtyIDIBg&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1090&bih=716

Je kan de motor even droog onbelast testen op een auto accu. Draait dan een hoog toerental (±20.000 rpm), maar dat kan deze zo wel hebben. Motoren zijn vrij vierkant, behoorlijk robust. Als deze is doorgebrand ruik je dat. Kan ook zijn dat een wikkeling bij de collector is losgeraakt. De collector vet is geslagen met smeermiddel. Dat kan dan met contactspay willicht worden weggespoeld. Geen sjoega, dan kan deze in de kliko.

In deze setup met vermoedelijk gearbox 3.3:1 zou het op 6v lood netjes moeten varen. Met Raboesch propellers 45 een normale zuinige vaart moeten kunnen maken.

Vanwege herrie zou ik niet verder gaan dan het max aan volts wat op de motor staat, met speed propellers met hoge spoed, Ø 40 tot 45 mm kom je dan ook nog eens behoorlijk vooruit, zonder dat de boel noemenswaardig warm wordt (met dank aan de reductiekast)...

De accu kan op zijn? Ze hebben niet het eeuwige leven. Je kan hem laden en zien of de spanning instort.
Is deze kapot, valt de accu vrij vlot, tot zeer vlot terug ergens onder de 12 volt.
Paar keer zo een accu te leeg trekken, en niet meer bijladen kan het de accu slopen. Ook te snel laden sloopt zo een accu. Normaal laden met 0,1 C. Geeft deze ook niet veel amperes meer af. Deze motor trekt onbelast 1 tot 1,5A om te kunnen rondgaan.

Spanningscurves van loodaccu's zijn ook niet optimaal. Een lipo doet het dan stukken beter. Ook goed zijn de LifePo4 cellen. Bijvoorbeeld de Headway typen. Ik heb ze uit Duitsland gehaald. Presteren goed. Iets zwaarder dan lipo. Moeten wel met balancer geladen worden. Het pakket is eenvoudig zelf te bouwen (balancer stekker mee bestellen), je schroeft het letterlijk in elkaar.

Veel plezier,
Gr Bas

Laatst bewerkt:
De regelaars zijn pas geleden aangeschaft dus deze zijn ook nog prima. Wat er mis is met de motor weet ik niet. Op de bekabeling naar de motor stond wel spanning welke gelijk was aan de spanning op de andere (goede motor). De pinion draaide ook gewoon soepel met de hand. Zag zo snel geen mogelijkheid om hem los te halen maar dit moet dus wel kunnen. Ook enig idee waar ik een soortgelijke accu kan kopen?

Ook enig idee waar ik een soortgelijke accu kan kopen?

Wat ik eigenlijk niet snap is dat de accu 12 V is, terwijl dat de motoren 6..8 V vermelden. Ik vraag me dus af of die motoren niet overbelast zijn geweest, wellicht kan Bas daar wat meer over zeggen want ik heb geen ervaring met dit soort motoren.
Loodaccu's kan je onder andere bij Conrad bestellen, of bij een elektronica zaak "om de hoek".

Groet,

Ad Bakker

Dus ook op spanning ging deze niet rond? de ander dus wel?
De motor is niet open te trekken, je kan proberen de lipjes los te werken, maar dan blijft het nog lastig hem weer goed te borgen.

De motoren zijn nog wel op te snorren inclusief rondsel. Het rondsel is er met geweld niet af te krijgen. Je moet daarvoor de motor opgeven. Ik heb het zelf eens een keer geprobeerd. Je hebt een hard-stalen trekker nodig.
Modus/module van het tandwiel is 0,5.

Net wat Ad schrijft... Loodaccu's kan je via modelbouwzaken aanschaffen (Krikke), of via internet zoeken.
Lipo's via de bekende kanalen. HK is dan behoorlijk scherp in prijs.
Wel zal je per accu een lipoverklikker nodig hebben. Die mag je natuurlijk niet te leeg trekken. Je zou kunnen denken aan een 2S pakket met flink wat buffer 4500 tot 5000 mAh, twee stuks?

Laatst bewerkt:
Ad... de motoren zouden het wel op 12v moeten kunnen uithouden. Tikkeltje overbelast.
22.000 op 3.3:1, draaien de assen 6666 rpm droog, en nat 5800?
Maar de reducties maken dan wel een pestherrie. De propellers doen het met dat temperament dan niet meer zo goed. De assen kunnen mits de juiste smering, behoorlijk warm draaien. Trekken dan behoorlijk wat stroom.
Heeft het model ooit goed gevaren?

Kan ook zijn dat de collectoren (daar waar de borstels op aansluiten aan het anker, de spanning doorgeven) gewoon geoxideerd zijn. Als dat een tijd stil heeft gestaan en vochtig... kan dat gebeuren. En de oxidehuid zorgt voor een slecht contact, tot helemaal geen.

Je kan hem even laten inlopen -zonder stroom- op een boormachine? Proberen weer in te laten lopen. (+ contactspray)
En kan je direct ook zien of de motor ook als dynamo werkt. Je kan de spanning die de motor afgeeft aflezen. Zelfs met een zwiep met de hand komt er al een stroompje uit :-)
Gr Bas

De "kapotte" motor gaf bij stickinput biep tonen welke je ook hoort bij het aansluiten van stroom. Gaf verder geen beweging. Nieuwe, soortgelijke loodaccu lijkt me slimmer om aan te schaffen ook gezien het feit dat Roy geen lader heeft voor lipo's. Als iemand nog met zekerheid kan zeggen dat de huidige accu goed was/is kwa specificaties voor deze setup? Dan wordt het dus een nieuwe accu en motor

Wat Ad reeds heeft geschreven 12v, niet doen.
Twee pakketten 6v, op iedere motor eigen pakket.

Ik heb je net wat tips geschreven... laat hem eens inlopen met de boormachine... kijk daarna of hij aan de loop wil?
Je kan hem met een slangetje over de rondsels ook aandrijven met de goede motor?

Doet ie niks meer, is deze echt afgeschreven.

Ik zal dit draadje doormailen naar Roy! Super bedankt voor de adviezen. Als er nog vragen van onze kant zijn dan zal ik deze posten.

Haha... kan m'n huis zien in de verte... Hoornsemeer, Paterswoldse meer, de Meerweg. Vorig jaar met ijsvlakte gevlogen met zwever en camera. Prachtig filmpje heb je gelinkt.
Niet te hoog gaan daar... er is daar reële kans op luchtvaart... en die kunnen soms laag zitten...

Pfft, ik had vanwege het geslinger en gedraai tot halverwege het filmpje nodig om te zien waar je precies vloog... Maar toen ik eenmaal het kanaal, de A28 en het begin van Haren gevonden had snapte ik eindelijk aan welke kant van het paterswoldse meer je zat.
Volgende keer wat langer rechtdoor vliegen joh! :D

Ontopic: Wat een mooi jacht, ik ben jaloers.
Die Navy Compacts zijn inderdaad nog courante aandrijvingen, hier moet best wel wat moois van te maken zijn.

Voor welk bedrag zouden jullie deze boot in zijn huidige conditie tekoop zetten? Graag even reageren via de pb om een zo goed mogelijk beeld te krijgen. Geheel mag misschien in de verkoop vandaar deze vraag.

Hallo Gert-Jan,

Zoals de boot er op de foto's bijstaat is het een verzameling (deels verouderde) onderdelen waar 'het nodige aan moet gebeuren' wil het weer een mooi varend model worden.
Wat je hiervoor krijgt is wat de gek ervoor geeft, persoonlijk heb ik projecten zat, maar als ik belangstelling zou hebben, dan moet het met € 50,00 - 80,00 wel ophouden, want er zit véél werk aan...

Groeten, Jan.

Dat krijg je er nooit voor, zoals de boot er nu uitziet.
Maar om boten te verkopen is er een verkoop forum.
Daar heb je meer kans om hem te verkopen.

Back