Wie helpt?? Schakeling met LED's en de 4017 Johnson counter

Hallo allemaal!!

Ik ben eens aan het denken geweest en het resultaat is onderstaande tekening:
4017%252520SCHAKELING%252520NW.jpg

Dit is de simpele schakeling! maar om eea duidelijk te krijgen voldoet deze wel denk ik.

wat is de bedoeling:

Ik wil graag een schakeling maken met 20 uitgangen van de 4017 om dan de uitgangen aan elkaar te knopen en zo een lichtpatroon te creeëren. Dat aan elkaar knopen moet lukken met één 555 drie 4017 en drie And poortjes. Volgens mij heb ik voor de And poort 5V nodig dus vandaar dat ik de schakeling op 5V heb gemaakt en daarna pas 12V neem.

Het belangrijkste patroon wordt telkens 2 leds in serie die elkaar opvolgen(telkens de volgende serie aan)
en dan een paar keer alles (5 setjes van 2 serie) aan! Houd dus in dat die ene BC547b dan 10 leds moet voeden.

Dan zit ik met de aansluitingen rond T5 welke oplossing is beter??En de rest van de uitgangen kan dat zo??
eigenlijk wil ik ivm de beschikbare ruimte R1 - R5 buiten het model houden en D12 - D16 helemaal weglaten.......maar dat brengt de nodige risico's met zich mee!!
Volgende vraag is hoeveel van die transistortjes mogen er op één uitgang??

Wie heeft er tips / aanvullingen / verbeteringen??

trouwens.....een van de modellen waar ik zo'n schakeling voor wil gebruiken is de volgende:
IMG00321-20110529-2217.jpg

Verkeerspolitie RotterdamRijnmond
Mercedes C-klasse
Schaal 1:87
gebruikte LED's: SMD0603

Voor deze auto gebruik ik een eenvoudigere schakeling
ook komen hier nog leds in de koplampen.

Groeten Robert Bles

ik denk dat de huidige mcu
bijvoorbeeld: Pic AVR

Het veel eenvoudiger maken om te bereiken wat jij nu wilt en vooral ook compacter.
Ik vind "ouderwetse" elektronica ook leuker maar in modelbouw is afmeting x mogelijkheid nou eenmaal belangrijk. Hoe kleiner het is en hoe meer het kan hoe beter het is.

Dat niet alleen.
Met de 5V van de 4017 ga je volgens mij de transistoren (bv T1) niet in geleiding krijgen. De Collector staat namelijk op 12V, de basis hangt reeds op ong 5V = 2x 2.2V (blauwe LED) + 20mA x 270ohm.

Dat gaat dus niet lukken met de Vbe

Met een kleine AVR (AT Tiny) of PIC12 is dit zo gefikst.

Luc

Bedankt voor de reacties!

ik had inderdaad ook aan zo'n AVR of iets gedacht en vind dat erg interessant, maar dan moet je weer een programmer hebben en de software!
Ikmiddels ben ik er ook achter dat zowel de 555 als de And poortjes ook op 12V werken!! dus dat bied weer wat mogelijkheden!

Ook vond ik op internet een programmeerbare schakeling, maar deze schakeling met de 4017 kost bijna niks en je leert er een hoop van!!

later ga ik me zeker verdiepen in avr en pic

Met een 4017 heb je geen transistoren nodig, die kan genoeg stroom leveren om een LED aan te sturen.

Aansturen met 5V op de transistoren die op 12V staan, is geen enkel probleem. Je zou de transistoren direct in verzadiging sturen dus die gaan vol open. ;) Het gebruik van transistoren op een 4017 is wel aan te bevelen, de maximale uitgangsstroom is ca. 3,5mA bij 12V. Te weinig om een LED goed aan te sturen. :yes: Een transistor heeft een paar micro-Ampère nodig om goed aangestuurd te worden.

Wat ik een beetje vreemde constructie vind, is dat je op Q3, Q5 en Q7 een diodematrix zet en dan de transistoren aanstuurt om vervolgens achter de transistoren ook nog eens een diodematrix te zetten. :? Als je een goede diodematrix voor de trasistoren zet, zijn D1, D2, D5, D6, D7 t/m D16 en R6 overbodig. D12 t/m D16 is een dubbele beveiliging. De stromen zijn beperkt en als je een LED, wat ook een diode is, verkeerd om poolt, zal er niet gebeuren. En de verbinding vanaf de 4017 naar R5/D26 klopt niet omdat Q3 en Q5 direct de LED aansturen zonder transistor.

Laatst bewerkt:
Aansturen met 5V op de transistoren die op 12V staan, is geen enkel probleem. Je zou de transistoren direct in verzadiging sturen dus die gaan vol open. ;)
Dat zou kloppen als de emitter van de transistoren aan massa ligt. In dit geval zitten de diodes, leds en weerstanden in de emitter lijn en klopt wat Luc schrijft. Wanneer de emitterspanning oploopt tot 5V zal er geen basisstroom meer kunnen lopen. Met andere woorden je gebruikt emittervolgers waarmee de spanning over de leds dus nooit hoger kan worden dan ongeveer 4,3V. De rest van de 12V wordt "opgestookt" in de transistoren welke lekker warm zullen worden.
Je zal deze schakeling helemaal om moeten gooien om te kunnen werken. Verder ben ik het met de anderen eens dat het zeker eenvoudiger kan. Natuurlijk is het met een PIC of AVR helemaal simpel maar dan komt er ook programmeren bij kijken.
Kom je er niet uit dan wil ik wel eens kijken of ik het schema kan aanpassen maar dan moet ik wel eerst weten welke "knippervolgorde" je wilt zien.
Maar misschien moet je toch eens kijken naar de mogelijkheden van de PIC of AVR. ;)

Dat zou kloppen als de emitter van de transistoren aan massa ligt. In dit geval zitten de diodes, leds en weerstanden in de emitter lijn en klopt wat Luc schrijft. Wanneer de emitterspanning oploopt tot 5V zal er geen basisstroom meer kunnen lopen. Met andere woorden je gebruikt emittervolgers waarmee de spanning over de leds dus nooit hoger kan worden dan ongeveer 4,3V. De rest van de 12V wordt "opgestookt" in de transistoren welke lekker warm zullen worden.
Je zal deze schakeling helemaal om moeten gooien om te kunnen werken.
Check, mijn fout, niet goed gekeken. :oops: LEDs moeten aan de collector, niet aan de emitter. :? ;)

Oké ik vat hem denk ik! Omdat nu de leds en weerstanden ook in het 5V circuit zitten krijgt de transistor niet genoeg spanning om in geleiding te komen. zet je de led en weerstand aan de emitter zijde dan spreekt de 5v de transistor aan en gaat de 12V door de led!

Wat ik een beetje vreemde constructie vind, is dat je op Q3, Q5 en Q7 een diodematrix zet en dan de transistoren aanstuurt om vervolgens achter de transistoren ook nog eens een diodematrix te zetten. :? Als je een goede diodematrix voor de trasistoren zet, zijn D1, D2, D5, D6, D7 t/m D16 en R6 overbodig. D12 t/m D16 is een dubbele beveiliging. De stromen zijn beperkt en als je een LED, wat ook een diode is, verkeerd om poolt, zal er niet gebeuren. En de verbinding vanaf de 4017 naar R5/D26 klopt niet omdat Q3 en Q5 direct de LED aansturen zonder transistor.

de diodes op Q3 q5 q7 heb ik er in gezet omdat ik dacht dat twee uitgangen niet met elkaar verbonden mogen worden. en D5 -D10 heb ik er in gezet omdat ik dacht dat ook twee 'uitgangen'van transistoren niet met elkaar verbonden mogen worden.

ook dacht ik dat een led in de sper niet de volledige diode werking had en opgeblazen zou worden als je de 12V om zou polen, vandaar D12-D16

met deze info zal ik een nieuw tekeningetje maken, ook zal ik het knipper patroon wat ik in gedachten heb in een schematje hier plaatsen.

bedankt zover!!

Nou was weer even tekenen en met paint werkt het toch allemaal niet zo lekker!!

maar hier is het resultaat:
tek%2525204017%252520ver3.jpg

Ik weet niet of je twee uitgangen aan elkaar mag knopen?
Dat zou D1 - D5 overbodig maken!
en dan kan ik ook Q5 en Q7 direct aan elkaar knopen zonder D11 - D15!!

de tabel voor deze leds is:
tab%2525204017.JPG

Door met een And poortje twee 4017 ICs aan elkaar te knopen kan ik stap Q0 - Q4 herhalen

Ook wil ik nog twee LEDs tegelijk aan uit aan uit aan..........enz laten knipperen......
kost een paar diodes....maar dan heb je ook wat.....:rolleyes:

Met de voorgestelde wijzigingen in mijn vorrige post krijg je deze tekening:
tek%2525204017%252520ver4.jpg

Ik weet alleen niet of dat de wijzigingen ook correct zijn??

Laatst bewerkt:
Aan elkaar knopen van twee uitgangen zal de 4017 niet zo leuk vinden. :nooo: Eerste schema is dus goed. Alleen de LEDs staan verkeerd om, Anode moet op de +12V. ;) En als weerstand op de LEDs nu 470 of 560 Ohm kiezen. Ze staan nu op 12V i.p.v. 5V. :D

Je kunt D6 t/m D10 nog iets vereenvoudigen. Plaats na Q5 en Q7 een diode, de kathode van de diode op Q7 kun je dan verbinden met de kathode van de diode van Q5. Bespaart je 3 diodes. :? ;)

En de basis van de torren moet je ook voorzien van een serieweerstand van 4k7

Als je 2 4017's in serie wilt zetten en uitgangen wilt koppelen kan je beter denken aan een 74159 aangestuurd door een 4060

Hiermee kan je een 16 teller opbouwen met open collector uitgangen die enkele diodes elimineert en de teller heeft zijn eigen clock generator.

Niet echt nodig. Er zijn legio voorbeelden en zelfs in de Application Notes waar de basis direct op de 4017 zit.

Nou ja, ook led's kunnen direct aangestuurd worden zonder een weerstand maar als je via de diodes ook andere kanalen wilt schakelen is het wel beter om zo de juiste stuursignalen op te zetten zonder dat ze naar beneden getrokken worden door B-E overgangen.

Dus die 4k7 is wel beter om tussen de uitgang en de basis van de tor te zetten?!

Als ik de specs van de 74159 goed begrijp kun je deze ook makkelijker aan elkaar knopen!! want als ik de schakelingetjes wil maken heb ik ook aan 16 niet genoeg!!

als je O3 - O6 op de ingangen van de eerste en de tweede 74159 zet en O7 op de eerste G2 en O7 not op de tweede G2 dan telt eerst de ene tot 16 en dan de tweede wanneer de O7 een 1 wordt??

Ik denk dat ik er uit eindelijk niet aan ontkom om me te verdiepen in programmeerbare schakelingen, maar is nu nog niet haalbaar! :(

4017 zonder basisweerstand aan NPN transistor met geaarde emitter... dat is vragen om problemen.

Als je de CD 4017 hebt en deze op 5V hebruikt kan het wel. Een 74HC4017 is het zelfs op 5V niet verstandig.

Waar wil je dit eigenlijk voor doen. ??? Er zijn gewoon IC's die precies doen wat je wilt in 1 chip, zonder diodes, zonder transistoren. En zeker als je meer digits wilt maken, kun je beter een oplossing kiezen die de displays ge-multiplexed aanstuurt.

Als je toch met die 4017 verder wilt gaan, neem dan het schema uit post #1 en zet de CD4017 en NE555 op 12V. Klaar.

Laatst bewerkt:
Back