Wie herkent deze schaalzwever en weet hoe groot het stabilo moet zijn?

Ik heb een tweedehands ASW 27 aangeschaft om te gaan slepen en thermiekvliegen. jammer genoeg kan de vorige eigenaar me niet zeggen van welk merk hij is. Hij dacht Graupner, maar ik vind bij graupner nergens een ASW27 van 4 meter?

Vleugels zitten middels een dikke en een dunne buis (die beide ontbreken) op de romp.

Hij is 4 meter span, heeft rolroeren, flaps en remkleppen en heeft een glasvezel/epoxy romp. Vooraan is een groot deel gedubbeld (af fabriek) met carbonweefsel.

Stabilo is niet standaard. Ik zou via het plan van dit toestel, desnoods via foto's te weten willen komen hoe groot ik het best maak.

Iemand een idee?

57_2.jpg

57_1.jpg

Het kan van alles zijn.
Bij Graupner staat vaak een sticker van Graupner in de romp.
Bij veel duitse fabrikanten staat een sticker in de romp.

Heeft hij styro abachi vleugels of zijn ze voll gfk?
Is hij exact 4 meter of anders, dus 4.07 of zo?

GJ

1e stap:
Van de site van Schleicher:
asw27_3sa.jpg

Printen en nameten, nog mooier afbeelding als backgroundimage in een CAD-programma plaatsen en natekenen. Maten erbij en klaar ...

2e stap:
Gebruik SailplaneCalc.
Voer de vorm & grootte van de vleugel, kielvlak, en stabilo in, en bepaal adhv. de parameters (tabblad "Tail Sizing Checks") of de "Horizontal Tal Sizing Criteria (Volume)" een beetje klopt. Die moet in de buurt van de 0,45 liggen (0,4 tot 0,5 is uitstekend).
Zo niet, dan een beetje spelen met de afmetingen ...

Moeilijker kan ik het niet maken .... :rolleyes: :D

Die van Airworld is gewoon van Royal Model.
Airworld koopt heel veel modellen in en plakt er zijn naam op.
En die heeft een doorzichte cockpit.

Eerst moeten we weten waar het model van gemaakt is en wat de exacte maat is.
Het zou ook zomaar een aangekochte romp kunnen zijn met zelfgemaakte vleugels.

En wat maakt het nou eigenlijk uit welk merk het is, als het goed vliegt is het toch prima.

GJ

Bedankt voor jullie reacties...

Inderdaad het belangrijkste dat hij goed vliegt.

Zou me niet verwonderen dat de kap initieel doorzichtig was, maar nu niet meer. Er zit trouwens ook een cockpitonderbouw onder de kap.

Vleugels zijn styro en ingedekt...

Ik heb gekeken maar geen opschriften van een fabrikant in of op de romp gevonden.

Wat de oppervlakte van het stab betreft, wil ik die site wel eens gebruiken. Ik ga ervan uit dat ie op schaal in verhouding wat groter stabilo moet hebben dan de echte...

Qua profiel van het stab: gewoon een platte plank en wat afgerond aan de neus en aangescherpt achteraan? Of zou het zonde zijn voor de vliegeigenschappen om zo pragmatisch te werk te gaan?

Er wordt meerdere keren naar de maat gevraagd, Lengte romp en spanwijdte.
Zou je daar misschien antwoord op kunnen geven?
Misschien kunnen andere je dan helpen, dat wil je toch graag?

Ik verwacht dat het een romp is waar vleugels en stabilo zelf bijgebouwd zijn.
Er is zoveel te koop dat het vrijwel onmogelijk is om het merk te vinden.
Als het voll gfk zou zijn dan wordt de keuze een stuk beperkter maar helaas.

Als profiel voor het stabilo zou ik geen platte plank nemen.
Een NACA 009 of zo is al een stuk beter.
Dat is ook nog vrij simpel zelf te snijden uit een stuk schuim.
En het rendement ligt dan veel hoger dan een platte afgeronde plank.

Misschien is er wel iemand die toevallig nog een stabilo over heeft van een 4 meter ASW.

GJ

SD8020.
Voor de leek lijkt het vreselijk veel op NACAxxxx maar stuurt merkbaar preciezer. Vooral dicht bij de nulstand.

De meter er even langs gelegd. Lengte 175 cm en de vleugels zijn beide 199 cm lang en de romp 16 cm. 414 cm zou je dan denken maar dat is gerekend zonder de v-stelling. Schuif die vleugels dan even tegen de romp zul je zeggen, maar de verbinder zat er niet bij.

Wat verder gezocht naar 4 meter ASW 27s en er dan één gevonden bij PG Gerasis die 4 meter span is, vleugels styro beplankt en zowel ailerons als flaps heeft en een vleugelbuis van 16 mm diameter. De immatriculatie is anders, maar goed, niet iedereen gebruikt de zelfklevers die bij de kit zitten.

Ik vermoed dus dat het die is. Ik vond al die informatie in dit draadje.

Gerasis asw27 4meter - RC Groups

En dit zou het etiket van de bouwdoos zijn (ook daar gevonden):
DSC00596.jpg

Ik ga eens proberen de eigenaar te contacteren, hoop dat ie het toestel nog heeft en vragen of hij een schetsje van het stabilo wil maken.

Ik moet ook een nieuwe vleugelverbinder voorzien. kan ik gewoon een 16 mm alu buis met een wanddikte van 1 of 2 mm bij de doe-het-zelf halen en daar een passende houten stok door? Of gaat dat zwaar onvoldoende zijn?

Zwaar onvoldoende.
Ik zou voor een masieve koolstof of glasvezel staaf gaan.
Dat gebruikte wij bij een 4 meter ash 26

verstuurd met mijn smartphone

Gerasis bestaat niet meer, is nu Wildflug geworden.
Ik vond dit.
http://www.wildflug.com/html/pg5400.htm

Wil niet zeggen dat het hem is.

En als vleugelbuis kan je een hardstalen geslepen buis nemen van Igus.
Wat gewicht kan nooit kwaad en staal breekt niet, carbon wel.
Wel je vleugel meenemen naar Igus, kan je even passen.
igus® DryLin® R Wellen- SWM/EWM

Hier is de distributeur, even vantevoren bellen en je kan langskomen.
Hele vriendelijke mensen,

Elcee Holland BV
Kamerlingh Onnesweg 28
3316 GL Dordrecht
Tel. +31-78-6544777

Bedankt. Ik denk idd ook dat het geen carbon of glasvezel staaf gaat worden gezien de kostprijs.

Als ik nog eens Nederland in moet, kan ik daar misschien wel passeren...

Bart

Ik ben zelf met een 4meter Topp-Rippin ASW 27 bezig (ik noem hem 24, maar dat maakt niet uit). Ik kan mijn stabilo wel even opmeten...

Back