Wie is er aan de e-sigaret?

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Puffin, 16 jan 2014.

  1. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Kan wel eens meevallen, de mijne werd bij wijze van spreke gespalkt.

    Groet,

    Ad
     
  2. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Dit meen ik echt serieus.
    Als je een langere tijd verslaaft bent geweest aan alcohol, tabak of wat dan ook; je blijft een verslaafde!
    Het enige verschil dat je kunt maken is; of je gebruikt .... of je gebruikt niet.

    Of je gebruikt (of niet), daar kun je wel wat invloed op uitoefenen.
    Maar pas op. Eenmaal verslaaft, blijft verslaaft.
    Ook na jaren niets te hebben gebruikt!!!

    En dat is ook gelijk de valkuil; Je kunt best eens iets verslavend's gebruiken (zelfs zoiets als heroïne). maar als je het eenmaal op reguliere basis hebt gebruikt blijft de verslaving voor de rest van je leven op de loer liggen.
    Het niet gebruiken wordt wel steeds minder moeilijk met het verstrijken van de tijd, maar het gevaar om toe te geven blijft altijd aanwezig.
     
  3. Rene59

    Rene59

    Lid geworden:
    17 apr 2013
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Arnhem
    Verslavingen zijn raar. Ik weet iemand die na 1x heroine gebruiken totaal verslaafd was. Onbegrijpelijk. Zn hele leven naar de knoppen geholpen.
     
  4. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Als je na 1 keer heroine verslaafd bent is er denk ik wel wat meer aan de hand ;)
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik heb het vaker gehoord, na 1 keer hero-ine verslaafd.
     
  6. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Dat is een beetje een broodje aap verhaal hoor. Maar het is wel flink verslavend. Maar na 1 keer is sterk overdreven.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.958
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee.... dat is wetenschappelijk aangetoond, dat de ene mens véél sneller verslaafd is dan de andere, en dat heeft weinig met de verslavendheid van de stof te maken....

    Dat is iets in je gedrag, iets in de chemische huishouding in je brein.

    Die verschillen leiden er toe dat de ene persoon zegt: ik stop met roken, en dan stopt hij ook, zonder echte problemen, en de andere persoon moet poging na poging ondernemen.
    Heeft niks met karakter te maken: mijn overbuurman (en goede vriend) heeft een tamelijk "los" karakter en niet superveel wilskracht of zelfbeheersing, maar stopte van de ene dag op de andere na 10 jaar zware shag.
    Ik heb een redelijke wilskracht en toch wel een goed doorzettingsvermogen (heb per slot van rekening mijn vrouw ook naar NL gekregen), heb in het verleden meerdere wanhopige pogingen ondernomen maar ben er nooit vanaf gekomen.

    Ik ben eigenlijk een beetje verbaasd, dat het nu wél lijkt te lukken....

    Groet, Bert
     
  8. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Dat de ene mens verslavingsgevoeliger is dan de ander klopt. Dat je na 1 keer heroïne gebruik verslaafd bent klopt domweg echt niet.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  9. schilper

    schilper

    Lid geworden:
    26 jun 2008
    Berichten:
    705
    Locatie:
    Zeeland
    Inderdaad kan dat niet. Vaak wordt het mentale en fysieke deel van wat men verslaving noemt door elkaar gehaald.
    Eén keer heroïne gebruiken kan wel het "gevoel" geven van, ik wil altijd dat gevoel hebben. Als de geest/verstand zich daar niet tegen verzet dan wordt het vanzelf wel een verslaving.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  10. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Daarom zei ik ook dat als je na 1 keer blijft gebruiken er vaak al meer mis is. Vervelende omstandigheden of een psychiatrische aandoening bijvoorbeeld.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  11. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Zo wat anders.;)

    Vandaag wat e-smokie spulletjes besteld.
    Met 2 nieuwe smaakjes t-blend en usa mix.

    Groetjes,
    Frankwin
     
  12. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    En welke mooie gadgets gaan er komen?

    Heb zelf nu een Joyetech eGo set en een eVic in bestelling.
     
  13. Rene59

    Rene59

    Lid geworden:
    17 apr 2013
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Arnhem
    En wat ga je op die evic schroeven?
     
  14. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Een protank 2 of mijn Joyetech CC
     
  15. Rene59

    Rene59

    Lid geworden:
    17 apr 2013
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Arnhem
    Ik kan je de innokin 30 ook wel aanraden, die met dubbele topwick. Wicks zijn goed en makkelijk te onderhouden.
    En nieuwe coils haal je al voor een euro uit Hongkong, originele!
     
  16. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Koop een Kayfun lite plus RBA, uiteindelijk kom je daar toch op uit ;)
     
  17. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Heb de Pro tank 2 erop, bevalt tot nu toe goed. Instellen eVic is simpel te doen, goede damp en smaak. Eigen DIY smaakjes beginnen eindelijk een beetje smaak te krijgen, elk week worden ze beter.
     
  18. mjadder

    mjadder

    Lid geworden:
    22 jul 2005
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Friesland / Den Haag
    Ik heb een aantal berichten gelezen en het onderwerp pakt mij best wel.
    Hieronder ons verhaal.

    Mijn vrouw en ik rookten ieder ongeveer 4 pakjes zware Brandaris per week.
    Heftig en duur.
    Dus vanuit deze historie schrijf ik dit stukje.
    Ik ben geen voorstander van surrogaten, tenzij je niet wilt stoppen met roken en het gewoon wat goedkoper en iets minder ongezond wilt maken.
    Dan ben je met de E-sigaret (of Pijp, heb ik ook al gezien) wel goed bezig .
    Het blijft een keuze.
    Nicotine staat op de schaal van verslavende middelen bovenaan, nog boven heroïne dus.
    En met zo'n E-sigaret blijf je dus gewoon verslaafd, het kost je alleen minder geld.
    Uitzondering natuurlijk daar gelaten, er komen ook mensen van het roken af m.b.v. de E-sigaret.
    Ik ben ruim 3 jaar geleden na diverse pogingen, samen met mijn vrouw, eindelijk geslaagd om er vanaf te komen.
    Via en met hulp van onze huisdokter hebben wij samen een kuur gedaan met een pilletje genaamd Champix.
    Natuurlijk zal dit niet voor iedereen werken maar voor ons was het een bovenslag .
    Champix dempt het sensatie gevoel van nicotine.
    In het begin slik je die pillen en rook je gewoon door zoals je gewent was.
    Na een week vergeet je gewoon te roken na het eten en dat was voor mij toch wel een geniet punt.
    Na 12 dagen avonds nog gewoon lekker gerookt alsof ons leven er van af hing (rare beeldspraak) en de volgende dag gewoon niet meer gerookt , geen ontwenningsverschijnselen, niet onwennig met de tijd van je rookmomenten, helemaal niks.

    Nu, ruim 3 jaar later, ren ik 6 hoog de trappen op en ben ik wel moe maar dat is na 2minuten weer over.
    Voorheen, in mijn rook periode deed ik dat ook wel eens maar dan moest ik , eenmaal boven, eerst gereanimeerd worden en een uur aan de zuurstof voor ik weer wat kon doen.

    Ik was altijd een verstokt roker en iedereen die vond dat het slecht was kon de wind van voren krijgen van mij, ik had heel veel excuses om maar te blijven roken.
    Achteraf hadden ze wel gelijk , dat wist ik diep in mijn hart toen ook wel maar het is een verslaving en dan gelden rationele gedachten niet.
    Tot mijn vrouw gedotterd moest worden omdat haar beide slagaders naar de benen zo goed als dicht zaten.
    Hierdoor kun je eigenlijk nauwelijks meer lopen.
    Dat zet te denken als je nog maar net 50 bent.
    Uiteindelijk is dit wel de aanzet geweest voor verdere actie.

    Met mij zijn er veel kennissen ook gestopt.
    Zo van als het hem lukt moet ik dat ook kunnen.
    Is een leuk neven effect.

    Het is een heel verhaal geworden maar ik ben ook zo ontzettend blij dat wij er vanaf zijn na bijna 40 jaar stroef zware shag roken dat ik dit iedereen wel wil vertellen in de hoop dat het hun sterkt om het ook te doen.

    Om even weer on-topic te gaan, de E-sigaret kan best de sigaret vervangen maar helpt je waarschijnlijk niet van je nicotine verslaving af.
    Wel is het vele malen beter dan roken omdat je niet alle chemicaliën die in tabak zitten inademt (teer , benzeen, tolueen etc.).

    Verder moet je natuurlijk doen waar je je prettig bij voelt.

    Oh ja, het geld wat wij vroeger verrookten storten we nog steeds op een speciale rekening en daar doen we allemaal leuke dingen mee als extra stimulans hoe goed we niet bezig zijn.
    (en dat gaat over duizenden euro's in al die jaren)

    Groeten, Rudi
     
  19. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Mooi verhaal. Tof hoor..
     
  20. Rene59

    Rene59

    Lid geworden:
    17 apr 2013
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Arnhem
    De nicotine uit een sigaret is dan wel de bekendste stof maar echt niet de schadelijkste. Dr zitten 1000den andere stoffen in waarvan een hele hoop veel ergere. Maar dat je dr af bent gekomen is natuurlijk prachtig!
     

Deel Deze Pagina