Ik heb een aantal berichten gelezen en het onderwerp pakt mij best wel.
Hieronder ons verhaal.
Mijn vrouw en ik rookten ieder ongeveer 4 pakjes zware Brandaris per week.
Heftig en duur.
Dus vanuit deze historie schrijf ik dit stukje.
Ik ben geen voorstander van surrogaten, tenzij je niet wilt stoppen met roken en het gewoon wat goedkoper en iets minder ongezond wilt maken.
Dan ben je met de E-sigaret (of Pijp, heb ik ook al gezien) wel goed bezig .
Het blijft een keuze.
Nicotine staat op de schaal van verslavende middelen bovenaan, nog boven heroïne dus.
En met zo'n E-sigaret blijf je dus gewoon verslaafd, het kost je alleen minder geld.
Uitzondering natuurlijk daar gelaten, er komen ook mensen van het roken af m.b.v. de E-sigaret.
Ik ben ruim 3 jaar geleden na diverse pogingen, samen met mijn vrouw, eindelijk geslaagd om er vanaf te komen.
Via en met hulp van onze huisdokter hebben wij samen een kuur gedaan met een pilletje genaamd Champix.
Natuurlijk zal dit niet voor iedereen werken maar voor ons was het een bovenslag .
Champix dempt het sensatie gevoel van nicotine.
In het begin slik je die pillen en rook je gewoon door zoals je gewent was.
Na een week vergeet je gewoon te roken na het eten en dat was voor mij toch wel een geniet punt.
Na 12 dagen avonds nog gewoon lekker gerookt alsof ons leven er van af hing (rare beeldspraak) en de volgende dag gewoon niet meer gerookt , geen ontwenningsverschijnselen, niet onwennig met de tijd van je rookmomenten, helemaal niks.
Nu, ruim 3 jaar later, ren ik 6 hoog de trappen op en ben ik wel moe maar dat is na 2minuten weer over.
Voorheen, in mijn rook periode deed ik dat ook wel eens maar dan moest ik , eenmaal boven, eerst gereanimeerd worden en een uur aan de zuurstof voor ik weer wat kon doen.
Ik was altijd een verstokt roker en iedereen die vond dat het slecht was kon de wind van voren krijgen van mij, ik had heel veel excuses om maar te blijven roken.
Achteraf hadden ze wel gelijk , dat wist ik diep in mijn hart toen ook wel maar het is een verslaving en dan gelden rationele gedachten niet.
Tot mijn vrouw gedotterd moest worden omdat haar beide slagaders naar de benen zo goed als dicht zaten.
Hierdoor kun je eigenlijk nauwelijks meer lopen.
Dat zet te denken als je nog maar net 50 bent.
Uiteindelijk is dit wel de aanzet geweest voor verdere actie.
Met mij zijn er veel kennissen ook gestopt.
Zo van als het hem lukt moet ik dat ook kunnen.
Is een leuk neven effect.
Het is een heel verhaal geworden maar ik ben ook zo ontzettend blij dat wij er vanaf zijn na bijna 40 jaar stroef zware shag roken dat ik dit iedereen wel wil vertellen in de hoop dat het hun sterkt om het ook te doen.
Om even weer on-topic te gaan, de E-sigaret kan best de sigaret vervangen maar helpt je waarschijnlijk niet van je nicotine verslaving af.
Wel is het vele malen beter dan roken omdat je niet alle chemicaliën die in tabak zitten inademt (teer , benzeen, tolueen etc.).
Verder moet je natuurlijk doen waar je je prettig bij voelt.
Oh ja, het geld wat wij vroeger verrookten storten we nog steeds op een speciale rekening en daar doen we allemaal leuke dingen mee als extra stimulans hoe goed we niet bezig zijn.
(en dat gaat over duizenden euro's in al die jaren)
Groeten, Rudi