Wie is verantwoordelijk?

Stel: ik verkoop een eigengebouwde turbinemotor. Stel dat ik heb er een soort logboek van heb gemaakt. Stel dat ik pertinent weet dat het een betrouwbare motor is. Stel dat ik hem twee jaar heb en er 30 cycles op zitten heb.

Stel nu dat de koper, na een tijd geraakt verwond of overlijdt aan de verwondingen van bv. een ontploffing van de motor, een losgeslagen turbinewiel, of splinters van dat wiel van mijn verkochte motor, of andere oorzaak...
kan ik daarvoor verantwoordelijk gesteld worden? Zelfs indien ik hem laat tekenen voor het feit dat de risico's voor hem zijn?

Zijn er op dat vlak regels in de Benelux?

Zou het niet beter zijn zo' n motor verkopen in losse delen? Of kan ik ergens voor die risico's gedekt worden?

Jacques
België

Je verkoopt een motor. Vanaf dat moment is de koper verantwoordelijk ervoor. Dit tenzij jij heel nadrukkelijk verborgen verbreken opzettelijk achter hebt gehouden.

Het woord verwijtbaar is hier van belang.

30 cycles in 2 jaar is overigens niet echt veel.. zou op basis van 30 cycles niet kunnen zeggen dat een motor betrouwbaar is. Ik neem daarbij aan dat je met 30 cycles bedoelt dat de motor 30 keer gelopen heeft.

Als dit een zelfbouw motor is ,en ook al heb je hem een soort papier laten ondertekenen ,dat de risico's voor hem zijn , dan nog zal je het heel zwaar krijgen als er inderdaad wat met de motor gebeurt.

Je kan namelijk nooit achterhalen wat hij er mee uitgespookt heeft.

Kijk hier alsjeblieft mee uit .

Dat is ook de reden geweest dat ik dat niet meer gedaan heb.

Ik was namelijk ook van plan die kj freepower turbines op de markt te brengen , maar een wijs man heeft me daar gelukkig van afgepraat.

Je kan het natuurlijk doen aan iemand die je kent ,en ook kunt vertrouwen , maar geen wild vreemde .

Ik ben namelijk bezig gewest met iemand die een turbine wou hebben voor in z,n speedboot.

Later kwam ik er achter dat dit helemaal geen geschikte persoon was ,en als er dan iets kapot gaat ,dan staan ze elke weer op de stoep ,tot grote ruzie toe.

Je zal sterk in je schoenen moeten staan ,heel goede apparatuur moeten hebben ,en wat het belangrijkste is , vermelden om hoeveel draai urende motor na gekeken moet worden , en dat moet hij wel ondertekenen ,want als er dan wel wat gebeurd , en hij komt naar jou ,en je checked z,n draai uren ,en hij zit er ruim overheen , dan kun je zeggen ,he jongen ,dit is je eigen risico ,ik maak het niet.

Je zal een goede overeenkomst moeten samenstellen ,waar je je volledig indekt voor dit soort dingen.

Wat je ook nog vergeet is dat ,als je eigenbouw wieltjes gebruikt , de motor op 150 procent vermogen moet draaien voor een lange tijd ,want je moet kunnen zeggen dat de motor veilig is , en 30 keer gedraait in 2 jaar is natuurlijk niets , dan moet je net als bij mij 70 uur gedraait hebben in een paar maanden ,dan weet je wat, en dan komen ook meestal de problemen om de hoek kijken , nee ik zou er mee oppassen .
En ik begin er nooit aan ,te veel gezien hoe het fout kan gaan .

Dit is niet negatief bedoeld ,maar ik hoop dat je dit goed leest ,en een goed besluit neemt.

Mvg,

Martin.

Het beste is wat je het laatst aangaf ,onderdelen verkopen ,want dan moet hij het zelf in elkaar zetten ,en dat is zijn risico wat ie neemt ,dan ben jij van alles af, tuurlijk moet je er wel voor zorgen dat dan de onderdelen goed zijn .

Groetjes,

Martin.

Hallo Jacques,
Hoe is het met de turbo-fiets?
Dit is een goede vraag.
Ik zelf heb dit opgelost door motoren uitsluitend door goede bekenden te laten gebruiken.
En uitsluitend tegen materiaal prijs of gratis indien materialen zelf aangeleverd.
Dit ter voorkoming van dergelijke "teleurstellingen of verplichtingen".
Die dingen verkopen en dan in de handen laten komen van mensen die van toeters nog blazen (en Harpen) weten, is een groot risico. Derhalve ook tijd investeren in het leren omgaan van deze motoren (veiligheid, prechecks, afstellen, starten, luisteren, problemen herkennen, etc. etc.)

Indien je twijfel hebt, zou ik de motor in onderdelen verkopen, zodat degene die erin slaagt om dan op een redelijk eenvoudige manier zo'n motor in elkaar te zetten, ook al wat (technische) vaardigheden moet hebben. Maar dan wel zelf de verantwoordelijkheid heeft indien er iets fout gaat. (losse vijzen, wiel niet vast, niet gebalanceerd etc).
Met zelfbouw motoren (waarbij de kwaliteit in sommige gevallen hetzelfde of soms beter kan zijn dan commerciele motoren, immers bij die comcommerciele motoren daar zitten ook mindere broeders tussen...) zie je daarentegen bij de eigenbouw motoren ook varianten die levensgevaarlijk zijn, zoals inderdaad brekende assen omdat men denkt dat er niet gebalanceerd hoeft te worden.

Hierop doorbordurend... wat denk je indien je een mooi merkmotortje via marktplaats koopt, waarvan je ook niet weet wat ermee gebeurt is? Weet je of deze motor niet een paar keer door een "amateur" uit elkaar gehaald is?
Bij conventionele motoren is dit allemaal nog redelijk te overzien, ook als de motor achteraf kuren vertoond.
Bij een turbolientje is dat toch wat anders, (zoals je aangeeft).

Best wel goed om hier flink over na te denken. Het indekken door een formuliertje wil niet altijd een oplossing bieden als indekking. Weten aan wie je iets overdoet is denk ik belangrijker.

groet,
Andere Jacques

@ Martin;

Jij geeft op evenementen ook demo's met je (schitterende, petje af) eigenbouw motoren, waar soms een hele drom mensen omheen staat, ook naast de motor....
(mij is verteld dat nooit te doen bij een turbine)
Als die eens uit elkaar klapt?

Dat geef ik toe dat het publiek er dicht bij stond ,maar dat ben ik al gewend toen ik met de micropuller begon met turbine ,ze kropen er bijna in.

Maar wat jij zegt dat het gevaarlijk kan zijn om naast een turbine te staan , geef ik gedeeltelijk toe , maar wat ik ook zeg is ,dat ik vind dat een motor gevaarlijk is , zal ik hem nooit ergens demonstreren .

Ik ben verzekerd van mezelf ,en ik weet dat het veilig is ,

En dat komt omdat ik weet wat er mis kan gaan ,met turbines , en als het mis gaat ,wat de gevolgen zijn .

Er kan altijd wat gebeuren ,tuurlijk ,maar dat heeft niets met zelfbouw te maken ,dat kan ook met fabrieks turbines, en als je van te voren zegt tegen de mensen dat het gevaarlijk is ,dan vind ik ,maar dat moet ieder voor zich zelf weten ,dat je geen vertrouwen hebt in de dingen die je maakt.

Groetjes,

Martin.

Als dit een zelfbouw motor is ,en ook al heb je hem een soort papier laten ondertekenen ,dat de risico's voor hem zijn , dan nog zal je het heel zwaar krijgen als er inderdaad wat met de motor gebeurt.

Helemaal niet, ik begrijp niet waar je dat vandaan haalt. Het is gewoon niet waar.

Je kan namelijk nooit achterhalen wat hij er mee uitgespookt heeft.

Dat is ook helemaal niet relevant, de bewijslast zou op zo'n moment namelijk niet bij jou, maar bij hem liggen. Dan moet de koper gaan aantonen dat jij als verkoper wist dat er iets mankeerde aan die motor en dat niet vermeld hebt.

Het hele nederlandse recht leunt sterk op redelijkheid en billijkheid. Zolang jij gewoon in alle redelijkheid een zelfbouwproduct verkoopt, kan er niets gebeuren. Diegene die het koopt kan in alle redelijkheid weten dat hij een zelfbouwproduct gekocht heeft en is ook verantwoordelijk voor het correct gebruiken ervan.

Ik was namelijk ook van plan die kj freepower turbines op de markt te brengen , maar een wijs man heeft me daar gelukkig van afgepraat.

Ik weet niet of dat wijs man is, maar ken het hele verhaal niet. Je leven laten leiden door angsten, bereik je niets mee.

Hoe dan ook, je vergelijkt nu appels en peren. Zodra je structureel fabrikant wordt en op commerciele basis dingen gaan verkopen, dan komen verantwoordelijkheden gedeeltelijk anders te liggen, echter dat is hier niet aan de orde. Topicstarter wil een motor verkopen, voor zover ik begrijp.

Je zal een goede overeenkomst moeten samenstellen ,waar je je volledig indekt voor dit soort dingen.

Beetje onzin, met alle respect. Ja je hebt gelijk dat als je particulier iets verkoopt aan een vreemde, dat je dan het risico loopt dat die vreemde echt vreemd is. Asocialen en gekken heb je overal. Dat staat geheel los van of je nou een turbine verkoopt of de oude fiets van je opa ofzo. Dat is een risico wat inherent is aan particuliere verkoop.

Ik begrijp uit de topicstart dat het hem meer om de juridische feiten er achter ligt en dat is gewoon heel helder. Als hij gewoon eerlijk en oprecht een zelfgebouwde motor verkoopt, is hij na verkoop nergens meer verantwoordelijk voor. Punt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Alleszins dank voor jullie gewaardeerde inbreng tot nu toe. Mijn gegevens zijn in ieder geval fictief. Maar dat doet er niet toe.

Het is mij inderdaad om de jurische aspecten te doen. Het is namelijk zo dat in de U.S.A., in de meeste gevallen, gemakkelijk de verkoper kan aansprakelijk gesteld worden voor gebeurlijke ongevallen met een zelfbouw turbine motor. Reden : niet gehomologeerd, niet aangegeven aan de A.M.A., geen vermelding van de oorsprong van de onderdelen, geen controle door een bevoegd kenner van jet motoren , eigenlijk redenen genoeg. Onrustwekkend.

Natuurlijk wil ik zo een voorval van ongeval in geen geval meemaken.

Stel in verkoop hem aan een onbekende die er geen kaas van gegeten heeft , hij start de motor met te weinig toeren en spuit er kerosine ( of andere fuel), dit terwijl zijn gas start ook nog werkt: wel een ontploffing is best mogelijk. De gevolgen zijn niet te overzien.

Stel ik verkoop, en de nieuwe eigenaar vindt het niet nodig hem te starten met een ecu. hij Draait de motor boven zijn toeren en de turbine splintert in honderden stukken, ben ik dan verantwoordelijk voor zijn onachtzaamheid?
Ik vind van niet . In Amerika vindt de juridische wereld van wel. En dit verontrust me . Als het hier waait, dondert het in Amerika. Of hoe zeggen ze het in Europa? Iets met Keulen?

Maar Amerika is geen Europa....

Ook moet ik zeggen : we zijn allemaal ervaren turbinebouwers en onderhouders. Sommigen onder u kennen de turbine door en door . Er zijn er zelfs onder ons die een turbine kunnen starten en evalueren enkel op het geluid dat hij maakt. En elk mogelijk defect hebben we al eens gehad. En... opgelost.

En de ervaring leert ons, mits correct gebruik, dat er eigenlijk weinig risico mee gemoeid is, maar vertel dat maar eens aan een leek, of aan een rechter, of zelfs aan een advokaat.
We zijn , in verhouding, met onze hobby een zeer kleine kwetsbare gemeenschap.

@Jacques Verfbrander : Hoe gaat het met je ? Blij te horen dat je nog altijd erg begaan bent met die hobby. Ik ben bezig een aantal motoren te bouwen met bijzondere compressor. De mobiel gaat in de lente zijn capaciteiten tonen op een vliegveld.. Ik maak zeker verslag.

Jacques
België

ben ik dan verantwoordelijk voor zijn onachtzaamheid?

Jij verkoopt iets, de koper gebruikt het verkeerd en het gaat kapot. Dan ben jij bij mijn weten niet aansprakelijk, ongeacht of dat nu een TV is, een kettingzaag, of een turbinemotor. Uitzondering daarop zou kunnen zijn als het verkochte op zichzelf een 'illegaal product' is, bv. een zelf gemaakt wapen of iets dergelijks.

Ook moet ik zeggen : we zijn allemaal ervaren turbinebouwers en onderhouders.

Ik niet hoor. Ken amper de basisprincipes van een turbine. Is ook niet zo heel erg relevant voor het juridische vraagstuk, maar zal mij verder onthouden van de discussie ;)

Mijn gedachte over dit verhaal is een beetje gebaseerd op ervaringen en goedkeuringen van producten.

Het plaatje hangt er maar net vanaf of je dit product commercieel op de markt brengt. Wat inhoudt dat er niet een of twee stuks voor bekenden worden geproduceerd maar dat je er tien verkoopt en er winst op maakt. Of hier specifieke getallen voor staan weet ik niet maar wellicht is dit ook ter interpretatie van de rechter.

Indien het dus als 'commerciële activiteit' wordt bestempeld ben je voor zover ik weet onderhevig aan een CE keurmerk wat weer bepaalde veiligheids eisen en goedkeuringen met zich mee brengt. Indien je zelf produceert zul je een ISO certificaat met Module B moeten hebben (design approval) en als je enkel assembleert dan val je onder module D wat weer terug moet verwijzen naar een design goedkeuring van je ontwerp 'partner'.

Nogmaals dit is algemene kennis gebaseerd op de productie van hydraulische componenten. In hoeverre dit opgaat voor modelturbines en wat dan precies een commerciële activiteit is laat ik buiten beschouwing omdat ik het simpelweg niet weet.

Hallo,

Formulieren laten tekenen heeft geen zin, als je dit namelijk doet ben je bekend met de wet en kun je er later op aan gesproken worden.

Ik heb dat gehad met de vraag om instrukteur te zijn en iemand te leren vliegen, de instrukteur staat in de wet is altijd verantwoordelijk voor zijn leerling ook als deze alleen gaat vliegen!!!!!.
Dus als je iets laat tekenen ben je bekend met dit lastig fenomeen dus op dat gebied de wet kent en dus verantwoordelijk bent, laat je niets tekenen kun je er nog onderuit komen dat je dit niet bekend was of dat de leerling
uitdrukkelijk veboden had om alleen te vliegen.
Om deze redenen ben ik geen instrukteur meer.

In Amerika daar ben je voor alles verantwoordelijk ik heb een auto gehad daar zat een stikker in dat je de auto 5 minuten moest laten lopen zodat de remdruk voldoende was opgebouwd voor je ging rijden, dit alleen voor niet verantwoordelijk te zijn voor ongelukken.

Ook zou je in de winkel voor alles moeten tekenen dat de verkoper niet verantwoordelijk is voor de gebreken van het produkt.

Ik heb dat gehad met de vraag om instrukteur te zijn en iemand te leren vliegen, de instrukteur staat in de wet is altijd verantwoordelijk voor zijn leerling ook als deze alleen gaat vliegen!!!!!.
Dus als je iets laat tekenen ben je bekend met dit lastig fenomeen dus op dat gebied de wet kent en dus verantwoordelijk bent, laat je niets tekenen kun je er nog onderuit komen dat je dit niet bekend was of dat de leerling
uitdrukkelijk veboden had om alleen te vliegen.

Als die dus alleen gaat vliegen ben je nooit verantwoordelijk voor hem .
In dat moment moet hij zelf verzekerd zijn en is voor zijn doen zelf verantwoordelijk .

Voor de Instrukteurs zouden alle clubs een verzekering moeten hebben .

In Duitsland is dit geregeld door de kostenlose verzekering van de DMVF .
Ook Instrukteuren zijn kostenloos extra verzekerd .

Je verkoopt een motor. Vanaf dat moment is de koper verantwoordelijk ervoor.

Dan moet er wel een CE opzitten anders heb je een heel groot probleem bij ongelukken .

Mvg Johan

Nee hoor Johan. Het gaat hier immers om een one-time zelfbouwproduct van een particulier.

Het is echt een totaal verschil of je als particulier een keer wat bouwt en verkoopt, of als je dit als bedrijfsmatige activiteiten gaat ontplooien.

Verder hoor ik veel onzin hier. Uitspraken als geen formulieren want dan laat je weten hoe de wet werkt.. sorry hoor maar dat is echt stierenpoep.

Iedere nederlander wordt geacht de wet te kennen. "Dat wist ik niet" is nooit een excuus.

Als verkoper van een eigenbouw turbine, dien je de koper daarvan op de hoogte te stellen, hij kiest daar zelf voor en weet ook dat de motor dus eigenlijk naamloos is.
Let wel, we praten hier niet over ilegale praktijken of wapens.
Er zijn ook mensen die zelf propellers maken, zelf brandstof mengen, enz.
Als koper daarvan weet je dat je niet terug hoeft te gaan voor garantie, je koopt het omdat je de verkoper vertrouwd. Alle risico`s zijn dus voor de koper.

Als verkoper van een eigenbouw turbine, dien je de koper daarvan op de hoogte te stellen, hij kiest daar zelf voor en weet ook dat de motor dus eigenlijk naamloos is.
Let wel, we praten hier niet over ilegale praktijken of wapens.
Er zijn ook mensen die zelf propellers maken, zelf brandstof mengen, enz.
Als koper daarvan weet je dat je niet terug hoeft te gaan voor garantie, je koopt het omdat je de verkoper vertrouwd. Alle risico`s zijn dus voor de koper.

Zoals gezegd helemaal afhankelijk of hij zomaar iets maakt voor een maatje of dat hij het commercieel aanbiedt.

Goederen moeten aan CE voldoen.. je kan niet zomaar zaken produceren en op de markt zetten. Dat is op zich al in conflict met wetgeving. Dan is de verantwoordelijkheid bij geleden schade door de gebruiker een logisch aftreksel.

Laatst bewerkt:
Ik ga uit van het verhaal van de topicstarter.
Gewoon een eerlijke hobbyist die een van zijn projectjes van de hand doet.

Zodra je een productielijn gaat opzetten wordt het een heel ander verhaal :p
Dan krijg je naast de schadeclaim ook nog een een belastingaanslag !

Ik ga uit van het verhaal van de topicstarter.
Gewoon een eerlijke hobbyist die een van zijn projectjes van de hand doet.

Zodra je een productielijn gaat opzetten wordt het een heel ander verhaal :p
Dan krijg je naast de schadeclaim ook nog een een belastingaanslag !

Tja waar is die scheidingslijn..moeilijk te zeggen. Productielijn is wel erg overdreven maar wie weet dat wanneer je er 3 maakt op een jaar en met marge verkoopt dat je niet commercieel geacht wordt?

Mocht je echt antwoord op dit vraagstuk wensen dan zul je een jurist moeten vragen die ervaring heeft met productie-verkoop en nomeringen.

Back