FOX35
PH-SAM
Medeliefhebbers,
Eerst de vraag: wie weet hoe een Jeti 2,4 Ghz ontvanger ‘gebonden’ moet worden aan een Multiplex Cockpit SX-zender, oorspronkelijk 35 Mhz, maar een jaar of 20 geleden omgebouwd met een 2,4 Ghz Jeti-module.
De achtergrond: Ik heb wel wat gedabbled in radio, met name onder invloed van wijlen mijn modelvliegmaatje Jan Bakker. Ik had toen al een Robbe besturing met kristallen. Omdat ik met meer modellen begon te vliegen moest er een zender komen met een modelgeheugen. Het werd een Multiplex Cockpit SX, aanvankelijk op 35 Mhz. Ik vond het al spijtig dat de bediening (= programmering) een stuk ingewikkelder werd. Het doorhebben van menustructuren is nooit zo mijn ding geweest. Kort daarna werd 2,4 Ghz veel algemener in Nederland. Jan Bakker adviseerde mijn Cockpit zender van een 2,4 Ghz module te voorzien en wel van het Tsjechische merk Jeti en van een LiPo zenderaccu. We hebben het dan over rond 2005. Een erg enthousiaste radiovlieger ben ik nooit geweest. Dat werd nog erger toen ik merkte dat ik het meeste plezier beleefde aan een paar schuimmodellen. De eerste een ultralight-achtige trainer en de tweede een EPP Piper Cub, beiden met ingebouwde en bijbehorende 27 MC-installaties, en daarnaast Kyosho Miniums. Ik vond het leukste om met de radio modellen zoveel mogelijk ‘vrije vlucht te vliegen’. Ik trimde ze in een flauwe linker bocht. Na de handstart vloog ik dan ver genoeg tegen de wind van me af en liet dan de zender los tot het model over me heen was gecirkeld, waarna ik weer (door een beetje rechts roer te geven) rechtuit tegen de wind een eind van me af vloog en de zender weer los liet. Dit bleef ik herhalen tot de accu leeg was. Hoogte regelde ik met de ‘gas’stand van de electromotor. Ook daar kwam ik zo weinig mogelijk aan. Als het model te hoog dreigde te komen een klikje ‘gas’ minder en als ik te laag dreigde te komen een klikje meer.
De Cockpit-zender raakte dus enkele jaren na de ombouw in onbruik en na mijn verhuizing naar een kleiner huis heb ik me eerst alleen met vrije vlucht bezig gehouden. Nu, onder invloed van de beperkingen voor vrije vlucht vliegen op OHA, wil ik een Tomboy van stal halen die in een ver verleden al eens door Jan Bakker van servo’s voor hoogte en richting was voorzien. Het heeft een paar jaar (!) geduurd voor ik alles weer bij elkaar gevonden had wat na de verhuizing verspreid was geraakt: zender, laadkabel, lader, voeding voor de lader, ontvanger en ontvangeraccu.
Heeft hier iemand Jeti-apparatuur, of een Multiplex Cockpit die me kan helpen de installatie werkend te krijgen?
Stel dat ik overigens besluit beter een andere installatie te kopen. Wat zou dan van de beste en eenvoudigste de goedkoopste zijn (of van de goedkope eenvoudige de beste)? Ik hoef geen model geheugen meer en 2-kanaals is voldoende (hoogte en richting, rolroeren hoeft niet bij mijn vintage VV-modellen en ik kleine dieseltjes zonder gasregeling). Eenvoud vind ik belangrijker dan mogelijkheden. De installatie moet wel een ‘fullsize’ reikwijdte hebben.
Eerst de vraag: wie weet hoe een Jeti 2,4 Ghz ontvanger ‘gebonden’ moet worden aan een Multiplex Cockpit SX-zender, oorspronkelijk 35 Mhz, maar een jaar of 20 geleden omgebouwd met een 2,4 Ghz Jeti-module.
De achtergrond: Ik heb wel wat gedabbled in radio, met name onder invloed van wijlen mijn modelvliegmaatje Jan Bakker. Ik had toen al een Robbe besturing met kristallen. Omdat ik met meer modellen begon te vliegen moest er een zender komen met een modelgeheugen. Het werd een Multiplex Cockpit SX, aanvankelijk op 35 Mhz. Ik vond het al spijtig dat de bediening (= programmering) een stuk ingewikkelder werd. Het doorhebben van menustructuren is nooit zo mijn ding geweest. Kort daarna werd 2,4 Ghz veel algemener in Nederland. Jan Bakker adviseerde mijn Cockpit zender van een 2,4 Ghz module te voorzien en wel van het Tsjechische merk Jeti en van een LiPo zenderaccu. We hebben het dan over rond 2005. Een erg enthousiaste radiovlieger ben ik nooit geweest. Dat werd nog erger toen ik merkte dat ik het meeste plezier beleefde aan een paar schuimmodellen. De eerste een ultralight-achtige trainer en de tweede een EPP Piper Cub, beiden met ingebouwde en bijbehorende 27 MC-installaties, en daarnaast Kyosho Miniums. Ik vond het leukste om met de radio modellen zoveel mogelijk ‘vrije vlucht te vliegen’. Ik trimde ze in een flauwe linker bocht. Na de handstart vloog ik dan ver genoeg tegen de wind van me af en liet dan de zender los tot het model over me heen was gecirkeld, waarna ik weer (door een beetje rechts roer te geven) rechtuit tegen de wind een eind van me af vloog en de zender weer los liet. Dit bleef ik herhalen tot de accu leeg was. Hoogte regelde ik met de ‘gas’stand van de electromotor. Ook daar kwam ik zo weinig mogelijk aan. Als het model te hoog dreigde te komen een klikje ‘gas’ minder en als ik te laag dreigde te komen een klikje meer.
De Cockpit-zender raakte dus enkele jaren na de ombouw in onbruik en na mijn verhuizing naar een kleiner huis heb ik me eerst alleen met vrije vlucht bezig gehouden. Nu, onder invloed van de beperkingen voor vrije vlucht vliegen op OHA, wil ik een Tomboy van stal halen die in een ver verleden al eens door Jan Bakker van servo’s voor hoogte en richting was voorzien. Het heeft een paar jaar (!) geduurd voor ik alles weer bij elkaar gevonden had wat na de verhuizing verspreid was geraakt: zender, laadkabel, lader, voeding voor de lader, ontvanger en ontvangeraccu.
Heeft hier iemand Jeti-apparatuur, of een Multiplex Cockpit die me kan helpen de installatie werkend te krijgen?
Stel dat ik overigens besluit beter een andere installatie te kopen. Wat zou dan van de beste en eenvoudigste de goedkoopste zijn (of van de goedkope eenvoudige de beste)? Ik hoef geen model geheugen meer en 2-kanaals is voldoende (hoogte en richting, rolroeren hoeft niet bij mijn vintage VV-modellen en ik kleine dieseltjes zonder gasregeling). Eenvoud vind ik belangrijker dan mogelijkheden. De installatie moet wel een ‘fullsize’ reikwijdte hebben.