Wie kan mij aan meer info helpen over wik modelle speed astir?

Ik heb de kleine broer gehad, de WIK speed Astir met 3 of 3,2 meter spanwijdte. Dat model vloog prima. Hij had vol beplankte ribbenvleugels met flaps, volgens mij waren die flaps niet standaard. De vleugels waren niet erg buigstijf, als je hard ging vliegen leek het vliegtuig wel een vogel, maar het heeft nooit geflutterd of stuk gegaan.
Met deze kist heb ik mijn allereerste sleepstartjes gemaakt.

Laatst bewerkt door een moderator:
IDe vleugels waren niet erg buigstijf, als je hard ging vliegen leek het vliegtuig wel een vogel, maar het heeft nooit geflutterd of stuk gegaan.

Een lage buigstijfheid (en een hoge torsie stijfheid) is goed om flutter tegen te gaan.

De eigen frequentie voor buiging ligt vrijwel altijd beneden die van de torsie.
Door snel vliegen neemt de eigen frequentie voor buiging toe en die voor torsie af.
Hierdoor kom je mogelijk op een snelheid waar beiden samenvallen en je krijgt flutter, ook bij een vleugel zonder roeren.
Door de torsie stijfheid zo hoog mogelijk te maken is het vrijwel altijd mogelijk de fluttersnelheid van een model boven de maximale operationele snelheid te krijgen. Een goede glas, aramide of carbon huid onder 45° is normaal voor ieder model voldoende.

Roeren maken de zaak altijd slechter.
Tenzij de roeren massa gebalanceerd zijn rond de roeras, dan bewegen ze mee met de vleugel als ware het een vaste verbinding.

Rick

Ik spelde destijds alle catalogi (Robbe, Graupner, Wik, wat er maar was). :yes:

4900 mm: niet bij Wik. :nooo:

jan.

Back