Wie kan mij helpen met de bouw van de Monofoil?

• Topicstarter Topicstarter Sailrocket
  • Startdatum Startdatum
S

Sailrocket

Guest
Hoihoi,

Voor school heb ik de opdracht gekregen een model van deze boot (monofoil) te bouwen.

The Boat - Model

Of de (Vestas) Sailrocket

Vestas Sailrocket

sailrocket2-415.jpg

Ik heb zelf weinig verstand van modelbouw dus alle tips zijn van harte welkom!!

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes Vera

Op wat voor school zit je? En welke studierichting volg je? Moet je dit alleen doen, of is dat een groepswerk? Wanneer moet het af zijn? Hoeveel budget heb je? Wat moet die boot kunnen (staan, varen, wereldrecord breken)? Welke hulp heb je nodig (ontwerp, materiaalkeuze, bouwtechnieken, radiobesturing)?

Mijn tip: zoek een botenclub in de buurt, word lid, en stel vragen naar hartelust.

Have fun @
Altitude 100

Apart ding zeg!
draagvleugelprincipe met een soort van vleugel i.p.v. een zeil?
Tis de eerste keer dat ik dit zie.
Nog niet een model van gezien, maar wie weet?
succes met je opdracht.

gr Richard

Hee Altitude 100,

Ik zit op een kunstacademie, richting Ruimtelijk Ontwerp.
Wij moeten deze opdracht in tweetallen doen en krijgen hier 6 weken de tijd voor. Het gaat erom dat wij meer inzicht krijgen in de technische constructie van zo'n toestel. Ons doel is dat het echt werkt, dus dat het door de wind vooruit komt. Wij zijn vooral heel erg benieuwd naar hoe jullie dit bouwtechnisch aan zouden pakken en welke materialen we hiervoor kunnen gebruiken? Wij wonen in Breda maar hier in de omgeving heb ik nog geen botenclub kunnen vinden.

Groetjes!

Ik zou ook is vragen bij de vliegeniers op het forum.
En daar is kijken wat zij allemaal gebruiken en hoe ze het doen.
Volgens mij is het meer vliegtuig dan schip/boot.

Ik denk dat je bij materiaalkeuze balshout en heel dun treplex moet gebruiken.
of mischien iets van schuim met eventueel een laagje g4 met een vezeldoek erom,

Eric en Altitude100, bedankt! Daar heb ik zeker iets aan :)

Volg Vestas al zeer lang, de opdracht die ze julie gegeven hebben is niet niks en dat op 6 weken, julie leraar heeft er zeker geen idee van hoeveel werk dat er aan dat rekort vaartuig is.
De juiste vorm geven zal julie wel lukken en een halve vliegtuig vleugel dat is ook geen probleem maar de ballans tussen je idro foils en je vleugel dat is een heel ander verhaal.
Het vestas team is ook begonnen met een rc schaal model, lees hun verhaal eens dan ga je een beter idee krijgen .
Wens julie in ieder geval succes ;)

Voor de romp zou ik inderdaad balsahout en een glasmatje/koolstofmatje gebruiken. de vleugel opbouwen uit balsa ribben en bekleden met strijkfolie wat ook voor model vliegtuigen wordt gebruikt. ik zou ook de hoek van de vleugel verstelbaar maken zodat je die enigzins kunt trimmen zodat hij niet teveel lift geeft (of juist te weinig). ik hoop dat jullie de die zes weken niets anders hoeven doen voor de opleiding, dit gaat tijd vreten, al naar gelang van hoe hoogwaardig het eindproduct moet worden ;-)

Ik zou ook niet te klein bouwen (iets in de richting van 1.5 meter), maar hierbij zal natuurlijk het budget een rol spelen.
voor een stappenplan van het bouwen denk ik dat je een (willekeurig) bouwverslag moet doorlezen, het principe is hetzelfde, alleen de spanten hebben een andere vorm. ik zou er niet voor kiezen om een plug , dan een mal en daarin een romp te maken. gewoon de romp van dun balsa bouwen en daarom kunthars met vezels om het stijf en waterdicht te maken.

HEEEEEEEL veel succes gewenst ;-)

Francis

Super bedankt voor je reactie! Ik hou jullie op de hoogte! Zat zelf ook te denken aan ongeveer 1,5 meter :) Zou je ons nog een bepaald verslag aanraden? Waarbij een aantal basis dingen goed omschreven staan?

Helaas is dit wel een van de 6 opdrachten.. maar wel de grootste! We gaan nu ook niet voor een super hoogwaardig eindproduct, dit is allemaal nog zo nieuw voor ons.. Maar leerzaam zal het zeker wel zijn ;)

Gr.

Vera mooi project ik hou wel van dit soort vaartuigen , als jullie de romp van roofmate/floormate maken ,schuren en daarna een dun (45-80gr) glasvezel met epoxy erover (hoeft in mijn opinie geen duur koolstof of het alternatief Basalt gewebe ff googlen)) , doen heb je al een lichte en sterke basis , als je er openingen in wilt maken ,simpel snij je het eruit , ook de ruimte die je nodig bent voor evt electronika , dit is mijn idee , en heb soms wel goeie ?.

gr Rexonamen

Back