Wie kan mij helpen met het benoemen van de verschillende vliegtuigen die in deze historische film va

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door maaskie, 11 okt 2014.

  1. maaskie

    maaskie

    Lid geworden:
    23 jun 2006
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nijmegen
    Misschien hoort dit onderwerp hier niet helemaal thuis, maar omdat de NLC een van de weinige vrije vlucht clubs in Nederland is, denk ik dat ik hier de juiste mensen tref.

    Op Youtube is nu een film te bezichtigen van/over de NLC. Het is een promotiefilm van de club gemaakt in de jaren '40. Tenminste, dat is mijn schatting. Ik wil gaan proberen te achterhalen of deze schatting correct is. Dit kan onder andere gedaan worden door de modellen te benoemen die gevlogen worden in de film. Als achterhaald kan worden wanneer deze ontworpen zijn, dan is misschien ook te bepalen of mijn schatting correct is.

    De film is hier te bezichtigen:
    [media=youtube]eBVfpWSpniw[/media]

    Wie kan mij helpen?

    Alvast bedankt voor de moeite! Ennuh, ook veel kijkplezier :)

    Greetz,
    Jurgen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Mooi filmpje uit de oude doos :D , met de modellen kan ik je niet verder helpen maar de motor die in beeld komt iets voor en na minuut 8 is een Nova 1 , 4.5cc tweetakt diesel ontworpen door een Nederlander , I.J.v.Leeuwen , tijdens de oorlog in 1943 , er is ook een tekening verschenen in "De Modelbouwer" toendertijd voor zelfbouwers .

    Deze staat ook op mijn lijstje van nog te bouwen motors .

    [​IMG]

    Groeten Jef
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. DHZ

    DHZ In Memoriam

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Wanneer gefilmd?

    Best wel een lange film, gelet op het tijdperk. Tijdens de oorlog zat zoiets er écht niet in - een dergelijke opname helemaal niet, dacht ik. Aan de wanden van het clubhuis hangen afbeeldingen en posters van 4-motorige KLM toestellen. Ik zag een Connie en een DC6(?). Ik schat dat het eind jaren '40, begin jaren '50 is.

    Groet,
    JW
     
  4. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW

    Inderdaad Jef, goed gezien!
    Film moet in elk geval van na WWII zijn. De tekening van de Nova is in 1944 in "de modelbouwer" gepubliceerd geweest. Mijn Nova is in 1947 gebouwd.
    [​IMG]

    Als ik de kledingstijl en haarsnit van de "acteurs" vergelijk met vergelijkbare filmpjes kom ik op 1948/1952 uit...
    Op één van de tekstborden waarbij men het vervoer van de toestellen aankondigt staat een karikatuur van een willys getekend. Deze werden pas enkele jaren na het beëindigen van WWII vrijgegeven.
    Dr Ir M.H. Damme die een toespraak geeft in de film was voorzitter van de KNVvL van 1945 tot 1950.
    Mijn vermoeden is dat dit filmpje uit 1948/1949 komt. Ik vind het in elk schitterend en ik kan uren naar dit soort filmpjes kijken. Als je ziet hoeveel werk er in sommige van deze vliegtuigen gestoken is. Op een gegeven moment komt er een VV-zwever voorbij met een dubbel gewelfde V-staart. :cool:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. maaskie

    maaskie

    Lid geworden:
    23 jun 2006
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nijmegen
    Bedankt voor jullie input tot zover! Heel erg duidelijk!
    De film is dus waarschijnlijk niet gemaakt rond 1940, maar een jaartje of 10 later. Om eerlijk te zijn klinkt me dat ook aannemelijker in de oren. Vooral het argument over Dr Ir M.H. Damme lijkt me hierin vrij doorslaggevend.

    De modellen in de film zijn inderdaad erg mooi; pure kunst!

    Greetz,
    Jurgen
     
  6. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Is deze film plots opgedoken? Zijn er nog van? Dit is zowat de meest informatieve film over modelvliegen uit deze periode die ik ooit heb gezien. De meeste filmpjes zijn zeer korte wedstrijdbeelden of demonstraties.
     
  7. maaskie

    maaskie

    Lid geworden:
    23 jun 2006
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nijmegen
    Nee, deze film ligt al die tijd al bij onze club. Zoals ook te zien is, is deze al zeker 2 of 3 keer overgezet op een ander systeem. De film heb ik vorige week vanaf VHS gedigitaliseerd. Nu is het behoud ervan in ieder geval weer een goed aantal jaren zeker gesteld :)

    Zover ik weet zijn er niet meer van dit soort filmpjes in ons (=NLC) bezit.
     
  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Mooie film, waarschijnlijk dus van rond mijn geboortejaar.
    Net als in de film heb ik mij bij Jan (JHA) Jacobs thuis lid gemaakt van de KNVvL, dit was in 1963.
    De NIJ zat toen blijkbaar in een hok bij "de Vereniging". In de concertzaal heb ik daar het eerste popconcert meegemaakt met the Motions en 'HET' (ik heb geen zin om op te staan).
    Ik heb het idee dat in 1963 de NIJ niet echt actief meer was en pas later zo rond 1967 weer een clubhuis kreeg met (zeer veel) activiteit.
    Ook de KNIJ, de katholieke club die in een kelder van het toenmalige Canisius College gezeten had was begin 60'er jaren in aan het zakken. Die tijd werd er wel heel actief gevlogen op de speelweide van het Goffert park. Veel vrije vlucht, maar ook wat lijnbesturing en rond '65 de eerste radio model, de Impuls van Kreulen. Met buizen natuurlijk.

    Het was de tijd van de Rolling Stones tegen de Beatles. Ik was natuurlijk van de Stones samen met Johan van Uden, die later Team Race ging doen maar veel te jong gestorven is. Het was dan ook emotioneel om de Stones in 1995 samen met mijn dochter op 'mijn' speelweide weer op te zien treden en alle oude nummers weer te spelen.

    Ik wens de NIJ nog vele mooie tijden plus mooie filmpjes toe.

    Rick
     
  9. Histone

    Histone PH-SAM

    Lid geworden:
    24 jul 2010
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Tilburg
    Schitterend filmpje ! Om van te smullen.
    Jan Jacobs, de regisseur van het filmpje en destijds secretaris van de club, heb ik als deelnemer aan verschillende luchtvaartkampen van de KNVvL in Ermelo (de "Paalberg") daar leren kennen, deze behoorde daar in de 60-er jaren tot de KNVvL leiding en "staf".
    Maar was ook districtsvertegenwoordiger, en in die hoedanigheid aanwezig bij menig nationaal kampioenschap v.v. op de Roosendaalse heide.
    Maar later ook op Terlet bij radiowedstrijden en kampioenschappen schaalvliegen aldaar.
    Wat de film betreft, de vliegende vleugels o.a. van Gerard Fiks, maar ook de "Doctor" van J. van Hattum (ontwerp uit 1941).
    In de oorlog was het vliegen, zoals reeds eerder aangehaald, niet mogelijk, maar was de Technische Commissie Vakafdeling Modelvliegtuigbouw van de KNVvL wél actief in de voorbereiding voor later!

    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Vrijwel exacte datering. Juni/Juli 1949

    De ideeën dat de film zo rond 1950 moet zijn gemaakt komen aardig in de richting.

    Ik heb een ingebonden serie Avia's uit 1948-49 en op de een na laatste pagina in die bundel kwam ik dit bericht tegen:

    [​IMG]

    Het zal weinig twijfel lijden dat het over de film in dit draadje gaat.

    Ik wil met plezier de documentatie afstaan als daar behoefte aan is.

    Rick
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Heel gaaf filmpje!! :thumbsup:

    Mijn oom bouwde en vloog vroeger ook in Nijmegen en ik heb hem gelijk het linkje naar deze film doorgestuurd. Ik kreeg van hem de volgende reactie:

    Groeten, Ramses
     
  12. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Hey, dat is knap! En dan zaten we toch wel heel goed met de tijdsbepaling van de film.
     
  13. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ja zo ongeveer op het jaar nauwkeurig.
    In de Avia's staan veel tekeningen en foto's met bijschriften.
    Voor iemand die geïnteresseerd is in vliegtuigen en technieken uit die tijd is het een rijke bron.
    Deze willekeurige pagina, van 1 jaar na mijn geboorte.

    [​IMG]

    Zelfs in dat ene jaar van september 1948 t/m juli 1949 is er al een ontwikkeling te zien.

    Rick
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.064
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle

    Mijn vader had alle Avia's ook bewaard. Hij was lid van de afdeling zweefvliegen, maar de Avia was in die jaren voor alle luchtsporten.Als (kleine) jongen zat ik heel veel in deze bladen te kijken. Mijn liefde voor het modelvliegen is daardoor beslist aangewakkerd.

    Leuk om veel van de modellen uit die tijd vliegend te zien, en de reacties te lezen die de film losmaakt.

    Max
     

Deel Deze Pagina