wie kan mij iets vertellen over deze draaibank

ik heb op hbm machines de hbm 250 gezien en dat lijkt me wel wat.
ik wil 'm gebruiken voor modelbouw projecten en wellicht ooit voor iets zwaarders maar dat zal geen groot en zwaar ding gaan worden.

maar aangezien ik me met mijn prozzon pd 230 enigzings vergist heb vraag ik nu maar eerst wat info.

ik hoor het wel.

ps ik ben geen ervaren verspaander dus het kan zijn dat ik bepaalde termen niet helemaal begrijp

het gaat over de draai\frees combinatie

Laatst bewerkt:
Hoi, de HBM 250 is een leuke machine maar niet zo nauwkeurig. Daar kan je wel iets aan doen. Ik heb de 700 lengte zonder freesinrichting. Als eerste heb ik de kop vervangen door een van betere kwaliteit. Op de langsvoeding een nonius moeten maken en een eindaanslag voor het support. Verder de automatische langsvoeding aangepast, kan afgekoppeld worden. Kijk ook de kopspeling na, bij mij moest deze nagesteld worden. Daarna is het een prima maschine!

De ronddraainaukeurigheid bij de originele kop zat op 0,1 mm, de kop heeft geen nummering op de klauwtjes en klauwplaat. Dat moet eigenlijk wel. Daarom beter tegelijk een andere kop opzetten. Heb hem vervangen voor een kop met 0,02 mm naukeurigheid.

De langsgeleiding is bij mijn maschine 0,05mm per 100mm (on)nauwkeurig, lange werkstukken altijd met tegencenter draaien.

ik denk dat ik met deze ""afwijking"" wel kan leven maar dat de klauwen niet genummerd zijn kijkt me niet makkelijk.
en daarom de volgende vraag.

waar zou ik een een andere passende klauwplaat kunnen krijgen ??

ook bij dezelfde dealer ??

Ik heb dezelfde bank maar met een andere type aanduiding, maar bij mij zijn de klauwen wel genummerd.

En anders kan je de klauwen toch met krasjes nummeren? Of langs de slijpsteen halen. (1 ril, 2 rillen, 3 rillen)

dat is inderdaad wel een mogelijkheid maar om dat met hagelnieuw spul te doen ??

het blijft natuurlijk niet nieuw maar dan heb ik toch liever een klauwplaat die WEL genummerd is

Belangrijk is ook dat de kop genummerd is, de bekken worden normaal gesproken samengesteld en geslepen, dan is de volgorde van cruciaal belang voor de rondloopnauwkeurigheid bij het omspannen van een product. je moet bij nauwkeurig werken altijd met de sleutel in de genummerde (0) kop steken, dat is ook bepalend voor de nauwkeurigheid. Wil je ooit lagerhuizen maken dan heb je dat wel nodig. De leverancier heeft met zekerheid betere klauwplaten te koop, vraag er maar naar hoe dat zit met de nummering.

Hier zullen wel wat nuttige overwegingen, criteria en tips tussen staan:
tips-met-betrekking-tot-keuze-draaibank
Er zijn nog meer discussies met 'draaibank' in de titel. De draaiers/frezers bij uitstek vind je uiteraard in het stoom subforum.

Nog wat discussies waar 'hbm' in voorkomt (forum kan niet zoeken op minder dan 4 karakters):
Google 'HBM'

Laatst bewerkt door een moderator:
om bij de stoom afdeling te kijken had ik om eerlijk te zijn nog niet aan gedacht.

bedankt. en ook voor de rest natuurlijk

Back