Wie kan mij vertellen welk model dit moet zijn?

• Topicstarter Topicstarter Laura
  • Startdatum Startdatum
L

Laura

Guest
Ik heb de romp en een kapotte halve vleugel van een (waarschijnlijk) oudere zwever gekregen. (Zie foto)

Het lijkt wel wat op de cirrus van Graupner, maar hij is toch iets anders.
Is er misschien iemand die mij kan vertellen welk model het precies is?

Sorry, krijg de foto er niet op, daarom deze link naar de foto...
http://www.dse.nl/~laura/zwever.JPG

Alvast bedankt!
Laura

zwever.JPG

Ken hem niet, helaas.

Eric,

Doet me sterk denken aan de Habicht van Robbe. Arnold die gister verstek liet gaan heeft jaaaaaaaren geleden zo'n kist gehad. Moet je eens aan hem vragen.

Ik heb een plaatje opgezocht van de genoemde zwever, maar dit komt niet helemaal overeen met de romp die ik heb. Misschien een ouder model dan dat op internet staat...?

Nieuwe ideeën zijn welkom...

Groetjes,
Laura.

Gekke vraag misschien, maar waarom wil je weten wat voor zwever het is?

Volgens mij heb je voldoende "onderdelen" om hiermee weer een complete zwever van te maken.

Ik heb het op de club gevraagd puur uit nieuwsgierigheid, maar daar kon niemand het me vertellen.

Dus nu doe ik een poging op deze site.

Geen idee.. Is mijn eerste zwever die ik van iemand z'n zolder gekregen heb.
De voorkant van de vleugel is massief balsa 13 mm dikste punt. Platte onderkant bolgeschuurde bovenkant. Aan de achterkant loopt het door met een plaatje van 3 mm dik. Aan de onderkant zie je de ribjes zitten die van onder recht zijn en het massieve stuk en het 3mm dikke balsa zitten in een hoek aan elkaar er mee. Die ribjes zijn van de zijkant gezien driehoekkig.

Hoi,

Kan niet anders dan Jedelsky zijn, met pendel hoogteroer zo te zien?! Plus minus 2 meter spanwijdte? Ik had vroeger een Filius (van Graupner?) ook met Jedelsky en 1,8m spanwijdte, de voorkant van de romp lijkt erop. Alleen was dat een balsa romp en dit ziet er uit als glas of ferraan.
Heb je verder alle benodigde onderdelen om de vleugels op de romp te bevestigen, zoals rond- of vlakstaal pennen?
Die vleugel is zo te zien relatief eenvoudig te repareren, omdat je gewoon plankjes balsa kan nemen die erin kan verlijmen.

Ben verder geen profiel kenner, maar Jedelsky vliegt makkelijk, en is vaak bij langzamere beginners modellen te vinden.

Groet Bob

Een Jedelsky vleugel heeft alleen balsa aan de bovenkant, de voorste indekking kan al in profiel gefreest zijn, de onderkant van de vleugel is open, de onderzijde van de ribben is recht.

Jedelsky is vooral een handige bouwwijze en toevallig een profiel.
Met een kopieer vrees maak je snel een kit voor een vleugel. Alles spanningsloos en recht te verlijmen en snel klaar.
Voor grotere modellen wat minder geschikt. Zwaar en zwak, omdat het materiaal niet optimaal gebruikt wordt voor maximale sterkte.
Als bouwijze denk ik volledig achterhaald door piepschuim methodes.

Profiel is een kwestie van smaak. Jedelsy levert inderdaad een traag vliegtuig op. Met wat meer vleugel belasting (bijvoorbeeld elektro) wordt het al snel minder.

Als ik een dichte vleugel maak en bespan, moet ik dan dezelfde spanwijdte (± 1m70) en afmetingen verder aanhouden. Een eigen huis en tuin idee maken dus...?
En maakt dat veel verschil voor de vlieg-eigenschappen of ik een ander profiel bij deze romp maak?
Ik ben wel bekend met het bouwen met ribben en bespannen van mijn brandstof vliegtuigje, maar niet met profiel schuren.. :nosmile:

En bevestigings materiaal zit er niet meer bij, in de helft van de vleugel zitten nog wel die holle buisjes in zoals het ooit geweest is..

Laura

Laura zei:
Als ik een dichte vleugel maak en bespan, moet ik dan dezelfde spanwijdte (± 1m70) en afmetingen verder aanhouden. Een eigen huis en tuin idee maken dus...?
Ja, dat zou heel goed moeten gaan, even een snelcursus vleugel ontwerpen:
Gebruik hiervoor het profiel zoals dat nog aan de vleugelwortel aan de romp te zien is, stukje papier met plakband hier overheen spannen en met een potlood de randen aftekenen. De voorste 10 mm van deze profieltekening weglaten. Hier komt een 10 x 10 mm balsa voorlijst, die je later in de vorm schaaft/schuurt. De achterste 25 a 30 mm ook weglaten, hier komt de achterlijst.
Onder- en bovenkant 2 mm naar binnen ( de dikte van de indekking) en daar de omtrek van de ribmal aftekenen. Op het dikste punt van het profiel -onder en boven- uitsparingen van 6x6 mm tekenen. Hier komen de hoofdliggers, tot de helft van de spanwijdte vuren, daar buiten balsa (op elkaar leggen en schuin doorsnijden, dan lijmen)
Kies voor de vleugeltip een profiel met dezelfde dikte als aan de wortel, maar pas (uiteraard) de koorde aan. Is de wortel bijvoorbeeld 23 cm, dan verdeel je deze in 10 stukjes van 2,3 cm. (10%) Aan de voorkant, waar het profiel krommer is, desnoods in stukjes van 1,15. (5%)
Dan je tipprofiel, bijv. 10 cm, in stukjes van 1 cm en/of 0,5 cm (10/5%).
Neem de profieldikte bij ieder deelstreepje over en teken deze in bij het corresponderende streepje van de tiprib. Punten verbinden en klaar is je tipribmal. Met carbonpapier deze tekeningen overbrengen op 3mm triplex.

Grof uitzagen met de figuurzaag, dan precies op maat schuren.
Op de plek waar de vleugelpennen komen (overnemen van de romp) 3 mm gaatjes boren en tipribmal zodanig erop leggen, dat de hoofdliggeruitsparingen gelijk liggen. Dan deze gaatjes doorboren.
Evenveel strippen 2mm balsa snijden als je ribben per vleugel maakt (11?) die iets buiten de wortelmal uitsteken. 3mm gaatjes overnemen in het balsa. 3 cm lange M3 boutjes erdoor en vastschroeven die handel, uiteindelijk krijg je dan een pakje van 11 2mm balsa strippen tussen 2 triplex ribmallen.
Met schaafje, houtvijl en tenslotte schuurklos zodanig bewerken, dat je een mooi pakje van groot naar klein verlopende ribben overhoudt. Dit doe je uiteraard twee keer, voor links en rechts.
Rib 1 (de grootste) en rib 4 namaken uit 2mm triplex, gaatjes overnemen. In deze ribben zijn de messingbuisjes bevestigd (epoxylijm), waarin de vleugelpennen schuiven. Over de volle spanwijdte, vanaf het dikste punt naar de voorlijst -onder en boven- wordt het geheel bekleed (ingedekt) met 2mm balsa en over de binnenste 4 ribben ook vanaf het dikste punt tot aan de achterlijst.

Voor je gaat bouwen, de voor- en achterlijst, onderste indekking ( 2mm balsa) en daar weer op de onderste hoofdligger op hun plaats op de bouwplank leggen. Hoofdligger op de indekking vastlijmen.
Onder de achterlijst aan de tip een stukje 8mm. balsa spelden. Als je de tiprib nu tussen voor-en achterlijst plaatst zie je precies hoeveel de onderste hoofdligger daar omhoog moet, ook ondersteunen. Zorg, dat achterlijst en hoofdligger NIET doorbuigen, dus op geregelde afstanden ondersteunen: je hebt nu de tipverdraaiing zonder spanning in de vleugel gebouwd.
Ribben op hun plaatst zetten en aan indekking en voor- en achterlijst vastlijmen. Bovenste indekking vastlijmen.

Omdat de ribben rondom 2mm kleiner zijn dan het oorspronkelijke profiel, ook bij de open stukken met 6 mm brede 2mm dikke balsastrips OP de smalle kant van de rib afwerken, je ribben krijgen dan een I-doorsnede en dat is bijna net zo sterk als een 6mm dikke rib, maar weegt haast niets... :D
Uit een stukje 10 mm balsa een tipblokje maken.
Dan de voor- en achterlijsten goed in profiel schaven/schuren en je vleugels zijn klaar om bekleed te worden...
O ja, maak een linker- en een rechtervleugel. Je zal de eerste niet zijn.... :oops:

Laura zei:
En maakt dat veel verschil voor de vlieg-eigenschappen of ik een ander profiel bij deze romp maak?
Ik ben wel bekend met het bouwen met ribben en bespannen van mijn brandstof vliegtuigje, maar niet met profiel schuren.. :nosmile:
Met dit mini-college moet je toch een goed begin kunnen maken.

Laura zei:
En bevestigings materiaal zit er niet meer bij, in de helft van de vleugel zitten nog wel die holle buisjes in zoals het ooit geweest is..

Laura
Probeer de maat van de buisjes in de romp te bepalen door passen met de achterkant van boortjes. Ik schat 3, maximaal 4 mm.
Koop 1 meter verenstaaldraad van die diameter en 1 meter messing pijp met die dikte als BINNENdiameter. Maak van het staal 4 pennen, die tot het midden van de romp lopen en in de vleugel tot voorbij rib 4.
Van de messingpijp maak je 4 nieuwe vleugelbuisjes (ook tot voorbij rib 4).

Nou ik ben vast nog wel wat vergeten, maar dat komt er vanzelf wel uit en dat pakken we dan wel aan.

Suc7

Wow! :D Als het nou niet zal gaan lukken.......

Hartstikke bedankt voor alle informatie! Hier kan ik zeker wat mee..

Laura

Hij lijkt wel op een "oude" versie van de hobie hawk, kwam toevallig een plaatje tegen op het internet.

http://www.hobiehawkinfo.com

Misschien dat de vleugels die jij erbij hebt, niet de originele zijn. De originele waren hun tijd ver vooruit. Ook was de hobie hawk geen beginners vliegtuig, stall = crash. Het is dus mogelijk dat de orginele eigenaar gecrashed is, en nieuwe vleugels heeft gebouwd. Met een techniek die in die tijd "normaal" was.

Ik heb de plaatjes bekeken, maar hij is het niet. De constructie van het richtingsroer is anders.. En mijn romp loopt van onderen recht ipv onder de cocpit aan de onderkant van de romp een hobbel...

Back