Wie kent deze oude zwevers?

PH_AJH

Forum veteraan
Uit deze berg die ik van iemand gekregen heb:

100323001.jpg

100323002.jpg

heb ik als eerste dit project gehaald. Het is denk ik een oude hellingzwever.

100326_Hai002.jpg

100326_Hai001.jpg

De spanwijdte is 210 cm met een flinke pijlstelling. Eén vleugel (styro-abachi) is nogal gekraakt maar ik heb er een set geheel nieuwe bij :-)
Er zit een ballastkamer in en strip-ailerons. Lijkt mij na restauratie een prima scheurijzer voor op de helling.

100326_Hai003.jpg

100326_Hai004.jpg

Wie weet wat het is? Op het kapje stond "Hai" maar zoeken levert niks op.

Laatst bewerkt:
Lijkt een beetje op een "briljant". Alhoewel, de derde romp op je eerste foto lijkt nog net iets meer op die van een briljant. Firefox heeft mijn briljant overgenomen dus mss kan hij je iets beter helpen om te checken of ze hetzelfde zijn. Mijn geheugen laat me soms een beetje in de steek om alle details van mijn ex-vliegtuigen op te slaan...

zwevers

Hoi,
Die zwevers die je toont zijn erg leuk, ik dacht zelf 1tje te zien van Afiomodely. Die word niet meer gemaakt.

Hallo Stain,
Welke bedoel je? Ik zal binnenkort de anderen ook in elkaar steken want ik ken ze geen van allen.

Die gele met zwarte bies is ook leuk maar een echte thermiekzwever met een heel hol profiel. Zo ook die blauwe met V-staart.

Deze hellingzwever heb ik als eerste gepakt omdat ik die mee wil nemen op vakantie. ik ga naar Ierland, daar hebben ze prachtige heuvels. En deze past denk ik nog net in de auto, ook omdat de staart er makkelijk vanaf kan.

Dat lijkt me een Sniff, een oude F3B kist. Even checken: span 205 cm, lengte 125 cm, Eppler 205 profiel? Leon Wubbe heeft er één in bezit, die is op een van de VGT meetings dood de bomen in gegaan. Ik heb hier een scan van een oud FMT artikeltje (1 pagina) over de Snif. Stuur me per pb even je email adres (kan ik zo snel niet vinden), dan stuur ik het op.

[EDIT] Ik zie nu dat jouw kist een piepschuim vleugel heeft, de Sniff van Leon heeft een ribben vleugel. Maar de constructie van de romp lijkt exact hetzelfde.

Laatst bewerkt door een moderator:
Tsja, Fotor en ik dachten hetzelfde.
De staartboom van de Sniff is dikker, en die prachtige ribbenvleugels ontbreken natuurlijk. Die pijlstelling klopt wer wel.

Dit is de mijne:
237048f70831c7efc.jpg

Jorn heeft er ook een:
full

Hij lijkt er wel op...

Het artikeltje waar Fotor het over had:
23704904e5bc54823.jpg

De romp is 116 cm, 125 als je meet tot het eind van het stabilo.
Het profiel zal ik straks even over trekken. Is wel geheel vlak aan de onderzijde; heeft E205 dat ook?

Wortelkoorde is 23,5, aan de tip 17,5 cm. De vleugels van die van mij lijken veel smaller en tapser, en het stabili is ook een stuk spitser. De romp lijkt er wel aardig op ja.

Laatst bewerkt:
hey, dit lijkt wel heel hard op mijn briljant ja (de blauwe romp)
maar mijn romp heeft een kruisstaart.

ik heb ooit een andere briljant gehad, ook met Vstaart, net als de romp die jij hebt.

de romp van de blauwe is dus een briljant, maar met de keuze van een Vstaart lijk me zo.
de rompjes kun je zelf makkelijk maken omdat er nog veel mallen van te vinden zijn.

ziehier mijn briljant (let op de vleugelovergang naar de staartboom)

full

De Briljant heeft een iets stompere neus dan die van Arjan, toch?

Ik zal de wortel- en tipkoorde en de lengte van de romp van mijn Sniff zo even opmeten.
Firefox, doe jij dat ook? Die romplengte van die van Arjan is 116 cm.

Laatst bewerkt:
nee hoor, is dezelfde neus.
ik zal de wortelkoorde meten... aan de tipkoorde heb je niet veel...
classicracer's grootvader (als ik het juist heb) heeft de vleugels zelf ontworpen?

ik zal de lengtes eens meten, maar eerst naar de winkel (eten moet er ook zijn)
straks dus meer

De neus is heel anders (véél spitser), de cockpitkap is heel anders (vlakke onderkant) hij heeft een V-staart en pijlstelling, de romprug tussen de vleugels is totaal anders...kortom het enige wat hetzelfde is is de overgang romp-staartboom. Maar ja...op mijn eerste foto zie je nog 3 andere rompen liggen met diezelfde overgang terwijl dat echt 3 andere zwevers zijn. Ik denk niet dat het een Briljant is (hoewel dat trouwens een mooie zwever is!)

(let op mannen, straks komt JH met de gegevens van de HAI, en de mededeling dat hij de bouwdoos ook nog op zolder heeft liggen.):D

De neus is heel anders (véél spitser), de cockpitkap is heel anders (vlakke onderkant) hij heeft een V-staart en pijlstelling, de romprug tussen de vleugels is totaal anders...kortom het enige wat hetzelfde is is de overgang romp-staartboom. Maar ja...op mijn eerste foto zie je nog 3 andere rompen liggen met diezelfde overgang terwijl dat echt 3 andere zwevers zijn. Ik denk niet dat het een Briljant is (hoewel dat trouwens een mooie zwever is!)

arjan, ik denk dat je iets over het hoofd ziet :)

we bedoelen die blauwe romp, met het doorzichtige kapje, en de rare kromming naar de staartboomovergang.
die lijkt op de briljant :)

de maten van de romp van mijn briljant...

romplengte zonder rudder meegeteld is 127cm
rompbreedte waar de vleugels zitten is 9cm

wortelkoorde is 24.3cm

cockpit opening is ook 24.3cm lang.
van de neusvoorzijde tot de cockpit opening is 4.5cm

als dit overeenkomt met de blauwer romp, dan heb je een romp van een briljant ;)

Dat zou maar zo kunnen :-) Dat is in ieder geval de volgende waar mijn belangstelling naar uit gaat, en die gele met zwarte bies.
Eerst even verder met deze. Nog wat details

De set nieuwe vleugels. Let ook op de rolroer-aansluiting.
Overigens heb ik die hap net al uit de beschadigde vleugel gezaagd, die kan ik zonder veel moeite netjes repareren dus de nieuwe vleugels kunnen even blijven liggen.
100326_Hai005.jpg

100326_Hai006.jpg

Staartje
100326_Hai007.jpg

En de rib (als iemand het profiel kan achterhalen zou dat ook wel leuk zijn)

100326_rib_Hai.jpg

en de uiterst rechtse romp (ook rood) is dezelfde als een toestel dat ik lange tijd geleden eens gegeven heb aan een jong manneke...
ook met een kruisstaart op.
dus ik schat dat ook deze romp zelfbouw is doormiddel van een mal.

als ik eens bij die jongen ben, of hem zie, zal ik eens vragen om deze romp te fotograferen.
ik heb nooit de naam geweten, maar alleen dat het een hele zware romp was, met een vleugel met flaps en rolroeren.

het profiel wat je getekend hebt lijkt idd heel hard op een E205.
eens eentje uitprinten op maat en ertegen houden?

Gaan we gelijk door met de volgende.

Spanwijdte 293 cm. V-staart ontbreekt.
-edit- maar de staart van de volgende past hier ook op.

100326004.jpg

100326005.jpg

100326006.jpg

En deze:
spanwijdte 266cm

100326001.jpg

100326002.jpg

100326003.jpg

Laatst bewerkt:
Back