Wie kent Segelflugmodelle Gerten?

bdoets

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Op zoek naar aantrekkelijke (electro) vliegende vleugels in de 2,5 - 3 meter klasse vond ik de website van Gerten: http://www.smg-gerten.de/
Hier zijn een paar erg mooie vliegende vleugels te vinden.
Nou heb ik nog nooit van deze firma gehoord... hoewel ze in (Duitse) modeltijdschriften regelmatig getest schijnen te worden.
Wie heeft ervaringen met de toestellen van deze firma, of weet er meer over? Hun website is behoorlijk uitgebreid, en heeft een grote en brede keuze (maar wel alleen zwevers)

Bart

Hallo Bart

Een clublid, hier in Spanje, vliegt een Milan met Electro en is er erg tevreden over.
Zover ik kan beoordelen is de kwaliteit ok.
Omdat hij mode 1 vliegt en ik mode 2 heb ik er persoonlijk nooit mee gevlogen.

Mocht je de Duitse taal zowel in woord als schrift beheersen dan kan ik zijn e-mail adres wel doorgeven.

Groetjes,

Harry

SMG Gerten

Hallo ik ken hem persoonlijk en ben ook al een paar keer bij hem geweest , zijn modellen zijn van degelijke kwaliteit en zeer goed vliegend.
Mocht je vragen hebben schiet maar . kan het walter altijd vragen.
eventueel vervoer van materiaal kan ik ook regelen, want ik kom regelmaatig in de buurt.

Hans

Laatst bewerkt door een moderator:
Hans,

Ik heb geen specifieke vragen eigenlijk.... Hoewel.
In welke mate zijn de modellen afgewerkt; is de vleugel met Oracover of zoiets afgewerkt?
Ik lees op de site dat de "verkastung" van de ailerons nog zelf gedaan moet worden; dat zegt me niet zo veel, ik neem aan dat dat iets te maken heeft met de afwerking van de vlakken waar de ailerons zijn uitgesneden? Wat voor scharnieren worden er eigenlijk in de modellen gebruikt?
Ik ben met name geïnteresseerd in de Sirion, de 3-meter Horten zwever; ik zou die met rompje willen kopen en electro vliegen.

O ja... of het handig is als jij voor het transport zorgt, is vooral afhankelijk van hoever je bij mij vandaan woont...?

groeten,
Bart Doets

Laatst bewerkt:
Ik vlieg sinds enkele jaren met een Jazz. Spanwijdte 2,8 m. Is qua opzet nog voor NiCad, maar met Lipo's wordt hij een stuk lichter en is het een prima, goed bestuurbaar allround model. De vleugels zijn aan de zware kant (styropor met abachi); heb een lichter stel gemaakt met een iets meer gewelfd profiel.

Peter Keim

Ah... Ik geloof dat vrijwel al zijn modellen ontworpen zijn op nicads, ik ga ook uit van lipo dus qua ruimte zal het geen probleem zijn.
Ik mag wel hopen dat ik de Sirion niet te zwaar is... als je voor een vliegende vleugel een nieuwe vleugel moet maken dan ben je eigenlijk terug bij af...:rolleyes:

Hoe werd de Jazz afgeleverd; kaal hout of bespannen?

Bart

smg

Bart,
De afwerking van de vleugel is in styro / abachi , rolroeren moeten nog uit de vleugel gezaagt worden , dwz de lange zijde is gefreesd (klaar) alleen de korte stukjes houden het roertje op zijn plaats.
Zelf heb ik de Milan 2 als zweef v-staart en electro T- staart deze bevallen mij voor dagelijks gebruik zeer goed
misschien iets aan de zware kant maar voor aan de helling (in de eifel) zeer geschikt.

Reactie op de vragen van bdoets:
De vleugels zijn kaal afgeleverd. Omdat het verder niet bijdraagt aan de constructie gebruik ik geen film, maar werk af met Glitsa meubellak en daarna twee maal dun glanslak. Totale massa vleugel (inclusief servo's en koolstofpen): 1030 gram; model totaal 2070 gram.
De tweede set vleugels (profiel MH32) is ingedekt met balsa. Ter versteviging van het oppervlak zijn ze bekleed met 50 grams glasdoek, waarna weer Glitsa en glanslak. Totale massa vleugels: 650 gram.
Scharnieren voor de roeren zijn van normale tape, eenmaal aan de bovenzijde en eenmaal tussen vleugel en roer.
Bij mij was de neusradius slecht aangebracht (veel te bol); bijwerken met behulp van schaaf, schuurklos en malletjes.
Motor: AXI 2826/10 met 13x7 prop. Stijgsnelheid voor het originele model: ca. 6,5 m/sec bij 30 A (Unilog).

Peter Keim

Laatst bewerkt:
Dank, dat maakt een en ander duidelijker dan de website. Ik begrijp dat de konstruktie wat zwaar is; dat betekent misschien ook dat het wel degelijk is...;)
Tenslotte komt er lipo in en geen zwaar Nc pakket.
Ik vind het niet zo erg om nog veel te moeten afwerken; als er ergens een mooie electro-nurflügel voor zelfbouw zou worden aangeboden dan koos ik die, het bouwen van de Yoda is me goed bevallen. Maar de keus in Nurflügels is niet zo groot, behalve dan op de site van Gerten.

Ik vind nu pas op de site: "Nasenleisten und Querruder sind vorgefräst und werden auf Wunsch komplett fertiggestellt"... en: "Fertige Nasenleisten seriënmässig bei (...) Sirion."
Dus als ik de sirion bestel dan zijn neuslijst én "verkastung" al afgewerkt als het goed is.

Peter, jij kiest voor afwerking met Glitsa; ik heb het niet zo op schilderwerk, ik denk dat ik zelfklevende Oracover zou kiezen; tenzij daar bezwaren aan zouden kleven...

De beschreven rolroerbevestiging (tape) vind ik eigenlijk wel een beetje simpel voor een toestel van drie meter. Ik maak uit de tekst op de site op dat er een V-groef gefreest is aan de onderkant (om uitslag omlaag mogelijk te maken); hier zijn natuurlijk al veel mooiere mogelijkheden voor. Onlangs heb ik een behoorlijk oude zwever overgenomen waar de hele aileron-aanhechting al netjes dicht is afgewerkt... jammer dat dit een beetje achtergebleven gebied is bij Gerten.
Aan de andere kant, bij andere fabrikanten weet ik al helemaal niet hoe dat soort details zijn opgelost.

Bart

Hallo Bart,

Nog weer even een reactie.
Ja, de vleugel is zeer degelijk! Alleen de bevestiging van de roeraansluiting met aluminiumplaatjes moet verstevigd worden.
De "Verkasting" bestaat uit het simpel lijmen van vier houten stukjes rondom in het servohuis. Geen probleem; is wellicht niet eens nodig.
Afwerking met Oracover of Glitsa en lak (met rol!) is een persoonlijke voorkeurskwestie. Mijn keuze: liever iets meer werk als dat een beter resultaat oplevert. Het betaalt zich terug in degelijkheid en levensduur.
Tape als scharnier maakt een gladde en vaste ondergrond (komt folie plaatselijk gemakkelijker los?) nodig. Voordeel: geen luchtspleet. Ik doe het al vele jaren, ook bij snellere modellen.
Het is nu eenmaal geen model met mallenvleugel waar het scharnier netjes geintegreerd kan zijn.

Peter

Tape als scharnier maakt een gladde en vaste ondergrond (komt folie plaatselijk gemakkelijker los?) nodig.
Op zich is tape natuurlijk prima, wat ik jammer vind is de onvermijdelijke V-vormige groef aan de onderkant.
Hebben anderen ervaring met scharniertape over (zelfklevende) Oracover? Eventueel zou ik kunnen kiezen om de Oracover OVER de scharniertape aan te brengen.
Bart

..dan zou ik wel eerst even proberen of je scharniertape de temperatuur die je nodig hebt om de Oracover te laten hechten overleeft.
Maar waarom zou je scharniertape aanbrengen als je er Oracover overheen doet? Dan heb je toch al een scharnier, zonder tape?

Houdt dat? Ik heb er geen ervaring mee. Oracover als scharnier lijkt me zo flimsy. Hoewel, het spul scheurt niet gemakkelijk.
Die zelfklevende Oracover is ook zoiets, ik heb er geen ervaring mee en heb alleen de naam gelezen, ik stel me voor dat het een soort veredelde plakplastic is?
Bart

folie scharnier

Je kunt de roeren er ook aan zetten met de bespan folie ook in en stuk over de vleugel, zelfs met orastick kan dit.
heb menig probeersel al een uit getest.
Wat mij het meeste stoort is het gapende gat aan de onderkant van de vleugel.
Door de roeren aan de bovenkant aan te sturen kun je dit aan de onder kant voorkomen maar aan de bovenkant moet je een afdichting maken als bij een vol GFK/CFK vleugel.

Het geen er dan ook zeer netjes uit ziet.

groet Hans

Wat mij het meeste stoort is het gapende gat aan de onderkant van de vleugel.
Door de roeren aan de bovenkant aan te sturen kun je dit aan de onder kant voorkomen maar aan de bovenkant moet je een afdichting maken als bij een vol GFK/CFK vleugel.
Het geen er dan ook zeer netjes uit ziet.
Dit snap ik niet. Als je de aansturing boven maakt, dan zit het gapende gat ook boven. Dat is lood om oud ijzer toch? Hoewel aerodynamisch aan de bovenkant misschien wel beter is (onderdruk ipv overdruk).
Hoe wordt de afdichting bij een CFK/GFK vleugel gemaakt?

Nee...de bovenkant wil je zo glad mogelijk houden. Overtrekken gebeurt aan de bovenkant en kieren of obstakels maken dat de laminaire stroming eerder loslaat. Dat is ook de reden dat er van alles ónder vleugels hangt en niet er boven, hoewel dat vaak handiger zou zijn (motoren die veel minder snel rommel opzuigen en zo, kortere wielpoten).

Back