Wie kijkt even mee naar mijn lipo waardes in de Voltage monitor?

Ik heb mijn Zippy 3s 5000Mah (11.1v) helemaal opgeladen en ben buiten gaan vliegen. Na de 1e failsafe geland en gelijk voltmeter eraan gehangen. Daarna weer opgestegen en doorgevlogen totdat F450 vanzelf landde.

De waardes van de voltage monitor in de Naza software staan als volgt:

Current voltage = 12,6v

First Level Protection:
No load: 11,00v
Loss: 0,50v
Loaded: 10,50v

Second Level Protection:
No load: 10,50v
Loss: 0,50v
Loaded: 10,00v

Nadat de F450 vanzelf landde, ook weer gemeten. Er zat nog 10,8v in de lipo (ongeveer 3,60v per cell)

Kan ik mijn waardes nog strakker zetten, zonder de lipo te beschadigen? Ik had nu een vliegtijd van 17 minuten :)

Niet veel meer aan doen denk ik. Hoeveel mah gaat er weer in als je de lipo weer oplaad? ivm max 80% ontladen. Blijven de cellen goed in balans (nagenoeg gelijke spanning)? Dat zijn zo nog een paar dingen om wat in de gaten te houden.

Oh daar heb ik niet op gelet. Na het laden blijven de cellen allemaal rond de 4.20v. Maar ik ben tevreden met deze vliegtijden en dat de cellen na failsafe 2, nog boven de 3,v zitten. Bedankt voor het verifiëren :D

Ik gebruik het volgende.
Loss op 0 volt, dan 3,5 tot 3,3 volt per cel voor dee erste waarde.
De 2e waarde doe je 1 volt lager dan de totale 1ste waarde.

Meestal pak ik bij lichte multis 3,5 volt per cel, en bij de zwaardere 3,3volt per cel..

3 cellen:
1ste waarde 3x3,3=9,9 en 3x3,5=10,5 dus tusen 9,9 en 10,5 volt.
de 2e waarde 1 volt lager.

Ik gebruik het volgende.
Loss op 0 volt, dan 3,5 tot 3,3 volt per cel voor dee erste waarde.
De 2e waarde doe je 1 volt lager dan de totale 1ste waarde.

Meestal pak ik bij lichte multis 3,5 volt per cel, en bij de zwaardere 3,3volt per cel..

3 cellen:
1ste waarde 3x3,3=9,9 en 3x3,5=10,5 dus tusen 9,9 en 10,5 volt.
de 2e waarde 1 volt lager.

Waarom de loss op "0"?

Als ik een 4S lipo neem en de minimale waarde instel op 3,3 V dan kom ik uit op 4x 3,3 = 13,2 V

Voor de 2e waarde stel ik dan 13,2-1 = 12,2 V in. Per cel kom je dan op een spanning van 3,05 V uit.
Ik vraag me af of dat niet aan de lage kant is voor een lipo cell?

Waarom een loss ?
Precies, dus niet....

Je meet nu belast. en je weet dat je niet onder een bepaalde aarde belast magkomen. dit is ergens in de buurt van 2,6 volt. Dat is erg laag, en ga je lager dan krijg je schade.

Dus als je BELAST al boven de kritieke aarde zit, kan je nooit onbelast onder die waarde komen. Dan is 3,5 volt heel veilig, en zelfs 3,3 nog gewoon te doen...
Bij 3,5 belast, kom ik meestal op 3.8 onbelast uit, en laat dat nu een storage waarde zijn ;)

Lekker makkelijk vliegen ,acus weg leggen, laden, vliegen.
Ipv Vliegen, op storage mode laden, laden, vliegen.

Dank je Emil, duidelijk!

Ik zal de loss ook op 0 zetten en de minimale spanning op 3,3 V zetten en voor de eerste low battery warning zal ik 3,5 V aanhouden.

17 min, zo zeg! Is je F450 kaal? Geen fpv, camera, osd, poets pas allemaal?
Hoe zwaar weegt je 5000MaH lipo?

Als ik in september op vakantie ga naar Suriname wil ik er filmen, dus ben ik alvast opzoek naar 4 stuks nieuwe 3S lipo's.

Back