Wie maakt zijn schepen helemaal waterdicht

Regelmatig lees ik hier:"bootje water geschept, water binnengekregen, electronica nat geworden, etc..." Bijna al mijn schepen (van die van 150cm tot m'n kleine slepertjes in een Pollux-romp) zijn van boven, onder de bovenbouw, afgedekt met een plexiglazen plaat met rubber dichting.
Wie van jullie werkt er nog zo, of vinden jullie me maar een watje ?

hoi,
ikzou niet direct zeggen dat je dan een watje bent maar ik zeg ook niet dat ik zo te werk ga. ik zorg ervoor dat ik een hoog genoege waterkering heb. al had mijn eerst model dit niet... maar ja door schade en schande word men rijk zegt men...

gr,
wouter zzw..

Hoi Allemaal,

Helemaal afdekken doe ik niet, maar probeer wel alles zo hoog mogelijk in de romp te hangen. Mocht er dan water in de romp komen dan zal het als laatste de elektronica bereiken.

Ik heb ook weleens gedacht aan een soort wateralarm. Twee draadjes, soldeerpennen of iets dergelijks in de romp met daarachter een printje die een signaal afgeeft als er water in de romp is gekomen. Hier en daar zijn er wel printjes te vinden op site's van verenigingen.

Groetjes Danny.

Ik maak ze wel waterdicht maar niet met zeg maar een tussen dek met rubber, ik zet ze onder in de vazaline, en schroef de dekken vast, en het werkt perfect.
heb een keer meegemaakt dat alleen me antenne nog boven water was, ja oke was niet de bedoeling want de sliphaak reageerde niet.

Hoi,

is helemaal niets mis mee om de apparatuur te beschermen tegen water, ik zorg er voor dat er een hoge waterkering staat bij de opbouw en eventuele luiken in het dek voorzie ik van een brede rand eronder waarop ik een lekkere laag siliconenvet smeer, ik krijg eigenlijk zelden water binnen terwijl het luik met enige regelmaat water over zich heen krijgt !!!!!

Danny,

Ga niet alles te hoog in je schip monteren, komt niet ten goede van de stabiliteit !!! Wat wel slim is om ervoor te zorgen dat de apparatuur niet direct op de bodem ligt en onder een opening, dan kan binnendringend water er niet direct opkomen. In het geval van je Walcheren, zou ik een plaat in de boeg maken, zo'n 4 cm boven de kiel, hierop kan je dan mooi alle electronica kwijt.

Tom Boere

Mijn omgebouwde Bugsier sleper is wel 5 keer omgetrokken in de jaren dat ik hem had.
Soms eigen schuld soms door een ander heeft eens een half uur onder water gelegen de fout die er gemaakt werd bij het bovenhalen was dat de ontvanger niet direkt uitgeschakeld werd en de Motor weer begon te draaien dit heeft mij een Eindtor op de vaarregelaar gekost.
Verder geen enkele schade gehad alles na kentering uit mekaar halen en schoonmaken dit doe ik met contactspray WL en met een Fohn of in de Zon.

Als de opbouw sluitend om de waterkering zit en deze ook 1 cm hoog is dan kan hij wel op een oor liggen als het kort is richt het schip zichzelf weer op moet je de accu vastzetten.
Maar veel werken met de Motblik en Veger methode alles wordt in de romp gogooid en als ze dan een aanvaring krijgen liggen ze gelijk op een oor.

De Motblik en Veger methode heb ik geleerd van Modelwerft Redacteur Hans Jochem Sholz.

In onze vereniging (65 leden) zijn we met een select clubje van welgeteld 4 personen die overtuigd zijn, dat een modelboot waterdicht moet zijn. De argumenten van de andere zijn precies dezelfde die ik hier lees. Misschien krijgen ze een extra kick van de adrenaline, wanneer een jaartje werk naar de kelder gaat ?

Hoi Allemaal,

Ik denk dat dit ook wel een beetje met de stabiliteit van het model zelf te maken heeft. Het lijkt mij onzin om een boot die vrijwel niet om te krijgen is helemaal waterdicht te maken, maar bij een model dat erg makkelijk omgetrokken kan worden is het wel zo slim.

Dat alles in de romp goed vast moet zitten ben ik het wel mee eens. Vooral de accu's en andere zware onderdelen kunnen maar beter goed vast zitten. Een stukje klittenband kan wonderen doen :D .

@Tom Boere,

Zo bedoelde ik het ook eigenlijk, de accu's zet ik altijd zo laag mogelijk in de romp, maar de ontvanger en sneheidsregelaar(s) heb ik het liefst zo hoog mogelijk. Accu's kunnen best tegen natte voetjes maar een ontvanger vind dat minder leuk :? . Ook hebben kimkielen op een model best veel nut vindt ik. Mijn Amsterdam ligt heel stabiel op het water terwijl ik vaak hoor dat de Amsterdam snel op één oor ligt. Bij mij staan de accu's zo laag mogelijk en er zitten kimkielen op de romp.

Bij de Walcheren ben ik van plan een latje boven de motoren te plaatsen voor de snelheidsregelaars en stuurservo. De ontvanger en Multi-Switch Prop komen waarschijnlijk ergens onder de ankerlier. Zodoende zitten ze hoog en uit de buurt van de motoren (i.v.m. eventuele stoorsignalen).

Groetjes Danny.

Danny,

Zoals je het omschrijft, regelaars bij de motoren en de rest voorin, prima opstelling, beter kan het niet en inderdaad accu zolaag mogelijk in het schip.

Tom Boere

Wat je ook vaak ziet op een show een bootje met een regenjas aan.
Blijkt dat het bootje wel in water kan varen maar niet tegen regen kan.

Ik heb mijn sleper wel met golven van een meter hoog gevaren veel water over de romp en opbouw maar geen drup in het schip.

Maar als je denkt een Onderzeeer te hebben dan moet je een plaat Plexieglas nemen met rubber ertussen en de moeren goed aandraaien.

Moeten ze de echte schepen ook maar zo bouwen zinkt er nooit meer een zal het aan een kennis doorgeven die Scheepstekenaar is.

Zo had Graupner eens de Paul Dankerd dat was een romp en dek uit een geheel als je daar een plexieglas plaat over de opening maakte was het een mooi stormbootje dat zelfrichtend was.

Toch al leuke reakties, bedankt allemaal. Maar tot hiertoe géén waterdichte boten.
Dat een echt schip ook best vaart met alle deuren dicht moet je maar eens vragen aan de overlevenden van de sleper Burcht. Omgetrokken en volgelopen in een paar seconden, omdat de deuren van de machinekamer openstonden. Eén dode en boot total-loss.

hallo

ik maak me schepen volledig water dicht

maar zoals jullie varen zijn der niet veel die dat doen
wie krijgt nu in ze hersens om achter een speed boot (echte) door de hek golf te gaan varen
bart ja met zijn wielinge die is daar ook tot instaat
en mischien als ik ooit mijn asche (sleepboot) eens af krijg gewerkt der moeten links en rechts nog wat FENDER's aan

groeten raf

Hoi,

even een opmerking terzijde:

Door het helemaal afsluiten van de romp ontstaat er een ander probleem: condens vorming.
Denk je eens in: Hartje zomer 33 graden en fel zonnetje op het dek, watertempratuur 18 graden en in de romp het tempratuurverschil. kans op condens vorming is dus aanwezig en meestal gebeurt daar waar jij het niet wil.

Dat is 1 van de redenen dat ik de rompen open laat, inclusief een opening maar de buitenlucht. Meestal voor de speaker cq misthoorn.

Ik heb in mijn modellen regelmatig water gehad maar eigenlijk zelden schade door op gelopen, zorg wel zoals boven reeds beschreven dat je de electronica uitschakeld en droogt en niet op de romp bodem monteerd maar op een plaat.

André

hallo andrè

ik heb helemaal geen behoefte aan openingen in mijn boot
ze zijn zelfs niet gewenst en zorgen alleen maar voor ellende
bij mij gaat alles druk en water dicht
of ik nu alles boven of onderin mijn modellen plaats de ellende blijft in mijn geval dezelfde

groeten raf

Ik maak ook nooit mijn schepen volledig waterdicht.
Niet dat ik er zo gerust in ben dat ik nooit water binnen krijg want dit gebeurt toch af en toe wel eens; maar gewoon om het feit dat in al mijn modellen computerventilatoren zitten die -zeker gedurende de zomermaanden- voor de koeling van de motoren en electronica zorgen.

In mijn Artemis heb ik zelfs een blaas- en zuigsysteem die de warme lucht uit de machinekamer via de verluchtingsroosters in de schoorsteen, naar buiten jaagt.
Dus, volledig de romp waterdicht afsluiten is -voor mij althans- volledig uit den boze.

Ik zorg er wel voor dat alle electronica ook op een plaat is gemonteerd.

Droop

De waterlaag waar de model oppervlakte schepen in varen is zo dun, dat die mee opwarmt, is dus geen reden voor condensatie.
Warmlopen, ligt volgens mij aan de elektronica. Een kennis heeft een waterdichte sleper van 70kg, met een batterij van 90Ah, en 2 mechanische vaartregelaars, zelfs die wordt niet warm binnenin.
De zaak ligt anders bij een duikboot, die komt in koudere waterlagen, en door de afkoeling onstaat condensatie.
Je hebt het toch wel al door, ik hou een pleidooi voor dichte boten. Geeft gewoon een gerust gevoel, kunt eens lekker de beest uithangen.

Hoi Zinnia,

als je model een uur of 4 in de felle zon licht stop dan eens een thermometer in de romp en je zult versteld staan van de tempratuur in je romp.

Als ik naar mijn model kijk heeft het achterdek een serieuze oppervlakte daar kan het zonnetje behoorlijk wat tempratuur mee opwekken.

Maar gelukkig gebruiken we allemaal onze eigen technieken en dat is dus ook het leuke van onze hobby, iedereen heeft een beetje gelijk :lol:

André

:D nog 6 dagen en dan 6 dagen genieten in Dortmund :D

Nee, ik maak m'n modellen niet waterdicht. Ze zijn ook niet bedoeld als sub. Wel zorg ik voor een behoorlijk vrijboord en een goeie verschansing.
Dekken die open moeten kunnen, worden voorzien van een opstaande rand of een rupsje vet.
Maar: met werkschepen ( waar het gros van mijn vloot uit bestaat) is dat makkelijk. die zijn 1:1 al redelijk 'waterbestendig'.

Mijn Micro Magic is in ieder geval (bijna) waterdicht:
Tijdens de maidentrip met windkracht 8 een dikke 20 minuten gevaren, deels boven deels onder water. Uiteindelijk 3 druppels water in het rompje gevonden...

Ik heb mijn Bever zo dicht gemaakt dat als ik het model onderwater duw (zonder opbouw) er geen drupel water binnen komt. Dit omdat ik bijna altijd bij mij in de rivier de Merwede vaar bij weer en wind. Met golven van tussen de 30 en 45 cm wil ik graag dat de boel droog blijft. Het is wel een hoop getob met je kabels en kraan aansturing, maar water binnen krijgen is helemaal niks. In het water hoor je te varen.

Ik ben met mijn tweede 1-meter-zeilboot bezich om te bouwen,
en ik maak hem weer waterdicht .
100 % durf ik niet te zeggen, maar zo onder de douche zetten, ja hoor, om hem af te spoelen.
Dan moet ik ook weleens onder een brug door varen wat niet gaat.
Nu, even op tillen aan de mast, en aan de andere kant weer, met een
gecontroleerde plons, te water.
Mijn Batterij en ontvanger zitten in een waterdichte zalf-pot.
En dan het door varen als er een regen/stort-bui komt, je zit niet altijd
dicht tegen de kant.
Het varen voor publiek, die staan met een paraplu te kijken, naar !!!
hopelijk bootjes die toch doorvaren.

Back