Wie o wie al ervaring met een Frsky Neuron ESC?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Hobby4Life, 28 jul 2019.

  1. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Titel zegt al genoeg :)

    Wie o wie heeft er al ervaring met een Frsky Neuron ESC?

    [​IMG]
    https://www.frsky-rc.com/frsky-neuron-40-60-80-esc/

    Ik heb een sleepkist, en wil graag mijn ESC vervangen voor een Neuron 80 ESC, dit vanwege de Telemetrie.
    Spanning, Stroom en ook RPM.

    Ben er benieuwd naar jullie bevindingen.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  3. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik heb onlangs de Neuron 60A in een zwever gebouwd.

    Ik had ook al een eerdere versie van de FrSky ESC 80A. Van deze 1e versie is bekend dat te stroom meting onnauwkeurig is, maar bij de Neuron is dat perfect.

    Voor het instellen het je wel een programmeer tool nodig voor blheli. Ik heb dat programmeren gedaan met een Arduino.

    Verder werkt de ESC wat mij betreft prima. Vooral bij een nieuw toestel is het wel prettig dat je stroomsterkte kan aflezen. Ik had wat twijfels over propkeuze i.c.m accuspanning maar door de telemetrie kan je perfect zien hoeveel stroom je motor trekt met een bepaalde prop.

    Verder is het ook wel eens interresant om te zien hoeveel stroom je toestel vraagt van het BEC. Bij mijn zwever met 4 k kleppen vleugel zie ik in de log gemiddelden rond de 0.8A met uitschieters naar 4A.

    Voor het goed functioneren van de telemetrie, meer in het bijzonder de gemeten stroom en spanning v.h. BEC heb je wel de laatste versie van OpenTx nodig op je zender.
     
  4. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
  5. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Hoi, bedankt voor jouw ervaring met de ESC.

    Ik las op RCgroups dat bij static gebruik.. als de kist alleen op de grond staat niets te doen,, de ESC temperatuur behoorlijk kan oplopen.. is dat bij jouw ook zo?

    Ik vermoed zelf omdat ik ook lees dat de ESC voorgeprogrammeerd komt met Brake aan, dat zou kunnen verklaren waarom de ESC warm zou kunnen worden bij static gebruik.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je een regelaar statisch belast is de stroom altijd een stuk hoger en de brake heeft niets met statische belasting te maken.
    Dat is alleen maar als je de knuppel helemaal terugtrekt, dan gaan de fets kortsluiten om te remmen als je prop draait.
    Maar dan belast je de fets alleen als de prop draait en remt dus niet als ie stil staat, dan loopt er geen stroom..
    Zolang de knuppel uit de nulstand is doet brake helemaal niets.
    Het kan zijn dat de timing niet helemaal goed staat, hoewel dat automatisch gaat, kan dus een foutje in de software zijn maar daardoor wordt een regelaar warmer.
    Of hij stond niet helemaal volgas, bij veel regelaars moet je de uitslag op de zender iets groter zetten om de juiste pulstijden te halen

    EDIT,
    Ik zie nu dat jij statisch gebruik noemt als de kist gewoon stil aan de grond staat.
    Ik noem statisch gebruik als de kist vastgehouden aan de grond de motor laat draaien.
    Wat het dan kan zijn, als de kist werkloos op de grond staat, is dat de regelaar staat te piepen, dan wordt hij ook warm maar dat wordt elke regelaar.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2019
  7. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik heb geen ervaring met het opwarmen van de ESC, omdat ik bij mijn zwever meestal na het aansluiten vd accu binnen korte tijd ga vliegen en na het vliegen direkt de accu weer afkoppel.
     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2019
  8. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    I have took the plunge, en heb er een besteld, we gaan het gewoon zien hoe deze werkt.. ik ben sowieso van plan om een losse BEC te gaan gebruiken, om verassingen te voorkomen mocht er iets met de ESC zijn.
     
  9. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Verassingen zijn altijd vervelend ;)

    Maar heb je een specifieke reden om aan te nemen dat de BEC niet betrouwbaar is?

    Ik denk dat veel regelaars stukgaan door een te hoge stroom cq temperatuur. Beide kjan je nu via telemetrie bewaken net als de stroom vd BEC.

    Lijkt mij redelijk betrouwbaar
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik geef Björn wel gelijk.
    Bij hogere stromen NOOIT BEC gebruiken, was ook het advies van de techneut van Markus regelaars, die zeiden al dat boven 35A geen BEC gebruikt moest worden.
    Als er ergens sluiting ontstaat in de regelaar en je accu onderuit getrokken wordt dan ben je alles kwijt.
    En een grammetje of 50 extra meenemen in een sleepkist kan geen kwaad.
    Better save than sorry.

    GJ
     
  11. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Inmiddels de Neuron binnen en vandaag een bench test gedaan.

    Ik moest de ESC wel eerst configureren en een aantal dingen aanpassen.

    Op de test plank zit een Pichler Boost 80, 320kv 14pol, en behoeft een timing van 30graden.

    Standaard wordt de ESC geleverd met Multicopter instellingen, zoals:
    Motor Timing: 16
    Non Damped Mode: off
    PWM Frequency: 24kHz
    Low RPM Power Protect: on
    Verdere instellingen zijn hetzelfde gebeven na aanpassing.

    De Pichler motor behoeft een Timing van 30gr, maar deze heb ik voor nu even op Auto gezet.
    De PWM Frequency heb ik op 16kHz gezet.
    De Non Damped mode heb ik aangezet, dit als je het gas dicht doet, de motor direct stil laat staan en dat wil ik niet. let op. dit is wat anders dan Brake!. dat staat standaard al uit.
    Verder moest ik de parameter: Low RPM Power Protect uitschakelen, ik merkte bij onbelaste motor dat hij prima op toeren kwam.. zo 7200-7500rpm (6S), maar met prop kwam ik niet boven de 2300rpm uit en hoorde je de regelaar op belasting terug of op regelen.
    Na het uitzetten van deze parameter functioneerde de ESC normaal.

    Via het Lua scriptje heb ik de BEC spanning voorlopig op 5.6V gezet voor de test, later komt er toch een losse UBEC in.

    Met een losse power meter heb ik de gemeten stroom vergeleken, en die is akelig nauwkeurig.

    Volgende stap is de Hacker A50 16S V4 motor er aan hangen.
    En de Voedingsdraden van de ESC vervangen voor iets langere, ik kan ze verlengen maar vervang ze liever ;-)

    2019-08-10 17.50.06.jpg
    2019-08-10 17.50.20.jpg
     
  12. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Je kunt ook nog direkt het opgenomen elektrisch vermogen laten zien op het scherm. Daarvoor maak je een sensor aan onder telemetrie en vermenigvuldig de waarde EscA met EscV.
     
  13. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Klopt zie rechts onderin het scherm ;-) EscW

    Ik ga alleen wat nieuwe widgets maken die de boel wat duidelijker laten zien.
    Nu staan er alleenmaar kale getallen..
     
  14. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Goed idee, een speciale wizard.
    Ik hoop dat je die tzt wil delen?

    Ik heb mijn zwever met deze ESC bijna weer klaar. Moest even wat repareren na een midair.
     
  15. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Inmiddels gevlogen met de Neuron.

    Mijn eerste bevindingen zijn erg positief. na de regelaar ingesteld te hebben, en de timing afgestemd op de motor, klinkt hij mooi stil en toch max power eruit.
    Ik heb voorlopig nog de BEC gebruikt van de regelaar, en ook daar ben ik redelijk positief over.. had hem ingesteld op 5.6v. en tijdens het vliegen had ik maximaal pieken van 4A, idle nog geen eens 1A.
    Temperatuur blijft ook netjes tussen de 30-35graden..

    Ik moest wel even de Voltage offset instellen,. die week een halve volt af tov van de multimeter. voor de rest ben ik voor nu zeer tevreden met de aanschaf.

    Widget toegevoegd.. is een afgeleide van de Battchk, kan misschien nog ergens een klein bugje in zitten.. heel soms laadt hij niet in.. heeft te maken met een 0 deling.
    Misschien kan iemand het vinden :)
     

    Bijgevoegde bestanden:

  16. miko1979

    miko1979

    Lid geworden:
    14 mrt 2015
    Berichten:
    33
    Heb inmiddels ook een FRSKY Neuron 60!

    Heb nu alleen een probleem, de motor lijkt in de modes brake on te staan. Zodra ik het gas dicht doe, stopt de motor direct.

    Dit lijkt gerelateerd te zijn aan de ‘ non damped mode’ maar deze optie kan ik dus nergens vinden in BLHELI.

    Zie dit screenshot, iemand een idee?
    [​IMG]


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je kan dat instellen met Brake On Stop.
    Mijn prop bleef draaien toen ik dat veranderd had maar de waarde weet ik niet meer, gewoon even experimenteren.
    Normaal gesproken zouden de FETs niet open mogen gaan als de Brake on Stop on Off staat.
    Maar ik denk dat er een bug in BLheli zit.
    In de vorige versie had je ook nog een instelling Non Damped Mode.
    Dat was echt remmen op de motor als je dat aanzette.
    Maar aangezien BLheli_32 voor multicopters is en je daar geen rem op wil hebben hebben ze dat eruit gehaald.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 2 sep 2019
  18. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Heb je de ESC wel al uitgelezen? want deze screenshot is van de default pagina.. zodra je de ESC uitleest veranderd deze pagina.
     
  19. miko1979

    miko1979

    Lid geworden:
    14 mrt 2015
    Berichten:
    33
    Ik had inderdaad de al uitgelezen, maar helaas kwam de optie er niet bij. Screenshot is inderdaad van default na installatie op Mac. Had getest op een windows pc.

    Morgen zal ik eens met die motor brake spelen, deze stond al op off. Maar zal deze eens uit en aanzetten. To be continued


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  20. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Het is niet de Motor brake die je moet hebben, het is de Non Damped mode die moet aan gezet worden.. dus "Niet Dempen = actief" is wat anders dat een echte brake..
    Die mode is speciaal voor drones.. maar die moet even uit..
     

Deel Deze Pagina