Wie o wie wil kernen snijden? ik heb alles al in profili klaar..

Discussie in 'CNC' gestart door btc-rc.nl, 30 mei 2012.

  1. btc-rc.nl

    btc-rc.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2003
    Berichten:
    661
    Locatie:
    Soest
    Ik zoek voor een bouwproject iemand die vleugelkernen voor een vergrote Big Lift kan snijden.

    Het gaat om 4 kernen, 2 binnenvleugels 72 cm lang, 40 cm diep in een blok van 10cm hoog. de buitenvleugels zijn 48 cm lang en 40->30 cm diep, zelfde blokhoogte.

    Ik heb de profielen in profili gebouwd voor 4 assen CNC en kan de CNC code exporteren.. nu nog op zoek naar blokken licht schuim (10kg/m3).

    Ik ben uiteraard gaarne bereid te betalen voor geleverde diensten!!
     
  2. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
  3. btc-rc.nl

    btc-rc.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2003
    Berichten:
    661
    Locatie:
    Soest
    dank je, ga ik doen!
     
  4. btc-rc.nl

    btc-rc.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2003
    Berichten:
    661
    Locatie:
    Soest
    ik geloof dat ik iets moeilijks vraag :).. goed dan, andere vraag: wie kan er voor mij een paar snijmallen frezen, dan ga ik zelf het schuim snijden :D :D ?

    Ik heb de mallen in profili pro klaar.. ze zijn dus wel aardig aan de maat, maximale maat is 400mm (lengte)
     
  5. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Niet gelukt bij Cock?
     
  6. btc-rc.nl

    btc-rc.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2003
    Berichten:
    661
    Locatie:
    Soest
    Cock was zeer behulpzaam, maar ik heb mijn vleugels in profili en .nc, niet in DXF, dus dat wordt lastig. Daarnaast werkt hij met name met 25kg/m3 en ik zoek eigenlijk een slag lichter om het totale gewicht wat lager te houden.. vandaar mijn tweede vraag :)
     
  7. LED-Maniak

    LED-Maniak

    Lid geworden:
    7 apr 2004
    Berichten:
    272
    Met .nc bedoel je dus een G-Code ontwerp(in het bestand staat bijvoorbeeld G00, G01, M0, etc)? Dit kan je eenvoudig terug converteren naar DXF.

    Het is jammer dat mijn laser niet zulk diep schuim mooi kan snijden anders had ik het graag gedaan.
     
  8. btc-rc.nl

    btc-rc.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2003
    Berichten:
    661
    Locatie:
    Soest
    yep, dat soort cnc code staat erin. ik heb al lopen zoeken naar een converter, maar dat is nog niet makkelijk, tenzij je 250,- uitgeeft aan een stuk software.
     
  9. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Probleempje wat je hebt als je kant en klare G-code (NC) aanleverd, dat daar niet veel mee aangevangen kan worden.

    Ik ga nu even uit van een frees met een freesbit en niet van een snijdraad!
    In zo'n freesbestand staat alle info wat de frees moet doen; zoals waar is het begin punt, hoe snel loopt de frees, wat is de veilige Z-waarde (omhoog gaan om naar een volgend onderdeel te gaan" wat is de freesdiameter. Zoals je begrijpt kan dit voor een CNC-machine funnest zijn, als bijvoorbeeld de maximale snelheid 2000mm/min is en in jouw bestand staat 4000mm/min ... dat zal niet gezond zijn voor de machine. Nog belangrijker is het begin punt , waar is X=0,Y=0 en Z=0 en het bereik van de machine t.o.v. het te frezen onderdeel. Je kan je voorstellen dat als de machine-man ervan uit gaat dat X=0 links onder is, en het NC-bestand gaat uit van het midden .... dat levert problemen op, in het beste geval, wat extra afvalmateriaal , maar in het slechste geval , een serieuze knal tegen een eindschakelaar.

    Daarom willen de meeste CNC-mensen het bestand in bijvoorbeeld DXF hebben, die voeren dat rechtstreeks in hun apparaat of converteren dat met hun eigen programma welke gedefinieerd is voor hun specifieke machine.

    Hopelijk is het duidelijk waarom je weinig reactie heb,
    groeten,
    Cor
     
  10. btc-rc.nl

    btc-rc.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2003
    Berichten:
    661
    Locatie:
    Soest
    ja, ik snap het helemaal :) dat is ook het probleem dat ik heb. ik heb ondertussen dxf bestanden gemaakt van de snijprofielen, dit zijn echter geen 4D schuimsnijprofielen maar de traditionele boven/onderzijdes... hopelijk dat iemand die wil frezen en dan ga ik zelf snijden.
     
  11. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    printen; stuk triplex kopen; 1/2 uurtje figuurzagen en klaar ben je. 40 cm is niet zo groot.
     
  12. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    tja, maar een handfiguurzaag haalt dat nu net niet, je mag blij zijn als die 25 cm diep kunnen. Dan moet je van 2 zijdes uit gaan zagen en dat levert bij de meesten al veel problemen op...........
     
  13. btc-rc.nl

    btc-rc.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2003
    Berichten:
    661
    Locatie:
    Soest
    en mijn zaagkunsten zijn nu niet echt... WOW... :) dus liever strak via cnc.
     
  14. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Als je niet eens 2 ribben kan maken , hoe wil je dan een BL maken ?:D

    Mvg Johan
     
  15. btc-rc.nl

    btc-rc.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2003
    Berichten:
    661
    Locatie:
    Soest
    ik kan natuurlijk prima zagen, maar de ribben welke de vleugel maken heb ik liever in cnc, dan weet ik zeker dat het profiel klopt. en daarnaast is mijn elektrische figuurzaag niet diep genoeg om de rib in 1 keer te zagen, dus dat wordt niet fraai...
     
  16. LED-Maniak

    LED-Maniak

    Lid geworden:
    7 apr 2004
    Berichten:
    272
    Mal via CNC is inderdaad stukken strakker (en sneller) dan met een zaag te priegelen.

    Ben benieuwd hoe dat snijden en bouwen verder in zijn werk gaat eigenlijk. Heb je van eerdere modellen daar toevallig een verslagje van gemaakt?
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    je snijmallen zijn niet zo kritisch hoor.
    Gewoon met de figuurzaag zagen en netjes glad schuren.
    Al zou je cnc gefreesde snijmallen hebben is je profiel nog niet 100% exact aangezien je met schuimkernen werkt.
    Je zal met cnc gesneden mallen misschien op 90% exactheid zitten en met gezaagde op 85%.
    Waarom denk je dat alle profielen vroeger " modified" heetten?
    Gewoon omdat ze het nooit 100% exact krijgen, dat is alleen mogelijk met echte gefreesde vormen, en dan nog zal er een afwijking in kunnen komen.

    Een big lift is totaal niet kritisch.
    Al zou je er een blok schuim in vorm geschuurd op zetten, dan vliegt ie nog.
    Dus, niet te moeilijk doen, lekker uit het handje zagen, mooi schuren en je schuim bij Poly Cel in Gouda halen, daar kan je allerlei dichtheden kopen.

    Grts Gert-Jan
     
  18. btc-rc.nl

    btc-rc.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2003
    Berichten:
    661
    Locatie:
    Soest
    handig adres; die zocht ik nog!

    clublid heeft een cnc schuimsnijder en kan me wellicht helpen, dan wordt het toch nog UNmodified ;)
     

Deel Deze Pagina