Wie vliegt er nog met een speed 600?

• Topicstarter Topicstarter hilbren
  • Startdatum Startdatum
Brushless hiervoor is ook niet nodig, een speed600BB voldoet prima.

afb2417.jpg

Ik heb het over een echt merk.
en als je eenmaal zo'n motor heb wil je niets anders meer.

Is er één uit de oudere doos: de Kormoran van Robbe.
Stamt uit 1993/1994 als mijn gegevens goed zijn.

Ailerons worden nog door 1 servo bediend d.m.v. (hoek)stangen waarvan het scharnierpunt dus op het scharnierpunt van de aileron zou horen te liggen. Dus niet helemaal. Dit ga ik vervangen door 2 vleugelservo's.
Het stabilo voor wordt op eenzelfde manier aangestuurd. Eind februari was ik ( op doktersadvies ) in Zuid-Frankrijk ( alleen gegaan ) en heb met een zwevertje helling gevlogen bij het plateau van Caussols, bij Calern.
Ik had deze canard toen ook in de auto liggen, 2e-hands gekocht en opgehaald op de heenreis naar Frankrijk. De Franse vliegers daar gaven mij het advies het stabilo ook met 2 servo's aan te gaan sturen. Dit zou namelijk een rustiger vliegbeeld geven. Minder pompend bij hoogteroer-uitslagen.
De grond daar vond ik iets te stenig om het zwaartepunt van een vliegtuig te gaan bepalen ( schade ! ). Terug in Nederland kreeg ik de juiste gegevens van iemand hier op het forum.
De Kormoran vliegt inderdaad wat pomperig, en ik heb nog kleine servo's liggen, dus dat gaan uitproberen en ook servo's inbouwen in de vleugel.
Maar dat is (een) volgend project. Momenteel heb ik 2 electro-zwevers ge-ont-brushed. Dat is namelijk wel leuk bij die 2 ( semi-hot-liner en een F5B-kist).

Ik hou wel van dit soort kisten, ik heb wat kleine delta's, vliegende vleugels, een Zagi. Apart, maar wel lekker.

Volgens mij is de vraag wie er WEL met een sp600 vliegt ipv wie er NIET met een sp600 vliegt...

Hans N. zei:
Brushless hiervoor is ook niet nodig, een speed600BB voldoet prima.

Die draait dus wel met een Speed600.
Toegegeven de laatste 2 regels uit mijn vorige bericht waren misschien verwarrend m.b.t. onderwerp.

Ik vlieg met veel plezier mijn se 200 met een speed 600 en een 2.8:1 vertraging en 8 2400rc cellen.

Bijzonder goedmoedig en vliegtijden van 20 min+ zonder termiek.

Bij ons zijn de meeste electrozwevertjes van het type 7 cellen/ 2 meter, 1.5kg en die vliegen vrijwel allemaal gewoon met 1 van de 600 varianten.

Prima bruikbaar die 600, als je maar rond 1.5 kg blijft en liever niet boven 25A.

Ik heb een speed 600 op m'n Robbe Freewind... Normaal zit er een speed 550 in, maar wegens erge slijtage (zie andere topics) heb ik er een Speed 600 8,4V in gegooit. Klimt goed 8)

Peter.

Ja. 700 is ook een goede motor, maar wel op de limit gebruiken. 10 cellen en 30A. (Zie modelbouw faq). Dan zo'n beetje dubbel vermogen van een 600 mogelijk.

Wat een "zweef" opmerking trouwens Bertus :wink: .

Andersom geredeneerd kan je zeggen dat een sp400 een slechte motor is, want die kan jouw 2.5 meter zwever ook niet omhoog krijgen. sp400 vliegers weten wel beter.

Moraal:
Een motor is meestal niet "goed" of "slecht". Het gaat erom hoe je het toepast.
(en sommige motoeren zijn lastiger "goed" toe te passen)

Zie dat velen van mening zijn dat de speed 600 alleen voor een trainer of elektro zwever geschikt is :? , maar dat is zeker niet waar :wink: .

Kijk hier maar even http://www.rbckits.com/id16.htm
daar staan zo 5 Warbirds met als basis de speed 600/8,4 met vertraging.

Zelf vlieg ik de Hawk75 met speed 600 vertr op 7 cellen en de spitfire op 8 cellen.

Heb nog een kit van de Harvard staan en ga die zeker bouwen en ben met een ME109 bezig in Cad om zelf te ontwerpen.

Moet bekennen dat de Typhoon15 wat gewicht en vermogen betreft een nog betere optie is maar de modellen zijn ontworpen voor de speed 600 en vliegen daar al jaren mee.

afb2775.jpg

Hawk 75

afb2776.jpg

Spitfire en de romp van een Harvard

afb2777.jpg

Geen Warbird maar mijn eigenontwerp parasol heb nog niet echt een leuke naam kunnen bedenken, maar vliegt super :lol:

Ton

wij vliegen alle zwevers met spanwijdte van 220 cm tot 350 cm met speed 600 #6370 met een 1:3 vertragingskastje en met gewichten van 1600 gram tot 2500 gram en we vliegen met 6 tot 10 cellen nicad 1700 mh. We halen steigsnelheden van 2 mps tot 4.5 mps. met motorcalc kan je t goed berekenen en natuurlijk expirimenteren.

greeetz tom

maar ik neem aan dat dan geen 8,4 volt versie? want die draait vanzichzelf al vrij weinig toeren...

:offtopic:
over al die warbirds, ik zie allerlei toestellen langskomen maar ik mis altijd 1 toestel (naar mijn mening de mooiste van allemaal)
De Mig 3
MiG-3.jpg

let voorlal op die stroomlijn, het lijkt bijna een pylon racer, ik vindt hem echt prachtig.

ok nu weer :ontopic:

Hilbren, De motor is een speed 600/8,4V met een Master vertraging van 1:2,5 en een Graupner klapprop 12x10 zie foto
http://www.rbckits.com/18520920.jpg
Het toerental is even wennen, want het draait rond de 4500 toeren en dat is niet veel, vandaar de grote prop met veel spoed, de combinatie werkt prima.

Montage is als op mijn Parasol model met de spant tussen motor en vertraging eenvoudig en prima.
afb2786.jpg

Toch nog even een opmerking :?
De prijzen van de speed 600 met vertraging welke combi dan ook, gaat al snel richting de prijs van een Typhoon of Mega en die hebben geen borstels, vertraging etc die kapot kunnen en daarbij ook nogeens meer power :lol: lijkt mij een redelijk alternatief.

Een MIG3 is zeker en optie maar nu nog niet er zijn er genoeg om meer te starten.

Ton

Hmm ik ben inmiddels ook al redenlijk verslaafd geraakt aan electrovliegen. Nu mijn eerste projectje met een speed 400 met 1 op 2,33 vertraging goed vliegend heb gekregen ben ik al aan het kijken voor wat nieuws.

een Shorts Tucano naar nigel Hawes tekening

hometucanonew.jpg

Speed 600 7,2 volt, MPJ vertraging 1 op 3,33 , 8 cellen sub c, en 12x8 prop.

geschat gewicht 1300 tot 1500 gram.

hmm niets voor RBC zo'n tucano?

kon zo snel niet even een goede foto vinden maar er komt nog een onderstel onder. de foto's daar van staan op Rcgroups maar deze ligt momenteel down.

spanwijde is 115 cm
lengte 105 cm

bestuurbaar over rol, richting, hoogte en gas.

De vleugel is trouwens heel appart opgebouwd.
Men neme diverse plankjes 10mm balsa. plakken die in een vleugel vorm aan elkaar. men nemen een schuurblok..... en schuur er maar een profiel in....... uurtje later is je vleugel klaar.

lijkt heel veel op die tekening die ik heb voor een speed 400, daar is de vleugel ook zo opgebouwd.

Back