Is er één uit de oudere doos: de Kormoran van Robbe.
Stamt uit 1993/1994 als mijn gegevens goed zijn.
Ailerons worden nog door 1 servo bediend d.m.v. (hoek)stangen waarvan het scharnierpunt dus op het scharnierpunt van de aileron zou horen te liggen. Dus niet helemaal. Dit ga ik vervangen door 2 vleugelservo's.
Het stabilo voor wordt op eenzelfde manier aangestuurd. Eind februari was ik ( op doktersadvies ) in Zuid-Frankrijk ( alleen gegaan ) en heb met een zwevertje helling gevlogen bij het plateau van Caussols, bij Calern.
Ik had deze canard toen ook in de auto liggen, 2e-hands gekocht en opgehaald op de heenreis naar Frankrijk. De Franse vliegers daar gaven mij het advies het stabilo ook met 2 servo's aan te gaan sturen. Dit zou namelijk een rustiger vliegbeeld geven. Minder pompend bij hoogteroer-uitslagen.
De grond daar vond ik iets te stenig om het zwaartepunt van een vliegtuig te gaan bepalen ( schade ! ). Terug in Nederland kreeg ik de juiste gegevens van iemand hier op het forum.
De Kormoran vliegt inderdaad wat pomperig, en ik heb nog kleine servo's liggen, dus dat gaan uitproberen en ook servo's inbouwen in de vleugel.
Maar dat is (een) volgend project. Momenteel heb ik 2 electro-zwevers ge-ont-brushed. Dat is namelijk wel leuk bij die 2 ( semi-hot-liner en een F5B-kist).
Ik hou wel van dit soort kisten, ik heb wat kleine delta's, vliegende vleugels, een Zagi. Apart, maar wel lekker.