Wie vliegt er nog met een speed 600?

• Topicstarter Topicstarter hilbren
  • Startdatum Startdatum
Het is een leuk model maar vind het een beetje een uit elkaar gerukte Tucano en dan die vleugel :? een plank, snelbouwen maar voor mij gatver.

Nee liever een mooier ribbenvleugel.

Het model is wel populair op de RC-Group dus zeker een prima model voor de speed 600 zou zeggen kom maar op met een bouwverslag :wink: :lol: .

Wat RBC betreft kijk even op de link, een kleine Tucano is er al van Het-rc en ja wie weet ooit een grotere het is een mooie kist de Tucano maar ook de Pilatus PC7 en 9

Ton

@ Theo: dit is inderdaad hetzelfde model als jouw tekening maar dan met 45" spanwijdte. :)

Ik ben zelf dit toestel aan het bouwen (is ook al bijna klaar trouwens) en heb gekozen voor een normale ribbenvleugel. (Profiel: NACA 2415).
Spanwijdte is ongeveer 1200mm en aandrijving wordt een speed 600.(Uiteindelijk vlieggewicht moet ongeveer 1400g worden)

Het is inderdaad een populair toestel op rcgroups en er zijn dan ook verschillende (lange) draadjes over te vinden. ;)
Ik snap echt niet waarom er nog niemand is geweest die de Tucano (of pc-7/pc-9/pc-21) als kit heeft uitgebracht. Het is naar mijn mening een erg mooi toestel om te zien, en vliegt daarnaast ook goed als ik op de berichten af moet gaan. :D

Hier is trouwens meer informatie te vinden over de 45" Tucano (ook als kit verkrijgbaar): http://tucanobuild.tripod.com/

In dit draadje zie ik af en toe weer vele euro,s rond vliegen terwijl het totaal niet nodig is.
Als je je goed bezint eer je begint kunnen vele combinatie ,s nog jaren mee en kan je die euro,s anders besteden .
Vast houden jongens aan al die mooie goede combinatie,s .
Ook doet het mij plezier dat er met de 600 motor nog met vertragingen gewerkt word , wat vaak een mooi optimaal resultaat oplevert.

gaaf toestel die Tucano, zijn die tekeningen ergens te downloaden

Hilbren, niet te downloaden maar wel te bestellen bij RCM&E. ;)
Ik heb anders ook wel een tekening die ik kan opsturen, zodat je deze kan kopiëren. PB me in dat geval even.

Ik heb zelf geen digicam dus kan helaas geen foto's maken, maar hier even een plaatje van hoe mijn tucano eruit gaat komen te zien (behalve de vleugel dan, mijne is een ribvleugel met profiel):
new%20tuc%20_0108.jpg

Ook ben ik nog aan het overwegen om een drieblads prop te nemen, en misschien zelfs een varioprop van ACW. :P (Die laatste wordt echter wat problematisch aangezien je aan een max. rpm vastzit en ik het liefst geen vertraging wil gebruiken. :sad:
Ik ben er alleen nog niet uit wat het precies wordt...

jonathan, Geen vertraging gebruiken!!!!, welke motor wil je dan gaan gebruiken, want een speed 600 gaat niet werken zonder vertraging.
De vertraging met grote prop maakt hem juist zo interresant!!!!!!!!

Ton

ow? een speed 600 8.4 volt op 7 cellen en een 9.5*6" prop wil direct drive best wel! natuurlijk blijft een vertraging beter, maar dat zien we bij alle motoren. :wink:

Jonathan, wil jij gelijk voor de axi 2820gaan in de tucano. ?
jammer dat je geen camera hebt had wel interesse in foto's van die ribben vleugel van je.

vinze

Ton het probleem met een vertraging is dat ik of een belachelijk grote prop moet nemen, of meer cellen om de gewenste power te krijgen.
Aangezien ik niet van plan ben Lipo's te gebruiken (doel was low-budget) en niet het gewicht van 10 cellen wil meeslepen zit ik wel een beetje vast aan een direct drive aandrijving.
Ik ben er nog niet helemaal uit wat het wordt, maar suggesties zijn natuurlijk altijd welkom. ;)
Sowieso was ik t.z.t. al van plan een draadje te openen om vast te stellen wat nou een leuke aandrijving is voor deze kist.
(Ik heb zelf al het een en ander uitgezocht en de meest aantrekkelijke aandrijving op dit moment vind ik een Speed 600 8.4 BB SP 7 cellen en een 8*6 master airscrew 3-blads prop (167W/kg @ 32A en 4.24min vliegduur op 2400mAh cellen))

Heb met onderstaande link gekeken wat de amp zal zijn en dat gaat naar de 30 AMP toe hoelang wil je ermee vliegen, of laat ik het anders zeggen hoe vaak wil je de motor vernieuwen.

Heb je met deze combi al gevlogen en waarop.

http://brantuas.com/ezcalc/dma.asp

Heb er zelf al een aantal gesloopt door overbelasting en te warm worden en dan wordt een speed 600 toch duurder dan een borstelloos.

Vergeet niet dat de speed 600 op een motorkist gaat en dus flink zal moeten werken, een thermiek belletje zit er niet in :wink: .

Ton

Nee ik heb nog niet eerder met deze combi gevlogen (op een motorkist dan he)... :roll:
Ik weet dat 30A redelijk veel is voor een speed 600, maar als ik dan toch voor een speed 600 en vertraging moet gaan, kan ik net zo goed een brushless kopen...
Maar zoals gezegd ik heb nog niks besloten dus tips zijn altijd welkom. ;)

Jonathan, Het zou misschien best kunnen maar dan loopt tie op zijn tenen, het vervelende is dat de motor zeer heet zal worden en zeker geen leverduur van 25 vluchten zal halen denk eerder minder dan meer.

Het voordeel bij een elektrozwever is dat de motor na een stijgvlucht uitgaat en wat kan afkoelen en dat is niet het geval bij een motorkist.

In de RBC modellen met de vertraging is de amp statisch onder de 25 amp en na een vlucht van 6-7 min op 8 cellen 2400mah al flink warm en dit met een koellucht voorziening op de motor. Dit gaat prima maar is de max.

Moet daarbij bekennen dat de RBC kits allemaal zijn aangepast om direct een Typhoon te kunnen monteren en als alternatief een speed 600 vertr voor diegene die dat toch willen.

Een vertraging is dus belangrijk en maakt de speed 600 jammer genoeg net zo duur als de Brushless Typhoon waarbij deze veel meer voordelen heeft op de langeduur.

Het zou jammer van je Euro's zijn als je toch een vertraging moet kopen en net zo duur als de Typhoon uitkomt en als nog een Typhoon wil kopen.

Naar mijn mening is wat prijs, kwaliteit en leverduur de speed 600 ingehaald door de Brushless Typhoon of Axi, Mega wat jij wil :wink: .

Maar ja aan jouw de keus natuurlijk :lol: ikzelf :cry: heb ook een la vol met speed 400/480/500/600/700 en zelfs een 820 om allemaal uit te proberen en man wat heb ik spijt :cry: :cry: .

Ton

Ton, ik heb net even op de site van rbc naar de Typhoon Micro 15 gekeken en met een prijs van 65 Euro zeker een interessant alternatief. Ik denk dat ik dit dan ook maar ga doen. :D
Wat raad je verder aan qua aantal cellen en prop? (Vliegklaar gewicht zonder accu en motor van de Tucano wordt ongeveer 800-900g.)

Jonathan, Heel verstandig en krijg je zeker geen spijt van.

Op de link van de Typhoon http://www.rbckits.com/id70.htm
staat ook de nieuwe Warbird de LA5 en daar zit een Typhoon 15 in met 10 st CP1300 cellen.
Vergelijk met jouw Tucano lijkt mij.
Bij de data van de 15 staat als beste prop keuze de 9x6, maar ik zal aan Rob nog even navragen wat er op de LA zit en of hij nog meer combi's heeft getest.

Ton

maar als ik het nu goed begrijp is de Typhoon-Micro 15 een directe vervanger voor een speed600 8,4 Volt ?

zijn er nog andere "limited buget" mogelijkheden? (naast zelfbouw)
waar zijn deze motoren te koop?
en waar moet je opletten als je een regelaar aanschaft?

Hilbren, ja bijna goed :lol: het is niet alleen de vervanger van alle type speed 600 motoren met vertraging maar belangrijker nog een verbetering van 100% :wink: misschien wat overdreven maar toch.

Eerst maar beginnen met de nadelen en dat is er 1 en wel de prijs hij is iets duurder.

Voordelen ;

Veel minder gewicht, kleiner, niet inlopen, geen onderhoud, langere levensduur, efficienter dus beter gebruik van de accu capaciteit, meer uitgaand vermogen en zou met een kleinere accu het zelfde kunnen, zonder vertraging een grote prop rondslingeren en tot slot natuurlijk minder warmte ontwikkeling en Oja ook geen vonken dus ook minder of geen storing voor de ontvanger.

Ja zelfbouw :? is een optie maar of dat echt goedkoper is dan de Typhoon en of het gaat werken, ik vind het teveel toestanden en kosten maken zonder zekerheid.

Mits je bijv met een CD motor wat zou kunnen, want dat kost weinig en er is veel over te vinden, maarja die is helaas te klein.

Ton :lol:

Hilbren, Nog een kleine opmerking, een speed 600 is en blijft een goedkoper alternatief, maar koop niet een motor voor morgen, maar met de gedachten naar de komende maanden/jaren.

Ton

Ton ik heb net even de info van de LA5 bekeken en komt wel enigzins overeen met de Tucano ja (span is iets kleiner, maar gewicht is redelijk gelijk). Heb ook even het filmpje bekeken en het vliegt zo te zien wel goed met 10 cellen. :razz:
Beste prop is inderdaad 9x6. Het is een beetje een long-shot maar zou je ook even bij Rob kunnen informeren of hij ervaring heeft met een 3-blads props? Zelf dacht ik namelijk aan een 8*6 master airscrew. :?
Het gewicht van die 1300 cellen is 34g/st. dus het gewicht van de accu valt dan gelukkig ook mee. ;)
Wat is trouwens de gemiddelde vliegtijd van deze setup? En heb je ook nog tips qua geschikte regelaars?

kijk even op de tucano draad op rc groups.. ergens tussen die 1661 antwoorden staat ook een verslag van Nigel Hawes van de tucano met de typhoon... volgens mij was ie er niet helemaal tevreden

groet,

vinze

over de motor op zichzelf of over de combinatie....? of over het vliegtuig :P

Back