Wie vliegt wat in 2010

Ja, dus de regelaar moet eerst de uiterste waarden zien, bij de CC dus maximaal en minimaal.
Dat is bij vrijwel alle regelaars het geval.
Enige enge wat kan gebeuren is als je een beetje suf bent en het verkeerde model voorzet, of de verkeerde schakelaar omzet.
Dus altijd dubbel controleren, probeer eenheid te krijgen in je modellen.
Niet het ene model op de linker schakelaar en de andere op de rechter.
Ik had zelf ook problemen met de lesHawk, ik vloog hem zelf op de schakelaar en bij les op de knuppel.
Heel verwarrend..

GJ
 
Er is hier wat te vinden van George in de UK.

CC125/180 with limiter | UK F5B

Op RC groups is er ook het een en ander gediscussieerd.

Het is niet gehaal ongevaarlijk om de Unilog in te bouwen en als je dit niet helemaal goed doet dan kun je problemen verwachten zoals het wegbranden van componenten op je regelaar tot het aan gaan van de motor als dat niet de bedoeling is. Maar ook kan je een probleem hebben waarbij de Unilog niet goed logd.

Ik modificeer mijn CC regelaars zodat de min van de motor accu en de min naar de ontvanger gelijk zijn. Zoals aangegeven op de F5B UK website door George. Dit om problemen te voorkomen.

Ik gebruik de negatief sensor kabel van de 400A sensor niet. Die heb ik geisoleerd en weg gepropt. Deze is wel nodig om de limiter functie te laten testen op het WK/EK.

Ik gebruik de BEC van de regelaar om de Unilog te voeden daar de 400A sensor eigenlijk niet genoeg stroom levert en slechte logs kan veroorzaken.

Ik heb de OPTO net voor de ontvanger zitten. Dit is waar hij thuis hoort. Ik gebruik de OPTO die je met de Unilog mee kunt bestellen. Verder heb ik NIET nog een OPTO voor de ESC.
-----------------------------------

Wat betreft het bewegen van de prop met de ontvanger uit. Als je de ontvanger uit hebt staan tijdens het insteken van je motor accu dan zou er niks moeten gebeuren. De regelaar gaat pas tot leven komen als hij een normaal signaal krijgt van de ontvanger. Dat geld voor bijna elk merk regelaar maar zeker voor de CC's.

Er is wel geconstateerd dat bijvoorbeeld de Futaba ontvangers een kleine puls motor aan kunnen geven wanneer jij deze uit zet. Dus na de vlucht niet de onvanger uit zetten voordat je de motor accu hebt afgekoppeld.

Overigens is hier voor op de Unilog naar het schijnt een software trucje gedaan zodat die nu dit kleine motor AAN pulse bij uitzetting van ontvanger weg filterd. Ik zou daar niet op willen vertrouwen.

Jos
 
Ik heb bij alle electrozwevers inderdaad gas links op de schakelaar. Throttle cut op een schuif en die gaat er altijd als eerste op als ik met een model geland ben.
 
Ik heb bij alle electrozwevers inderdaad gas links op de schakelaar. Throttle cut op een schuif en die gaat er altijd als eerste op als ik met een model geland ben.

Ik heb afgelopen jaar tijdens het vliegen buiten de competities meerdere malen het probleem gehad dat ik die throttle cut er nog op had staan toen ik mijn model lanceerde. Dat werdt dus elke keer een spannende en vaak een harde landing. Op een competitie zou dat waarschijnlijk een nul score zijn gezien ik na zo een landing eerst de kist rustig wil inspecteren voor ik hem weer vlieg, als er al geen schade is.

Met ander woorden, ik gebruik die throttle cut per 2010 dus niet meer. Ik weet dat die schakelaar op mijn zender het gas is en als ik daar aan kom dan gaat de motor lopen. Dus gewoon uitkijken dat ik de zender niet laat vallen, ergens tegen aan stoot of dat ander mensen er aan zitten terwijl de kist live is.

Mijn schakelaar is "springloaded". Dat wil zeggen de veer trekt de schakelaar altijd naar motor UIT en je moet de schakelaar dus de hele tijd indrukken voor de motor AAN.

Wat jij prettig vindt kan natuurlijk wat anders zijn. Dit is slechts mijn ervaring over een jaar vliegen.
 
Over het aan/uitschakelen van de ontvanger is er nog een story van Wim mbt het aanspringen van de motor kan ik mij herinneren. Was dat in combinatie met een CC + futaba ontvanger, Wim?

Ik had een probleem met een CC125 en Futaba ontvanger en softwareversie 1.54 of zo . Zou verholpen zijn met versie 1.56, niet dus. Met een optocoupler was het probleem dan weg.Probleem was dat bij uitschakelen ontvanger meestal de motor aansprong(en wel op redelijk hoog toerental...). Na enkele malen terug aan/uit ging ie soms uit, meestal niet. Enige oplossing was batterij loskoppelen (al eens geprobeerd vleugel los te maken terwijl motor draait?). Als je dat deed vooraleer uit te schakelen was er geen probleem uiteraard. Enfin, zoals ik al zei opgelost met optocoupler.

Ik heb trouwens een MGM Compro 160 FAI die bijna hetzelfde doet, maar dan met alle ontvangers. Volgens TMM een "feature" voor de veiligheid: door de motor te laten draaien op heel laag toerental word je heraan herinnerd dat je de batterij nog moet afkoppelen..., tja...

Bij mijn CC180 heb ik de "George mod" gedaan (uitschakelen van een op de "nieuwere" series CC regelaars toegevoegd component dat soms problemen geeft met oa de Unilog? Niet de BEC mod, daar ik niet meer dan 4S gebruik...). Lijkt ok te zijn. Verder gebruik ik ook de "-" aansluiting van de Unilog niet meer...
 
Ja, dus de regelaar moet eerst de uiterste waarden zien, bij de CC dus maximaal en minimaal.

GJ
Niet helemaal juist. Dit is de standaard instelling. Voor F5B de voorkeur geven aan "vast" , eventueel met zender min en max wat bijsturen.
 
Niet helemaal juist. Dit is de standaard instelling. Voor F5B de voorkeur geven aan "vast" , eventueel met zender min en max wat bijsturen.

Ik zet hem zoals de meeste mensen op "Fixed" en zet de uitslagen op de zender naar maximaal. Dan weet je zeker dat het goed komt.

Jos
 
Wat betreft die andere "mod" die George heeft gedaan. Die heb ik ook gedaan. Het idee is om de BEC die op de regelaar zit te gebruiken om de processor te voeden. Dit omdat die BEC eigenlijk toch niks doet en we zeker willen zijn dat de processor goed voeding heeft.

De achter liggende gedachte was dat die spannings regelaar van de processor niet echt bestand is tegen 6S lipo en wel eens zichzelf zou kunnen uit zetten als het allemaal wat te heet wordt. Die spannings regelaar wordt namelijk makkelijk 80 graden C terwijl de motor nog niet eens loopt, alleen het aankoppelen van de accu is genoeg om dat ding warm te stoken. Kun je met je vinger wel voelen. Dit komt omdat net zoals de BEC, het een lineare regelaar is.

Het totale stroom verbruik van het logica board van de P125 of gelijke regelaars is rond de 60mah. Niet echt veel dus maar heb je gezien hoe klein die componenten zijn?! Als je dan bedenkt dat met 6S er nog eens 120mah verstookt moet worden om die 60mah te krijgen dan wordt het al snel heet.

Echter je schiet er eigenlijk niks mee op met deze modificatie omdat ook de BEC veel te warm wordt met 6S.

Ik ben nu met een andere oplossing bezig. Gister net de eerste testen gedaan. Het idee is om deze lineare regelaars niet met 6S maar slechts met 2S te belasten. Nu wordt er niks warmer dan 35 graden C bij een kamer temperatuur van 21 graden.

Er zijn gedachtes dat het langzaam opwarmen van de processor wel eens de oorzaak zou kunnen zijn van een hoop problemen. Stel dat de processor er tijdelijk mee op houd terwijl de motor loopt, dan heb je dus meteen een kapotte regelaar en wellicht fik in de tent.

Wordt vervolgd.

Met 4S ben je dus al wat beter af dan met 6S in dit geval. Voor de mensen die plannen hebben de P125 en P180 met meer dan 4S te gebruiken, denk er nog maar eventjes goed over na of dat je niet beter een Markus kunt kopen.

Ook de nieuwe CC ICE 200 regelaar in aantocht heeft een switching BEC en lijkt wat dit betreft beter ontworpen te zijn.

Jos
 
Is 4.5-5KW niet genoeg voor je dan?

Daar kan je een parkmaster ook heel hard me laten gaan.... todat de motor de kist achter zich laat. ;)
 
Als iedereen die toegezegd heeft komt dan zitten we op 13-14 vliegers.
Daar zit ook de instapklasse bij.


GJ
 
rw2b

Even bezig geweest met de voorbereidingen. De medusa opto coupler direct voor de ontvanger gezet. Aan/uit schakelaar toegevoegd. Jeti 8 kanaals 2.4GHz onvanger erin gezet. Antennes ver uitelkaar en zodanig geplaatst dat er altijd zicht op is vanuit de zender gezien: een boven op de romp, en een schuin naar onder (zie foto). De min pool van de Unilog sluit ik aan op de balance-stekker van de lipo (zie kleine zwarte stekkertje op de foto). De spinner + prop. vervangen. Was niet de bedoeling, maar stootte tegen de plastic spinner => deuk erin. (Zie foto's voor de oude prop, wie herkent hem als Fickenscher prop?, moet er weer een nw spinner bij verzinnen). Ik heb er nu een RFM 18*19 erop gezet. Sluit mooi op de romp aan. Nog even bij Hobby-King gekeken. De PQ-4400XF 45C 6S past net niet (just kidding). Wel overweeg ik een nieuwe 3S accu. Een nieuw type 3S lipo accu levert waarschijnlijk al genoeg power met de grote prop.





propf.png


propcloseup.png
 
Laatst bewerkt:
Back
Top