Wie vroeg mij hoe je NYLON moet lijmen?

• Topicstarter Topicstarter hsleurink
  • Startdatum Startdatum
H

hsleurink

Guest
Er is mij destijds de vraag gesteld hoe je nylon kan lijmen. Door omstandigheden heb ik nu pas een antwoord op die vraag.

Wie heeft die vraag gesteld?!

(het antwoord staat inmiddels ook op de lijmsite)

Niek zei:
t Antwoord mag hier ook wel hoor..
Ook handig voor de anderen.

Okey,

Nylon is te verlijmen met epoxy of super+
Maar het hangt sterk af van de nylonsoort, je hebt geperst nylon, dit is geen probleem maar je hebt ook nylon met een open structuur (bijvoorbeeld stoffen) daar moet je dan de spuitbus contactlijm voorgebruiken.

Gegoten of geextrudeerd nylon (dus niet de stoffen waar kleding van gemaakt wordt) goed opschuren en ontvetten, anders lukt het met epoxy sowieso niet. Van chemische hechting is sowieso geen sprake. Je zal het van de ruwheid van het oppervlak moeten hebben.

Een andere optie is Plexus MA310, te koop bij o.a. Poly-Service. Dit is een methacrylaatlijm, o.a. voor aluminium, rvs, nylon, epoxy, polyester, etc etc. Hier maak je meer kans mee.

Wees er echter zeker van dat het nylon is, er zijn namelijk ook andere soorten kunststof (o.a. delrin) welke erg veel op nylon lijken, maar het niet zijn. Een foutje is zo gemaakt (zowel door jezelf als door je leverancier...)

Probeer de constructie altijd zo te maken dat het nylon wordt opgesloten, en dat er enkel drukkrachten op wordenuitgeoefend, dan zit je het zekerst.

Back