wie weet er een leverancier voor 'drill rod' 3mm

• Topicstarter Topicstarter Mattijs Van de Walle
  • Startdatum Startdatum
M

Mattijs Van de Walle

Guest
of zo noemen ze het toch op engelstalige sites....'t gaat over stalenstangen waar men boren kan mee maken....

De bedoeling is om deze te harden door verhitten en afkoelen in olie, zou voor hele harde hoofdas kunnen dienen.....die van men hornet buigt als je'r naar kijkt

ik weet niet hoe lang die moet zijn maar mooi echt hard staal zit ook in de geleiders van cd-rom spelers ;) mooi 3mm :) Ik gebruik die altijd als motor as ;)

Mattijs Van de Walle zei:
De bedoeling is om deze te harden door verhitten en afkoelen in olie

de kans ik groot dat hij ook kromtrekt op die manier.
ik heb me laten wijsmaken dat genitreerde assen, zoals vaak verkocht, een gasbehandeling ondergaan ipv een thermische.

Tm

Het geopperde kan, ik kan het alleen niet aanraden. Alleen wanneer je er echt veel verstand van hebt zou je het kunnen doen.

Om een staal te harden zijn hoge temperaturen nodig(Austeniet gebied) Deze temperaturen liggen voor een 0.3 % C staal rond de 800-875 Graden celsius. In dit gebied moet men blijven, niet boven niet onder. Aangezien het waarschijnlijk om een kleine diamter gaat duurt het niet al te lang,een 5-15 minuten.
Hierna moet men snel (lees zeer snel 2-3 sec) afgekoeld worden. Dit kan door middel van verschillende koelsoorten. Water-Olie-lucht eventueel zoutbaden.

Water is goed genoeg. Hierna zal het staal enorme maat intolerantie's verkrijgen. Je moet dus nabewerken, oftwel je hebt ook nog een draaibank nodig :)

Ik kan het je niet aanraden, koop een voorbereid stuk staal wat alleen nabewerking nodig heeft. Zelf harden is onzinnig en gevaarlijk, tegenwoordig is alles wel te koop.

Hiermee heb ik je vraag niet beantwoordt, maar wel wat meer informatie over het proces gegeven.

Groeten,
Mathijs

vreemd dat iedereen hier zo sceptisch is.....bij enkele leveranciers die helaas niet overzee leveren, werd duidelijk gezegd dat die techniek (opwarmen tot rood, afkoelen in olie) erg simpel is....een heleboel mensen doen het op de fora???

De naam van de staaf is zelfs oil hardenable drill rod of iets gelijkaardig??

Ik heb al meer dan dertig cd roms gesloopt voor motoren en nooit een gevonden waarvan de railguides lang genoeg waren om als hoofdas voor men hornet te gebruiken ! Tzou wel leuk zijn aangezien de vernieuwde hornet geen gaatjes meer heeft in de hoofdas en alles dus gewoon vast te schroeven is....meaw geen geknoei met fragiele 1 mm boortjes enzo....gewoon hop erop.

Kan er iemand een leverancier tout court geven??? Ik ben zo vaak op de engeltalige forums dat ik heel weinig weet van wat er in de benelux te verkrijgen is

Zoals hierboven al ergens vermeld is zilverstaal een goede oplossing. Dit word gebruikt voor asjes maar ook voor de schacht van boren. Dit materiaal is goed te bewerken en hoef je niet uit te harden. In vergelijking tot een nieuwe as kost 't ook nog niks. zilverstaal is te verkrijgen bij de metaalhandel in h6 en h8 zodat je meteen een goede passing hebt.

tieske

Back