Wie weet er wat van electrozwevers?

• Topicstarter Topicstarter Marlon
  • Startdatum Startdatum
M

Marlon

Guest
Hallo, ik had een vraag. Ik wil na een aantal jaar met een Robbe Disco te hebben gevlogen graag een grotere en mooiere zwever kopen. Ik heb al wat zitten rondkijken, en eigenlijk vind ik steeds niet precies wat ik zoek. Ik zou het liefst een electrozwever willen (2m.) met mooie slanke vleugels en een kruis of T-staart. (beetje realistisch uiterlijk dus) En bovendien met rolroeren (zonder rolroeren verlies je erg veel hoogte met een bocht, vind ik.) Ik wil het liefst een ARF vliegtuig van +/- 200 euro, excl. zenderset.

Nu het probleem: De prijs. Op zich een gegeven waar ik me maar gewoon bij neer moet leggen, maar ik vind steeds wel modellen wat het nét niet is! Bijvoorbeeld de Robbe Ranger: Al mijn eisen behalve het uiterlijk (vind hem niet zo mooi) Of de Robbe Fire Wind (ook een beetje kinderachtig uiterlijk) De Robbe Sea Gull (Mooi, strak, maar weer geen rolroeren) De Robbe Free Wind (zelfde verhaal) Of de Robbe Oriole (vierkante vleugels en rare kleur) Nu lijk ik ws kieskeurig, maar ik wil graag een vliegtuig wat ik erg mooi vind, voor al dat geld. Bovendien zegt iets in me dat het ook best moet lukken, want het zijn ook uiterlijkheden waar ik op afknap. Dus als ik een vliegtuig vind zoals de Ranger, maar dan mooi, ben ik er al.

Bij Graupner kon ik niet zo heel goed researchen, de shop is al een paar dagen down. Maar in de modelbouwzaak vond ik een beetje vergelijkbare dingen (of te duur, of niet mooi, of geen rolroeren)

Wat ik wel vond, is de Cortina van BMI. Ik kon alleen niet goed vinden of hij nou rolroeren had of niet. Maar over dit relatief goedkope en best mooie model hoor ik niet zoveel. Is er wat mis mee of zie ik iets over het hoofd?

Ik hoop dat jullie even willen reageren, alvast bedankt iig!

Ik heb zelf geen ervaring met dit model, maar je zou eens naar de Last Down XL/XXL kunnen kijken. Uit berichten op het forum blijkt dat het een interessante electro-zwever is. :)
0318000_gr.jpg

Meer info: http://shop.modellhobby.de/modellhobby/index.php?show=details&product_id=26&ktg=29
- Advies zwever
- last down xxl ervaringen

Kijk hier eens naar beschrijvingen en ervaringen met Last Down maar ook bijvoorbeeld de Ellipsoid van (de winkel) Staufenbiel (Duits).
Duits forum http://www.rclineforum.de/forum/board.php?boardid=27
Ander forum http://www.rc-network.de/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi

Duitse winkel ( met internet shop ) Staufenbiel http://www.modellhobby.de
Een andere http://www.fvk.de

Er komen dan nog wel verzendkosten bij, waarschijnlijk rond de 23 Euro.

Laat je goed informeren. Misschien wil je er wel een borstelloze motor in.
Bijvoorbeeld AXI 2820/10 met 8 cellen 2400 mAh met een BEC-regelaar.
(+/- 200Euro)
Of als je een e-zwever wil die wat groter is dan 2,5m een andere motor ( bijv Mega 22/30/3 ) met 10 cellen 2400/3300mAh met een OPTO-regelaar en een aparte ontvangeraccu ( +/- 270 - 300 Euro ).
Deze kosten komen dus bovenop de kosten voor het vliegtuig.

Anders ga je voor de Speed 600-650 met vertraging en 8 cellen 2400mAh met een gewoneBEC-regelaar. ( Schatting 90-120 Euro ).

Maar kijk je vooral niet blind op die ene zaak bij jou in de buurt.
Ga naar clubs in de buurt en kijk daar rond en vraag, vraag, vraag.
Je zal merken dat bijna iedereen je wel uitleg en advies zal willen geven.
En uiteindelijk wil je toch bij een club gaan vliegen, dus daarvoor moet je ook rondkijken. Want met 2-3,5 meter spanwijdte moet je echt niet willen wildvliegen. Je vliegt gegarandeerd de boel stuk. Dus ga naar een club met een goed veld.

Succes met het zoeken en het maken van je keuze.

Hans.

Dat zijn goede tips jongens
Marlon goed rond kijken hoor.
Kan je veel geld en ergenis schelen.

Maar, kijk ook naar je eigen kunnen.
Hoe beter de zwever zweeft, hoe kritischer hij vaak is.
Als je met een te moeilijke zwever vliegt, beleef je er weinig lol aan.
Dus het hangt wel van een aantal factoren af.
Veel succes met je zoektocht.

Bedankt voor de uitgebreide reacties. Ik heb eens rondgekeken, en ik zie dat er wel erg veel componentjes bijkomen van 40/50/60 euro.. Uiteindelijk kom ik niet om de prijs heen van tegen de 400 zie ik al. Erg jammer.. Ik denk dat ik maar een tweedehands zwever aanschaf, ik kan een Robbe Sea Gull kopen, dat is een vrij complete set. Het enige nadeel van tweedehands vind ik altijd dat het gebruikt is (duh) maar dat het dus ook slijt..

Heeft iemand van jullie ervaring met de slijtage van electromotoren en in het bijzonder de Sea Gull? Het is al een wat oudere, ik weet niet of er recent een aanpassing in electromotor is geweest zoals bijvoorbeeld wel bij de Robbe Free Wind? Want zo ja: dan vraag ik me af of ik probeemloos het motortje kan vervangen (niet zo duur dacht ik) of dat heel de regelaar ook meteen mee moet. En moet je de regelaar vervangen als je een identiek motortje erin zet?

Alvast bedankt!

Marlon,

mocht het nodig zijn om de motor te vervangen hoef je de regelaar niet te vervangen.
In principe moet de motor met boutjes door het motorschot zijn vastgezet.
Dus boutjes losdraaien, en dan: of draden lossolderen van de motor, of ( als het netjes is gedaan ) de stekkers tussen de kabels van de motor en de kabels van de regelaar lostrekken.
Vraag aan de verkoper dit even te laten zien.
Het mooiste is als hij het vliegtuig kan "voorvliegen", dan zie je het vliegen en kan je zien of het wel is wat je wil. Ook op dat moment kan je dus nog nee tegen de koop zeggen.

Of een motor versleten is, zal jij niet kunnen zien/merken. Ik kan dat zelf ook niet !!!! Andere mensen kunnen dat soms wel, vaak door vergelijken met een ander model, of dat ze vroeger iets soortgelijks gehad hebben en daarom weten hoe de motor zou moeten draaien ( oftewel hoe je vliegtuig de lucht in gaat ).
Verwacht echter met een gewone motor geen spectaculaire stijgvluchten, waarschijnlijk gaat 'ie met 20-25 graden omhoog met rustige snelheid.

Voor zover mijn tips en wijsheden.

Hans.

Nou bedankt voor de tips en wijsheden, ik zal eens goed opletten!

Maar het klopt dus dat MOCHT het motortje versleten zijn, dat ik voor een tientje een nieuwe koop? En geld dat dan ook als ik een sterker motortje erin zet of eventueel van borstel naar bortelloos ga? (ik las dat dat voordelen opleverde.. vooral dat laten inlopen met een glas water enzo klonk me link in de oren haha)

Over die stijgvlucht maak ik me niet druk, zoiets is ook precies de bedoeling.

informeer eerst goed voordat je iets koopt.
Spaar anders een poosje langer.
Je kan met een regelaar van een borstel motor, geen borsteloze motor aansturen.
En je kan er zomaar ook geen ietsje zwaardere motor in doen.
Al heb je een 600 pas er zomaar geen 700 motor in die zijn veel zwaarder en groter.
Dus bedenk goed wat je wil voor je wat koopt, anders is het zonde van je centen

Ja het was ook meer een vraag uit nieuwsgierigheid. Ik weet wel wat ik koop, maar in deze prijsklasse blijf ik. Toch bedankt voor de info en ik check het wel ff voordat ik het koop.

fvk electron is een mooi zwevertje in de 600 klasse.
http://www.fvk.de/Elektron.html
Zweeft goed in vergelijking met andere 7 cellen zwevertjes.
Rood transparant., rolroeren, carbon liggertje, epoxy romp. Populair bij ons.
Lekker licht. Kan ook profiteren van licht borsteloos motortje en wat kleinere accu. Bijv typhoon 15/13.

BMI cortina heeft geen rolroeren.
Gunstig geprijst. Romp van emmertjes plastic. Niet zo mooi, maar wel robust.2brothers heeft er dacht ik nog 1 staan.
http://www.bmi-models.com/bmigliders.htm#

Multiplex alpha ziet er mischien wel mooi uit, maar is zwaarder dan de andere genoemde 2. Vliegt een stuk minder.
Dikker hout, wat minder profiel. Beetje trendvolger in looks, maar minder in prestaties.
http://www.modelspot.com/mpx/alphajnr.htm

Motoren etc...? Modelbouw faq "Recepten speed 600 klasse (zwevers/motorkisten rond 1.5 kg)"

Hallo, ik heb die Sea Gull gekocht. Zag er netjes uit allemaal. Gewicht was goed, alles werkte, kon eigenlijk niets fouts ondekken.

Dus ik vanavond een testvlucht maken, (heb al aardig wat vliegervaring) vriend van me gooit stevig de goede pitchhoek, motor vol open. Hij begint te stijgen, hij maakt een flauw bochtje naar rechts die onmogelijk te corrigeren is, en raakt in een spiraalduik op de grond. Ik gaf vol up toen het misging, dit had geen enkel effect.

Belangrijkste schade: spinner + klapprop en motor. Belangrijkste probeem: Ga ik NOG meer geld hieraan uitgeven terwijl ik geen idee heb waarom hij niet wil vliegen? Ik kan echt geen enkele fout ondekken en ik zou het toch leuk vinden om er een goed vliegtuig aan over te houden voor dat geld.

(zonder rolroeren verlies je erg veel hoogte met een bocht, vind ik.)

Opvallende opmerking en, in het algemeen, zeker niet waar. Sterker nog: Als je naar zwevers met polyhedral kijkt treedt zelfs minder hoogteverlies op in bochten.

Hoewel dit eigenlijk ontoelaatbare generalisaties zijn moet je zeker geen rolroeren willen om minder hoogte te verliezen. Sterker nog: veel F3J en F3B vliegers (met rolroeren en al) gebruiken in de thermiek hun rolroeren nauwlijks, juist om hoogte te sparen. Die worden echter weer wel ingezet om een snelle draai te maken om in een bel te geraken. Eenmaal in de bel wordt veelal met behulp van richtingroer een bocht gevlogen.

Bochten worden bij alle kisten principieel op dezelfde manier gevlogen, namelijk door rol te induceren door liftverschil tussen de twee vleugelhelften. Allleen de manier waarop het liftverschil wordt bewerkstelligt verschilt. Bij een kist zonder - wordt de rol ingezet door de invalshoek van de twee vleugels te veranderen, door de kist te laten gieren met behulp van het richtingroer. Bij een kist met - wordt een rol ingezet door het profiel te veranderen door uitslag van het rolroer. Dat gaat weliswaar sneller, maar heeft als ongewenst neveneffect dat de lift van de neergaande vleugel sterk verminderd wordt.

Een groot hoogteverlies in bochten heeft meer te maken met de hantering van de elevator dan met de manier van rollen.

Je hebt zeker gelijk met je hele theorie, ik ben ook meer iemand die van het 'echie' is overstapt naar modelvliegen, ik doe een opleiding in die richting. Maar feit blijft dat je een bocht het liefst gecoördineerd vliegt, en dat doe je met rolroeren. Wat ik veel doe is hellingzweven en daarbij maak je vaak een scherpe bocht op het moment dat je van wind mee weer tegen de wind indraait. Dan verliest mijn polyhedral zwevertje behoorlijk wat hoogte.. Maar ik vind het ook gewoon leuker hoor, rolroeren. Je kan hem sneller laten doen wat jij wilt..

Maar eigenlijk is de discussie al een beetje van de baan want ik heb inmiddels al een zwever aangeschaft zonder rolroeren. Helaas vliegt hij niet zoals in vorige reactie te lezen valt.

Iemand?

Dus wordt het zo toch weer, goedkoop is duurkoop :wink:

En dat heb ik 5 jaar geleden, tegen mezelf gezegd, nooit meer goedkoop.
En ik heb nog nooit zo voordelig gevlogen, als de laatste 5 jaar.
Door geen miskopen te doen. Of te denken het is maar een koopje.
Bij mij ging het altijd mis.
Van iets perfects heb je veel meer plezier dan maar duur.
Het moest even van mijn hart :oops:

Marlon zei:
Dus ik vanavond een testvlucht maken, (heb al aardig wat vliegervaring) vriend van me gooit stevig de goede pitchhoek, motor vol open. Hij begint te stijgen, hij maakt een flauw bochtje naar rechts die onmogelijk te corrigeren is, en raakt in een spiraalduik op de grond. Ik gaf vol up toen het misging, dit had geen enkel effect.

klinkt als een klassieke overtrek.

In welke pitchhoek werd je zwever gelanceerd. Als hij met de neus omhoog gegooid word loop je zeer zeker de kans dat het model zijn lift verliest en overtrekt met alle gevolgen van dien. Een motorzwever waar een normale speed 600 opzit moet je horizontaal weg gooien en dan snelheid maken en kijken in welke stijghoek je dan verder kan, maar wel blijven zorgen voor genoeg voorwaartse snelheid.

Ja ik ben ook een fan van nieuw kopen, niks zo vervelend als 2e hands. Maar dat ding was ARF, en niets aan gedaan. Bovendien klopte alles, alles recht en alles het goede gewicht en zwaartepunt en dergelijke. En dat is ook het probleem. Stel dat ik nu alsnog veel geld uitgeef aan een nieuw model (electronica doet het nog) hoe weet ik dat hij dan wel vliegt? Zoals deze vloog is het namelijk echt geen zwever. Vol motor erop en amper lift met toch al een behoorlijke snelheid. Vol sprinten zorgde er nog niet voor dat je voelde dat hij omhoog wilde. Dat doen andere modellen waarmee ik vloog wel. Iemand ervaring met dit model? Is het wel een zwever of zit het gewoon tussen een motorvliegtuig en zwever in?

Even op de tweede reactie: het kan geen overtrek geweest zijn, of hij hoorde niet plaats te vinden. Met 'goede pitchhoek' bedoelde ik juist zo vlak als het maar kan. Net iets meer stijgend dan horizontaal. Bovendien was het echt een spiraalduik, hij reageerde gewoon niet op mijn roeren. Het was niet een vrille, hij viel dus niet weg over 1 vleugel.

Bertus zei:
Dus wordt het zo toch weer, goedkoop is duurkoop :wink:

En dat heb ik 5 jaar geleden, tegen mezelf gezegd, nooit meer goedkoop.
En ik heb nog nooit zo voordelig gevlogen, als de laatste 5 jaar.
Door geen miskopen te doen. Of te denken het is maar een koopje.
Bij mij ging het altijd mis.
Van iets perfects heb je veel meer plezier dan maar duur.
Het moest even van mijn hart :oops:

Helemaal mee eens. Vlieg nu zelf met een kist van 800 euro.... Heb in 25 jaar nog nooit zo fijn gevlogen :lol:

En over dat thermiekvliegen. Ga gewoon naar het veld of waar dan ook en ga oefenen! De koude of warme wind in je gezicht. Dat heb je niet achter je pc. Elke bel, elk weer is anders. Draai ik linksom of rechtsom?
Stuur ik met de rollen of zoals hiervoor gezegd met de staart. En doe eens gek. Vooral tijdens een wedstrijd, Ga vooral precies de andere kant als de concurrent. Dan kun je wedstrijden winnen en je onderscheiden of ..... verliezen.

PS Deze laatste heb ik van een meervoudig Nederlands kampioen F3J.

Henk

Dat begrijp ik, ik ben trouwens ook niet uit op wedstrijden. Maar ik wil mijn geld laten vliegen! Als hij nou gewoon kapot was.. Maar het frustrerende is dat hij niet weet hoe het komt dat hij niet vloog. Alles wat ik kan bedenken en wat jullie bedachten was goed! Het enige wat ik me kan bedenken is dat het model gewoon alleen vliegt met een snelheid van 40-50 km/h (30-40 vloog hij zeker al) en dan wil ik hem niet eens repareren want dat kost me geld en dan heb ik nog geen zwever-met-motor maar een motor/zweefvliegtuig wat eigenlijk allebei niet kan.

En ligt het nou aan model, dan is goedkoop = duurkoop hier niet van toepassing. Bovendien wil ik niet dat ik erachterkom dat dat ding niet goed zweeft, nadat ik er weer een smak geld tegenaan gooi.

Back