je verwaarloosd in dit verhaal de weerstand vd slang. Deze is secundair..
Ja, want de motor heeft in principe "X ml per minuut" nodig, en die hoeveelheid blijft binnen redelijke grenzen gelijk, dus de weerstand van de slang ook. (natuurlijk verandert die hoeveelheid per minuut als je de neus omhoog houdt, anders zou de motor niet armer lopen, maar X, en "X min een beetje" zit maar weinig verschil tussen.
een Servo op de sproeier naald en met een Flight controller een aansturing maken op basis van de gyro
Er is ooit een stukje electronica geweest, de zogeheten "carb smart" die de hoofdsproeier verstelde op basis van cylinderkop temperatuur. Maar dat ding was bedoeld voor heli's waarvan de motor in de lucht nooit stationair loopt, en ik heb geen flauw idee hoe dat zou combineren met een vliegtuigmotor, waarvan de motortemperatuur véél meer varieert vergeleken met een helimotor.
Ik denk dat een mengsel-beïnvloeding gebaseerd op vliegpositie, heel veel problemen met zich meebrengt. Met name het vinden van de juiste parameters.
Heel vroeger (jaren 70 of zo) was er een uitlaat te koop, met een stalen kogel er in (listig patentje) die als je horizontaal vloog gewoon "ergens" lag, maar in verticale klim naar achteren zakte, en de uitlaat een heel klein beetje kneep, en daarmee de tankdruk lichtjes verhoogde.
Is een stille dood gestorven, blijkbaar werkte het toch minder goed dan men hoopte.
Ik zou me er gewoon niet zo heel druk over maken, we vliegen al 50 jaar met gloeiplugmotoren met tankdruk en het werkt al heel lang heel erg goed....
Maar als je dan toch per sé iets wilt doen: Een manier om je motor véél minder gevoelig te maken voor mengselveranderingen, is het toepassen van electronische ontsteking. Het lost het veranderen van het mengsel niet op, maar maakt dat de motor daar veel minder last van heeft (veel minder vermogen verliest als het mengsel rijker word, en veel minder heet word als het mengsel armer wordt).
Het is nog steeds geen goed idee om een ontsteking te plaatsen en dan maar de tank verder naar achteren te halen, maar je merkt gewoon veel minder van de mengselveranderingen.
Maar dat zijn allemaal "dingen er omheen".