Wie weet raad

• Topicstarter Topicstarter Rob Theunis
  • Startdatum Startdatum
R

Rob Theunis

Guest
Hallo jongens,

Ik heb zelf een heli gebouwd maar ik kan hem niet in de lucht houden.

Alles lijkt goed te gaan maar na circa 30 seconde hooveren stort het motor vermogen totaal in, als ik vervolgens heel even wacht kan ik hetzelfde ritueël herhalen.

Wat ik ook niet voor elkaar krijg is het soft starten van de motor,
ondanks dat ik de gascurve verander begint de motor met een te hoog aangrijpmoment waarna hij wel direct terug te regelen is.

Wie kan mij wat goede raad geven.

heb je nog wat meer info over deze set-up.
motor
regelaar
tandwielverhouding
accu`s

en foto`s kunnen vaak ook wel helpen.

De Setup

Motor Hacker C-50XL ( 10 wikkelingen )
Regelaar Hacker 0-77 Heli
Accu 5s3p-7500-HD 15C 18.5 v 5 cell
Tandwielverhouding 10/87

Hoi hoi,

Hoeveel ervaring heeft u? M.a.w. als we vragen naar pitchwaardes, instelling governor, enz. enz. is dat dan bekende taal? Ook is het nu van belang dat we weten over welke heli het gaat, overige setup en zenderinstellingen, gewicht heli, grote rotordisk enz.
En ik zie in je eerste post staan gascurve... maar u draait met een Hacker heli regelaar met waarschijnlijk een governorfunctie (governorfunctie en gascurves gaat niet samen).
En gezien uw setup is het een behoorlijke heli. Waarschijnlijk heeft u vliegervaring (heli)??

M.a.w. meer info?

Greetz Aldert

Op het gebied van brandstof kan ik me redelijk behelpen op het gebied van elektro kom ik net kijken en weet ik al helemaal niks van het afstellen van regelaars en een gevenor mode zegt me niks.

regards.

Sorry,

Even over de afmetingen de heli heb ik zelf gebouwd maar is qua afmeting gelijk aan een Hirobo Sceadu. ( 50er dus )

Regards.

Hey Rob,

Met alles wat nu bekend is, en ervan uitgaande dat het gehele helideel okay is (ook gezien uw ervaring), kan ik alleen het volgende concluderen:

Een 50'er formaat heli die draait met een 5S lipo is krap bemeten. M.a.w. in hoover gaat de heli behoorlijk stroom trekken, waardoor of de akku's inzakken qua spanning, of de regelaar wordt te heet en gaat terugregelen. Indien de regelaar niet te heet wordt, en indien u hetzelfde direct na neerzetten kunt herhalen lijkt het erop dat de akku's iets inzakken.
Tevens het verhaal governor/gascurve... een Hacker heli regelaar kan je zo instellen dat de regelaar het toerental constant houdt. Je moet dan je gascurve volledig vlak instellen (niet meer of minder gasgeven bij meer of minder pitch).

Ik ben overigens héél benieuwd naar hoe de heli er uitziet (misschien foto's)? En tevens kan ik u aanraden om met de heli naar een ervaren electrohelivlieger te gaan, om zo info uit te wisselen en te leren e.d. en indien mogelijk enkele (stroom/spanning/temperatuur) metingen te verrichten.

Succes, groeten van Aldert

Een eigen bouw heli?
Ik zit op het puntje van mijn stoel, dus vertel en laat zien.
Je zal er een hoop mensen een plezier mee doen.
Groeten,
Fred.

Edit...

Hacker C50L heeft ruim 2400 RPM/Volt. Een tandwielverhouding van 10/87 op een 50'er disk (600mm bladen) kan ik u al vertellen dat het inderdaad te zwaar belast wordt. Grotere reduktie toepassen.

Succes, groetjes van Aldert

Tenzij je 5*3,7*80%*2400*10/87=4082 rpm gaat draaien ;) Je vaste waardes zijn 5*3,7*0.8*2400=35520 motortoeren volgas. Als je mikt op 2000RPM (600 mm bladen, 3,5-4kg gewicht) heb je een vertraging van 1:14 nodig om op die 2000 toeren te komen op 80% gas. 6/87 is dan een gunstige verhouding.

Ik denk persoonlijk dat je motor te hoogtoerig is om zonder extra trap te gebruiken...

Groetjes,

Ton.

Ik was er al een beetje bang voor dat de tandwielverhouding niet optimaal was dus ik ga op zoek naar een betere tandwiel verhouding en vervolgens weer aan de tekentafel om alles weer haarfijn uit te werken.

En voor alle belangstellenden, als ik er helemaal mee klaar ben zal ik een uitgebreid verslag met foto's posten, maar tot dan zullen jullie je nieuwsgierigheid moeten bedwingen.

Tot zover bedankt allemaal en ik hou jullie op de hoogte.

Groeten.

Rob.

Rob Theunis zei:
Hacker C-50XL ( 10 wikkelingen )

Herberekening... Ik zag uw motor voor een C-50 L aan, terwijl het een C-50 X L is. Deze motor heeft niet ruim 2400 toeren/Volt, echter ruim 1500 toeren/Volt.
Uw huidige tandwielverhouding is nog steeds niet goed, echter een nieuwe rekensom is wel gewenst.
Een tandwielverhouding van 1:11,5 is dan gepast. (Foto's??)

groetjes van Aldert

Op verzoek geprobeerd enkele foto's te uploaden maar krijg het voorals nog niet voor elkaar.

Zal spoedig iets laten zien.

Even uitzoeken hoe het precies werkt is nu nog algebra.

Groeten, Rob.

Als jullie iets kunnen zien is het gelukt.

Opbouwende kritiek altijd welkom.

En als laatste voor de complete afwerking de romp.

Mooie heli.
Ziet er erg stevig uit, wat voor materialen zijn er gebruikt, en ik ben benieuwd naar het vliegklare gewicht.
Heb je ook detailfoto's van de kop?
En als je een keer tijd heb,.. een bouwverslag.
Fred.

Op verzoek een fototje van de rotorkop.

De gebruikte materialen zijn hoofdzakelijk aluminium 52 ST en 7022 als ik tevreden ben over het vlieggedrag maak ik de chasis platen van 2m/m carbon.

Foto's uploaden is nog geen stek punt,maar ik blijf het proberen.

Wat ik mis, is het vaste punt van de swashplate, welke meedraaien voorkomt. Dat zou betekenen dat er teveel krachten op de stangen en de servohevels komt te staan. Of heb ik het mis.
Fred.

Back