Wie weet wat voor type dit is? Een soort j-class?

• Topicstarter Topicstarter p.huisman
  • Startdatum Startdatum
P

p.huisman

Guest
Hallo allemaal,

Een paar jaar geleden heb ik deze boot gekocht van marktplaats. Toen heb ik er verder niet zo veel aandacht aan kunnen besteden maar ik heb toch besloten deze boot helemaal op te knappen. De mast e.d. bestaan uit enigszins 'vage' alluminium buizen waar hetr e.e.a. met roestige boutjes is vastgemaakt.

Ik ben erg benieuwd of iemand iets meer weet van dit ontwerp of zelfs van deze boot:

foto.jpg

Scandinavische scheren cruiser, J -classe daar zijn de verhoudingen van kajuit en kuip niet goed voor de romp benaderd meer de verhoudingen van een Draak ( eenheidsclasse scherencruiser van 1929 ) , heb je wat afmetingen en gewicht van je romp ? kun je wel een mooi goed zeilend schip van maken. Om goed te zeilen is de stabiliteit van belang ttz. vehouding totaal gewicht en ballast

Succes

De lengte is 1.65, de diepgang zal ongeveer 40cm zijn. Het voorlijk van het grootzeil is 1.84 en het voorlijk van de fok is rond de 1.55. Het gewicht weet ik niet (geen weegschaal in de buurt :-)

1.65 m dat is 2 cm langer dan de hier afgebeelde draak schaal 1/5.5 met een totaal gewicht van 13.5 kg en ballast 7kg . Voorlijk lengte fok 135 cm
gr zeil 170 cm diepgang 25 cm . Zeild zeer goed ook met wat meer wind.
Voor je aan de verfraaing begint eerst rc inbouwen en een testvaard maken kun je de juiste plaatst van je mast bepalen en van die ontsierende
L profielen op je dek het stuk dat je niet nodig hebt verwijderen :)

Foto-Q6YGXPR4.jpg

Hoi René,

Ik had je bootje idd gezien en hij leek er verdacht veel op vond ik zelf. Hij ziet er heel erg strak uit! Ik heb hem met tuigage en alles erop incl. rc maar de tuigage is gemaakt door iemand met hele dikke vinger (vrij grof dus). Hij zeilt idd geweldig maar zoals je misschien zie moet hij opgeknapt worden. De romp wordt wit en het dek gelakt. Ik ben er nog niet uit wat ik met de opbouw doe naar daar vind ik ook wel wat voor.

Ik zie dat jou voorstag aanmerkelijk meer naar binnen staat dan bij mij. Is dit een standaard ontwerp of heb je deze zelf gebouwd? Ik zoek nog iets van een zeilplan. Ik ga zelf een zeil maken maar wil - als het kan - dit nog even checken met jou maten. Mijn voorlijk van de genua is nl aanmerkelijk langer maar dat is uiteraard ook een kwestie van snijden schat ik in. Ik heb geen last van loef of leigierigheid.

Mijn bootje is als schaalmodel gebouwd, plan uit een tijdschrift vergroot en foto's voor de afwerking. Varen doe ik er niet meer mee. Zeilen zijn verleden jaar in de was gesneuveld ,stond al 20 j in mijn verranda, de zon heeft dan ook zijn werk gedaan :(. Als je zelf een nieuwe mast wild bouwen doe je dit best in hout kun je zeer mooi maken en licht door in 2 helften een zeilgroef te frezen en een holte en deze op elkaar te lijmen met een strip fineer ertussen ter dikte van de zeilgroef, daarna de hoeken afronden, boven het voorstag verjongen gaat ook. Krijg je een mast als op de foto.

MASTDOORSNEDE.jpg

Laatst bewerkt:
Jammer zeg - maar ik kan me voorstellen dat je er heel erg zuinig op bent! Als ik deze "af" heb zal ik zeker een foto plaatsen

Staat jou mast op het dek of loopt ie erdoor? En wat heb je gebruikt voor je zaling en de verbinding met je giek?

Mast staat op de kiel, voor zalingen messing ( mag ook alu zijn) buis 4 mm idem voor diamant verstagging, verder messing strips om stagen en wanten aan de mast te bevestigen. Gieklummel messing scharnier. Zal morgen een paar foto's van de beslagen nemen. ;)

Een Draak, J-klasser of Scherenkruiser zijn het alle 3 niet. Het lijkt me een algemeen jacht uit de jaren 60-70. Beetje het idee van de Flyer.

@ skiff met scherenkruiser bedoel ik gelijkend, roer aan de kiel S - spant en lange overhangen voor en achter. Veel jachten waren in die periode daar van afgeleid, :)

Het is zeker geen Draak ; ooit zelf eentje gebouwd en ziet er zo uit Wel aanpassing aan kiel en roer om ook met een beetje wind te kunnen varen
Verder zit er een genuafok op met aparte aansturing Lengte schip 122 cm

foto lukt niet helaas Gr Kasper

Laatst bewerkt:
Back