Wie wil FAQ samen schrijven

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door cooper, 17 nov 2004.

  1. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    ahoi, mede 'ervaren' modelbouwertjes

    Ik heb gemerkt dat er vaak veel vraag is naar de dingen die elke beginneling vraagt.
    Nu moeten we dat proberen te bundelen.
    Dus ik zoek vrijwilligers die er wat tijd in willen steken en mij helpen.

    Wie en wat zoek ik:
    -- iemand die het forum wil afspeuren naar voorheen al geschreven topic's waar véél info in staat (zelf wat selecteren dus!)

    --iemand die het over brandstofwagens specifiek wil hebben
    (beginners info! )

    --iemand die met mij 'algemeen' wil doen.
    --iemand om samen met mij de beginners wat in elektro in te leiden (tips geven, niet perse mee schrijven) :)


    graag enkel echt gemotiveerde mensen, ik heb geen zin om achter iederen zijn gat te zitte, om iets af te krijgen.
    Al is er geen haast bij, het moet geen half jaar duren he :)

    graag hier antwoorden als je meedoet :) dan zie ik wel wie ik wat toevertrouw.

    groeten,
    Jeroen


    Oh ja, en als je leraar nederlands bent om alles na te lezen ;)
     
  2. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik ben geen docent Nederlands, maar wel neerlandicus :wink:, dus ik wil het geheel best lezen als het af is.
     
  3. Vassago

    Vassago

    Lid geworden:
    17 mrt 2004
    Berichten:
    679
    Je kan mij alles vragen via MSN als je wat over electro auto's wilt weten.
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Was ooit begonnen aan iets:
    http://www.macdebaanbrekers.nl/motor/motor.htm

    Maar werd een beetje ontmoedigd over de eindeloze discussies die de "jeugd" hier kan voeren wat wel en niet goed is, dan heeft een FAQ ook geen zin.......

    Dingen dat stationair slecht zou zijn en je langzaam moet rijden om een motor in te lopen terwijl juist de motor dan te arm loopt en nog meer van die onzin......
     
  5. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    dan houden we het bij het afstellen van motoren bij een leidraad of verschillende methoden...
    :lol:


    Ik had trouwens het idee alles te bekijken vanuuit de ogen van een totale nieuweling en zo de info te geven.
    vb

    keuze offroad onroad
    keuze nitro electro 1/5
    keuze soort model en schaal
    elke soort zijn benodigdheeden en de algemene benodigdheden
    en dat je kan doorklikken, sjah het gaat misschien wel wat op een website ofzo lijken, we zien wel. we zitten nog maar in de brainstorm fase
     
  6. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    toegevoegd op msn :D

    Groet Robo
     
  7. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    OK het basis-idee is bedacht, het wordt weldra gepost....
    ik hou jullie op de hoogte!
     
  8. Jelle

    Jelle Guest

    levert dat ook nog wat op afgezien van roem?? ;)

    Maar alleen met roem word je geen belangrijkste Nederlander....

    Leuk initiatief trouwens, helaas heb ik geen tijd :)
     
  9. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    Ja natuurlijk, beginners vinden er zo hun weg volgens hun intresse er staat extra info bij bepaalde woorden bv 'accu' 'lader' ja kan de site dus doorgaan als beginneling en je kan er dieper ingaan door op kernwoorden te klikken en zo er meer van te leren.

    Het gaat mij niet om de roem eerder om m'n ervaring te kunnen omzetten en menen zoals ik 5jaar geleden een beter tart te geven zoadat ze met hun (magere?) budget geen nutteloos geld uitgeven.
     
  10. Jelle

    Jelle Guest

    wat je dan natuurlijk wel krijgt is van die kansarme mensen die bij iedere post roepen

    FAQ... om van een goede start te spreken, ik denk dat je daardoor veel potentiele leden wegjaagt maar de tijd zal dat leren neem ik aan...
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Jelle, dat ligt er maar aan hoe je FAQ roept. Meestal zijn ze niet bekend met dit forum, weten niet van het bestaan van een faq. Gewoon netjes erop wijzen, met uitleg wat de bedoeling en inhoud van FAQ is.


    Daar is het jeugd voor :) Waardoor die discussies? Door onbekendheid, juist daarom is een FAQ errug nuttig. Ik neem aan dat de meeste deelnemers hier, en dan bedoel ik niet alleen het auto-forum, intussen wel weten welke deelnemerbijdragen ze gevoeglijk kunnen negeren vanwege het nonsense gehalte (ik bedoel hier niet mezelf ;)). En je mag gerust zeggen dat je zoveel jaar wedstrijdervaring hebt om je mening gewicht te geven t.o.v. van jongens die in hun uppie wat rondrijden. Doe ik ook, als iemand (gevaarlijke) kolder vertelt, zeg ik regelmatig dat (elektro)techniek/software mijn vak is (en subsidie-advies :))


    Suggestie voor Cooper: inhoudsopgave maken en mensen laten 'intekenen' op een onderdeel.
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Daar is het jeugd voor :) Waardoor die discussies? Door onbekendheid, juist daarom is een FAQ errug nuttig. Ik neem aan dat de meeste deelnemers hier, en dan bedoel ik niet alleen het auto-forum, intussen wel weten welke deelnemerbijdragen ze gevoeglijk kunnen negeren vanwege het nonsense gehalte (ik bedoel hier niet mezelf ;)).
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Ron, daar mag je wel gelijk in hebben maar als er een deel is die blijft beweren dat een antal dingen die ik mij door de jaren heen aangeleerd heb echt slecht is en daar hele discussies over zijn ontstaan help je de onwetende daar ook niet mee vrees ik.....

    Dat iedereen zijn eigen methode kent is niet erg maar er worden ook echt foute dingen geroepen....
    Het zegt niet dat het project stil ligt, het staat even op een laag pitje waar toch wat aanvullingen voor klaar liggen.
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Jij schrijft de FAQ, als ze het beter weten moeten ze maar zelf een FAQ schrijven. Je kunt gerust zeggen dat je zoveel jaren ervaring hebt, waarom niet. Ik zeg hier ook wel eens wat mijn 'expertise' is, elektro/techniek/software (en subsidie-advies) wanneer iemand klinkklare danwel gevaarlijke onzin vertelt. Niet om op te scheppen maar om aan te geven dat ik WEL weet waar ik in dat geval over praat.
     
  15. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Opschepper... :wink:

    Roelof, jouw verhaal over motoren is inmiddels zo uitgebreidt aan het worden dat het misschien wel afschrikt om het te lezen.
    Een antwoord op een FAQ moet kort en bondig zijn, dit is soms moeilijk, maar wel belangrijk.
     
  16. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    dat is nu net wat we willen korte bondige info geven die allemaal gebundeld is, zodat je zonder het jalve net af te schuimen weet wat alles is.

    En het is écht basis, als je meer en grondigere info wil staat die er ook en wil je echt specifiek en technisch meer, dan zullen we wel links erbij plaatsen.
    Maar de beginneling weet soms zelfs niet wat servo's zijn, dat je zender apart moet aanschaffen en dat daar de servo's en ontvanger inzitten.

    Groeten
    Jeroen


    @ ron ,goed plan zal wel komen :) binnenkort
     
  17. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Juist daarom is een modelbouw-faq belangrijk. In de discussiedraadjes krijg je toch altijd en onvermijdelijk tegengestelde meningen te horen.

    Als bijvoorbeeld iedereen het er over heeft, dat rood dé Ferrarikleur is, komt er altijd wel iemand beweren dat er ook blauwe zijn. Iemand, die weinig of niets van de materie afweet wordt dan in verwarring gebracht.

    In een modelbouw-faq zet je neer, wat naar jouw ervaring en jouw mening de beste informatie is. Aan deze faq kun je uitsluitend zelf sleutelen en je kunt dit doorlopend blijven doen. Het is dus in principe geen discussiestuk, maar een stukje kennis-informatie. Naar aanleiding van de reakties, die er dan komen kun je de faq aanpassen. Postings, die naar jouw mening onzin zijn, kun je overslaan of er zelf weer een reaktie op geven. De inhoud van leerrijke postings kun je in de faq verwerken, waardoor deze steeds verbetert.

    Een goed voorbeeld van de interactie met het forum is de faq over ontvangerantennes, die ik zelf ooit heb geschreven. Uiteraard mag ik zonder opscheppen stellen, dat ik verweg de meeste ervaring op dit gebied heb, maar naar aanleiding van diverse reakties en vragen is toch een groot deel van deze faq herschreven (je vergeet nu eenmaal stukjes, andere dingen zijn niet helemaal helder omschreven, enz). Tevens moet er nog door iemand, die hiervan meer weet dan ik een stukje worden toegevoegd over Azarr- of andere korte antennes. Als er dan in draadjes meningen te voorschijn komen, waarin m.i. onjuiste dingen worden verteld (en dit komt regelmatig voor), dan geef ik in het draadje antwoord en verwijs ik naar de faq.

    Voor beginners (en ook gevorderden) kan zo'n faq dan als kapstok dienen, waarnaar hij zich kan richten. De meningen, die in draadjes te voorschijn komen, worden daarna dan meestal ook beter op hun waarde geschat.

    Dus: kom op met die faq Roelof. Daarnaast kan er door de Cooper-clan (ik hoop tenminste dat er veel medewerkers komen) een beginners-faq worden samengesteld.
     
  18. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer

    Tja, wist je dat DE ferrarikleur eigenlijk geel is.....
     
  19. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    Hallow,

    Roboscan en ik zijn intussen begonnen aan de basis van de FAQ die een info site zal worden waar je doorwandelt en zo leert over de hobby en bij de keuze van model komt waar jij het meeste intresse voor hebt.
    je kan natuurlijk ook alles lezen.

    Als je op termen klikt zoals 'accu' 'zender' en andere zal je een pagina krijgen waar er iets meer op ingegaan wordt op die bepaalde term. Maar we houden het basis, anders ga je mensen afschrikken.

    nu hebben we nog iemand nodig die wat meer weet over Brandstofwagens.
    Onze kennis niet voldoende om een goede informatie te kunnen geven.
    Je moet zeker geen expert zijn, enkel al wat evaring hebben (enkele jaren of enkele modellen)

    de pb-inbox staat klaar :)

    Als je ooit hier op het forum wat geschreven hebt over die basistermen dan en je wil deze info wel aan ons doorgeven bespaar je ons wat werk en zal je indien je het wil een eervolle vermelding kijgen( :wink: knipoog naar jelle met zijn 'roem' )

    De ef-eej-kjoe ers

    Roboscan en Jeroen (aka Cooper)
     

Deel Deze Pagina