wiel (on)zin?

ik ben met mijn 3meter zwever bezig. ik vroeg mij af of een wiel zinnig is, een inklapbare constructie is lastig en in de lucht is hij eigenlijk altijd dicht. grondtransport is er niet dus dan zou je alleen voor de landing een inklapbaar wiel er in moeten bouwen.
ik vraag me dus af of de demping de moeite waard is. en of er nog andere belangrijke voordelen zijn.

Groeten Halmar

bedankt!
het gat in de romp heb ik al met epoxi en mat dicht en verstevicht voor de buiklanding.

Groeten Halmar

Een wiel dat steeds buiten staat geeft niet direct noemenswaardige drag. Het heeft natuurlijk wel weerstand, laat dat duidelijk zijn. Een wiel voorzien van een luchtband heeft bovendien ook goede dempeigenschappen. Inklapbare wielen geven door de constructie, indien goed uitgevoerd een belangrijke versteviging aan de romp op dat punt en zijn als geheel zeer bevordelijk om hoge belasting tijdens ruwe landingen op te vangen.
Land je op beton, asfalt of minder zachte ondergrond dan heb je een belangrijk voordeel aan boord door een wiel te hebben. Naast dit alles plaatst het de zwever iets hoger van de grond, waardoor je toch net iets sneller loskomt tijdens een sleep. Het geeft bovendien minder weerstand tijdens de eerste meters op de grond. De hele romp voortslepen is soms zwaarder werk voor de lichtere sleepvliegtuigen.
Volgens mij heb je met een wiel een betere keuze gemaakt dan zonder...Maar meningen verschillen nogal eens, gelukkig..
Groeten
Martin

Ik merk duidelijk verschil of ik mijn wiel in of uit heb.
Mijn vario geeft gelijk een ander geluid.
Ik merk het ook bij het slepen.
Het gaat makkelijker als het wiel binnen is( ik heb te weinig power)
En met een zwever van 3 meter ben je zo los zonder wiel.
Het voordeel is wel dat hij beter recht blijft rijden tijdens de start met wiel.

de kans dat ik snel ergens kan gaan slepen is denk ik niet zo groot, ik laat het wiel gewoon weg. zet ik de servo's er wel zo in dat ik altijd nog een wiel kan inbouwen.

Groeten Halmar

Back