Wielen balanceren

Hallo,
Ik heb er al vrij veel over gelezen op het amerikaanse traxxas forum. Het balanceren van de wielen. Ik ben benieuwd wat voor ervaringen er in NL zijn met het balanceren van de wielen. Wat ik het interessantste vindt: welk materiaal er wordt gebruikt.
Ik heb het met een 2-componenten goedje van Bison geprobeerd. Even kneden, en je hebt een soort stopverf die snel verhardt. Enige nadeel is de prijs. Op traxxas forum hebben ze het over "putty" etc.
Wat gebruiken jullie?

Ja dat putty heb ik nergens kunnen vinden helaas.

Ik heb een soort van klei gekocht bij de Action voor 1,50. Enige nadeel dat ik ondervind is dat het niet zwaar genoeg is, dus moet wat lood zien te vinden zodat ik dat tussen de klei kan doen. Maar het is zeker een groot verschil (nu al terwijl ze dus nog niet perfect gebalanceerd zijn).

Dat spulletje wat ik had, was ook niet echt héél erg zwaar. Ik heb het daarom ook verzwaard met brokjes vislood, en kleine boutjes etc. Kan je ook iets nauwkeuriger doseren.

een vraagje, maar welke wielen moeten jullie balanceren? Ik heb een lading wielen bij m'n MF2, maar geen enkele heeft een grote onbalans.

Ik denk, als het nodig is, dat ik gewoon subbelzijdige tape, en loodstrippen gebruik. als ik wat grotere wielen moet balanceren. hoe balanceren jullie de wielen eigenlijk als ik vragen mag?
gewoon om een asje steken, en kijken of 1 kant naar beneden komt?

Ja Klamath, ik monteer ze op mijn vooras van mijn Rustler. Dan gewoon heel zacht zetje geven en dan zie je duidelijk 1 kant naar onder vallen. Aan de bovenkant van de velg duw je dan wat gewicht.

Squirrel heeft er ook een filmpje over : [URL="
Setup Guide; Tire balancing Vid 17 of 21[/URL]
ps. zijn hele reeks in heel interessant ;)

Ik heb mijn M2K's gebalanceerd omdat die niet 100% goed zijn geplakt (was mijn eerste keer, ze zitten overigens wel muurvast).

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik gebruik een oude aandrijfas, en steek die in de wieldrager met de beste lagers. Zwaarste punt valt naar beneden, en die markeer ik met een viltstiftje. Wiel eraf, klodder pasta aan de tegenoverliggende zijde, net achter/in een spaak, wiel er weer opschuiven, en kijken of het genoeg was. Als ik er bijna ben, schroef ik het wielmoertje er weer op, en een beetje fijn tunen.
Ik heb het bij één setje wielen gedaan, en het rijdt prettiger. Maar één keer beetje ongelukkig tegen de stoeprand, en je kunt weer balanceren.
Tweede setje wat ik probeerde kreeg ik niet meer gebalanceerd, omdat de wielen vol met zand zaten. De wielen waren wel een keer zo zwaar geworden. Grappig met springen, want de gyro's op de hoeken die zorgen ervoor dat je de auto in de lucht nog mooi kan sturen (om de wielassen). Op topsnelheid echter weer vervelend, want daardoor valt de auto bijna niet meer te sturen. Zo iets als de ouderwetse tol, die zichzelf corrigeert, om overeind te blijven. De randdraaiende massa, laat zich niet zomaar van richting veranderen.

Back