Deze winter ga ik dit model bouwen. Daarbij heb ik de keus om al dan niet een landingsgestel toe te passen. Voordeel met LG is dat ik zonder hulp vanaf gras kan starten, nadeel is het meerdere gewicht. Nadeel zonder LG is dat ik altijd een mede-clublid nodig heb om bij de start te helpen, of dat ik een bungee moet opstellen. Even afgezien van het probleem om een schaal-tandem landingsgestel te vinden/maken, zit ik met de vraag of het überhaupt verstandig is om met wielen op schaalgrootte te werken. Bij 1:12 kom ik uit op een diameter van 52,5mm. Voor een grasstart lijkt me dat aan de kleine kant. Ik wil wel een schaal-aanblik houden. Wat is wijsheid?
Ik verwacht dat een handstart van een EDF model van die grootte / gewicht wel eens tegen kon vallen. Misschien dan toch beter met onderstel? Misschien kan het zonder, maar je hebt waarschijnlijk een goede werper nodig.
Het hangt van de grasmat af. Onder mijn Curare zitten 51 mm wielen, gaat al meer dan 200 vluchten goed vanaf gras. Grt, Arnoud.
De Curare weegt 2,7 kg. Mijn edf jet heeft 55 mm wielen en weegt 3,6 kg gaat ook probleemloos van gras. (Wemotec fan geeft 3,6 kg thrust) Grt, Arnoud.
Na toch wat wikken en wegen heb ik besloten geen landingsgestel toe te passen. Dat scheelt gewicht, complexiteit en t.z.t. schade aan het landingsgestel. Dan rest nog de keuze m.b.t. de versie. Er zijn er 5 geweest. De JA37 fighter valt sowieso af: het vaste Oerlikon kanon onder de romp zit bij buiklandingen in de weg. Blijven over de AJ37, SH37, SF37 en SK37. De laatste twee vallen ook af: de neus van de SF37 (recce versie) en de dubbele cockpit van de SK37 (trainer) vind ik niet echt fraai. Blijven over de AJ37 grondaanval en SH37 maritieme surveillance versie. Die zijn uiterlijk identiek. En het geval wil dat op het Aviodrome een SH37 staat, met splintercamo in het goede patroon maar helaas onjuiste kleuren. Die ga ik maken, zoals hij in januari 2006 naar Nederland vloog. Touchdown op Lelystad Huidige kleuren (die worden het dus niet)
Ik heb in de winter de wielen van mijn Multiplex Gemini er af en door ski's vervangen. Op erg losse sneeuw zijn de ski's te klein, op hardere sneeuw voldoende. Hier zakte de Gemini door de zachte (natte)poedersneeuw na de landing. Maar op iets hardere sneeuw gaat het super. Hier draagt een van mijn kleinkinderen het toestel naar me toe. Vier jaar en geïnteresseerd, maar omdat hij in Frankrijk woont zal het lessen niet intensief kunnen worden. Skieën kan hij al.
Ik heb één van mijn vliegers (een 3D kistje) ook eens voorzien van skietjes. Dat ging prima in de losse sneeuw. Eigenlijk ging het zelfs zo goed dat ze er nadien permanent onder bleven. Ook in de zomer. Nat gras ging soepeler, maar eigenlijk werkte het altijd prima.